Rekordowe wydatki reklamowe polskiej branży handlowej, liderem Lidl przed Metro Group i Biedronką
Wydatki sektora handel (bez e-commerce) na promocję w pierwszych trzech kwartałach 2016 r. wyniosły ponad 710 mln zł, co stanowi 85% wydatków całego sektora w całym 2015 r. W porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku jest to wzrost o 26% - wynika z analizy Codemedia.
W podziale na kategorie największym reklamodawcą są super- i hipermarkety, których wydatki w pierwszych trzech kwartałach 2016 r. to niemal 460 mln zł (64% udziału). Za nimi plasują się sklepy i hurtownie, które na promocję przeznaczyły budżet w wysokości 214 mln zł (30% udziału).
W pierwszych trzech kwartałach 2016 r. nakłady na reklamę super- i hipermarketów wyniosły 86% wydatków z całego 2015 r., co porównując z analogicznym okresem w 2015 r. oznacza wzrost o 35%.
Największym reklamodawcą kategorii super- i hipermarkety w pierwszych trzech kwartałach 2016 r. był Lidl Polska. Tylko w tym roku zainwestował w media prawie 117 mln zł (26% wydatków całego sektora), czyli trochę więcej niż w całym 2015 r. Na drugim miejscu znajduje się Metro Group (właściciel sieci Makro Cash & Carry, Real, Media Markt i Saturn) z inwestycjami na poziomie 48 mln zł w okresie styczeń-wrzesień 2016 r. (wzrost o 1,5 mln zł względem analogicznego okresu w 2015 r.). Trzecie miejsce przypadło Jeronimo Martins, właścicielowi sieci Biedronka, z wydatkami nieco ponad 44,5 mln zł, czyli o 1,3 mln zł więcej w porównaniu z analogicznym okresem w poprzednim roku.
Zarówno Lidl, jak i właściciel Biedronki, wydali już w tym roku więcej na reklamę niż w całym 2016 r.
Reklamodawcy z kategorii sklepy i hurtownie wydali w pierwszych trzech kwartałach 2016 r. ponad 214 mln zł, o 34% więcej niż w tym samym okresie w poprzednim roku. Najwięcej w tej kategorii na promocję przeznaczył Terg, właściciel sieci marketów Media Expert, który w pierwszych trzech kwartałach 2016 r. przeznaczył na reklamę ponad 43,5 mln zł, o 63% więcej niż w tym samym okresie w 2015 r. Drugim reklamodawcą tej kategorii był właściciel sieci drogerii Rossmann, a na trzecim miejscu znalazła się sieć sklepów spożywczych Żabka.
Jeśli chodzi o podział wydatków na media, w okresie styczeń-wrzesień 2016 r. zdecydowanie najwięcej sektor handlu przeznaczył na reklamę w telewizji – inwestycje osiągnęły poziom 260 mln zł (wzrost o 66 mln zł w porównaniu z analogicznym okresem w 2015 r.) i stanowiły prawie 37% wszystkich wydatków. Na drugim miejscu znalazło się radio, z nieco ponad 28% udziału, a na kolejnych internet (13,5%), outdoor (9,2%), magazyny (6,4%), gazety (4,6%) i kina (1,1%).
Jeśli chodzi o wydatki super- i hipermarketów, także na pierwszym miejscu plasuje się telewizja (42% udziału). Na drugim miejscu znajduje się radio (28%), a na trzecim internet (14%).
Z kolei reklamodawcy z kategorii sklepy i hurtownie przeznaczyli najwięcej na promocję w telewizji oraz w radiu (po 32% udziału). W dalszej kolejności wybierany był internet (12% udziału) oraz magazyny (10% udziału).
Dołącz do dyskusji: Rekordowe wydatki reklamowe polskiej branży handlowej, liderem Lidl przed Metro Group i Biedronką
Dlaczego? Mi tam ona się podoba bardzo. Ewelinka jest super piękna i aż miło ;)