Rekordowy II kwartał 2013 r. RMF FM, ostro w dół Radio ZET, Jedynka i Trójka
Pozycja lidera rynku radiowego w Polsce w II kwartale 2013 roku należała do RMF FM. Rozgłośnia ta pochwalić się też mogła największym wzrostem, z kolei największy spadek zanotowała Trójka.
RMF FM było najczęściej wybieraną stacją przez mieszkańców naszego kraju w okresie od kwietnia do czerwca 2013 roku - pokazuje najnowsza fala badania Radio Track Millward Brown, przygotowana dla portalu Wirtualnemedia.pl. W porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku RMF FM zyskało 1,8 pkt. proc. do 26,1 proc. Jest to jednocześnie największy wzrost w zestawieniu.
Na drugim miejscu znalazło się Radio ZET, które straciło 0,5 pkt. proc. (15,4 proc.), a ostatnie miejsce podium należało do Jedynki (spadek o 1,3 pkt. proc. do 10,1 proc.).
Czwarte miejsce przypadło dla Programu III Polskiego Radia, który w ciągu roku zmniejszył swój udział w rynku radiowym o 1,4 punktu proc. (7,4 proc.). To z kolei jest największy spadek w zestawieniu.
Na piątym miejscu uplasowało się Radio Maryja, które straciło 0,2 pkt. proc. (2,3 proc.).
Stacja |
kwiecień : czerwiec 2010 |
kwiecień : czerwiec 2011 |
kwiecień : czerwiec 2012 |
kwiecień : czerwiec 2013 |
Radio RMF FM |
28,0% |
25,4% |
24,3% |
26,1% |
Radio ZET |
16,7% |
16,2% |
15,9% |
15,4% |
Jedynka |
12,0% |
11,5% |
11,4% |
10,1% |
Trójka |
7,6% |
8,5% |
8,8% |
7,4% |
Radio Maryja |
1,9% |
2,2% |
2,5% |
2,3% |
ESKA ROCK |
1,4% |
1,7% |
1,7% |
1,7% |
Radio TOK FM |
1,4% |
1,3% |
1,3% |
1,1% |
RMF Classic |
0,6% |
0,8% |
1,0% |
0,9% |
Czwórka |
0,2% |
0,4% |
0,5% |
0,6% |
Dwójka |
0,7% |
0,6% |
0,6% |
0,5% |
CHILLI ZET |
0,4% |
0,3% |
0,7% |
0,4% |
Radio PiN |
0,2% |
0,2% |
0,2% |
0,1% |
n= |
21 087 |
21 082 |
21 082 |
21 035 |
Dane o rynku radiowym za ostatni rok.
Stacja |
kwiecień : czerwiec 2012 |
lipiec 2012 : wrzesień 2012 |
październik : grudzień 2012 |
styczeń 2013 : marzec 2013 |
kwiecień : czerwiec 2013 |
Radio RMF FM |
24,3% |
25,3% |
24,6% |
25,5% |
26,1% |
Radio ZET |
15,9% |
14,8% |
16,0% |
15,0% |
15,4% |
Jedynka |
11,4% |
12,9% |
10,4% |
10,1% |
10,1% |
Trójka |
8,8% |
8,5% |
7,3% |
7,4% |
7,4% |
Radio Maryja |
2,5% |
2,2% |
2,8% |
2,6% |
2,3% |
ESKA ROCK |
1,7% |
1,9% |
1,8% |
1,7% |
1,7% |
Radio TOK FM |
1,3% |
1,1% |
1,1% |
1,1% |
1,1% |
RMF Classic |
1,0% |
0,8% |
0,9% |
0,9% |
0,9% |
Czwórka |
0,5% |
0,5% |
0,6% |
0,4% |
0,6% |
Dwójka |
0,6% |
0,5% |
0,5% |
0,5% |
0,5% |
CHILLI ZET |
0,7% |
0,5% |
0,4% |
0,6% |
0,4% |
Radio PiN |
0,2% |
0,2% |
0,2% |
0,1% |
0,1% |
n= |
21 080 |
21 048 |
21 048 |
21 053 |
21 035 |
Od fali październikowej 2012 do badania Radio Track wprowadzony został nowy model ważenia. W celu wyrównania struktury próby do struktury populacji do ważenia danych surowych wprowadzono kategorię wykształcenia. Została ona dodana do dotychczas stosowanych kategorii, takich jak: płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wielkość gospodarstwa oraz dzień tygodnia.
Dołącz do dyskusji: Rekordowy II kwartał 2013 r. RMF FM, ostro w dół Radio ZET, Jedynka i Trójka
Panie Piterze, nawet nie zdajesz sobie sprawy z tego, że w tym radiu funkcjonuje playlista i coraz częściej pojawia się na niej sieczka - komercyjna, bo prawdopodobnie nie za darmo. Jak nagrasz płytę w jednej z wiodących wytwórni lub będziesz miał duży budżet na reklamę, to sprawdź to empirycznie. Możesz też pogadać ze stałymi, wieloletnimi słuchaczami, którzy nie kadzą dla zasady i widzą, jak ta stacja się stacza, bo zaczyna funkcjonować na podobnych zasadach, jak rozgłośnie komercyjne. Trójka już wpadła w błędne koło: za małe wpływy z abonamentu, więc szukanie funduszy z innych źródeł, więc coraz więcej sieczki oraz "zachwytów" nad płytami wydawanymi przez duże wytwórnie, więc odchodzenie słuchaczy, którzy mają dość takich akcji, więc niższe wpływy z abonamentu i widoczny spadek słuchalności itd. Nie da się trzymać kilku srok za ogon. Trójkę muzyczną ratuje kilkoro ludzi prowadzących audycje autorskie, szczególnie w środku nocy lub nad ranem. Nie mam tu na myśli pseudoalternatywnego zachwytu nad wszystkim tym, czym wypada się zachwycać. Zbyt cenię wieloletni dorobek Trójki, by udawać, że jest dobrze. To radio coraz bardziej płynie z prądem, a jednocześnie traci słuchalność. To nie jest paradoks! Takie są skutki zamieniania ambitnego radia w muzyczną agencję reklamową. Podobnych agencji na rynku jest zbyt wiele i nie będą one biernie przyglądać się temu, co wyprawia konkurencja. Trójka zwiększy słuchalność, gdy znów będzie szczera i charyzmatyczna. Słuchaczy, którym zależy na ambitnym radiu nie brakuje. Nie będzie w pierwszej dwójce rankingu, ale mocne trzecie miejsce dla Trójki jest w zasięgu. Można je mieć, bez kłaniania się największym firmom fonograficznym i stawiania na konformistów.