Rynek reklamy telewizyjnej w I kwartale 2018 roku wart 6,18 mld zł
Cennikowe wpływy reklamowe telewizji w pierwszym kwartale 2018 roku były o 7 proc. wyższe, niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Liderem przychodów z reklam był Polsat, a najwięcej na spoty telewizyjne wydała firma Aflofarm.
W zeszłym miesiącu polskie stacje telewizyjne wyemitowały łącznie 8,22 mln spotów reklamowych, o 12,97 proc. więcej, niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Trwały one 51,88 tys. godzin (rok wcześniej czas ten wyniósł 46,42 tys. godzin).
Cennikowe wydatki na reklamę (bez rabatów) we wszystkich stacjach wyniosły łącznie 6,18 mld zł, co oznacza wzrost w skali roku o 7,37 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
Najwyższe cennikowe wpływy reklamowe, wynoszące 899,33 mln zł, odnotował w zeszłym miesiącu Polsat. Jego przychody były o 1,80 proc. wyższe, niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Drugą lokatę zajął TVN, którego wpływy zwiększyły się o 10,53 proc. do 674,77 mln zł.
Podium uzupełnia TVP2 (337,26 mln zł; wzrost o 17,55 proc.), która wyprzedziła TVP1 (336,06 mln zł; + 14,21 proc.).
Tuż za kanałami tzw. „wielkiej czwórki” znalazł się kanał TV4 (po awansie z 6. lokaty) z wpływami na poziomie 131,73 mln zł i spadkiem o 15,39 proc.
14. miejsce zajął Nickelodeon, który zanotował największy wzrost w top 20 - wynoszący 64,42 proc. do 71,44 mln zł.
Z kolei najwięcej straciła Stopklatka TV, której wpływy zmniejszyły się o 33,24 proc. do 95,53 mln zł (stacja ta w zestawieniu była 10.).
Najwięcej na reklamę w telewizji - 319,59 mln zł - w pierwszym kwartale 2018 roku wydała firma Aflofarm. Jej wydatki spadły rok do roku o 23,62 proc. Kolejne miejsca zajęły: Pharmacia (209,67 mln zł; do góry o 21 proc.) i Polpharma (159,46 mln zł; + 0,49 proc.).
Prezentowane wpływy i wydatki reklamowe nie uwzględniają rabatów dawanych reklamodawcom, które mogą wynosić nawet 70-80 proc. Wyliczenia Nielsen Audience Measurement nie biorą pod uwagę również różnych modeli sprzedaży czasu reklamowego. Część reklam sprzedawana jest nie z cennika (są tam ceny za spot w konkretnym bloku), ale reklamodawca płaci za realną widownię, która oglądała w tym czasie daną stację telewizyjną.
Dołącz do dyskusji: Rynek reklamy telewizyjnej w I kwartale 2018 roku wart 6,18 mld zł