Sieci marketów, mimo ryzyka wprowadzenia podatku handlowego, nie ograniczają wydatków na reklamę
Sieci marketów, zarówno spożywczych, budowlanych czy też ze sprzętem RTV AGD jak na razie - mimo zapowiedzi wprowadzenia podatku handlowego - nie tną wydatków na reklamę. Wręcz przeciwnie - niektóre, jak Carrefour, Tesco czy ITM znacząco je zwiększają.
W okresie od stycznia do maja sieci handlowe (zarówno spożywcze, jak i te z art. budowlanymi, ze sprzętem RTV ADG) wydały na reklamę w tradycyjnych mediach ponad 1,1 mld zł - wynika z raportu przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl przez Kantar Media (na podstawie danych cennikowych netto, bez rabatów).
Zwiększyły je o ponad jedną czwartą w stosunku do tego samego okresu 2015 roku - media na ich reklamach zarobiły 26,1 proc. więcej rok do roku.
Wzrost nakładów na promocję w mediach rośnie mimo groźby wprowadzenia podatku handlowego, który ma uderzyć przede wszystkim w duże sieci handlowe. Ministerstwo Finansów chce opodatkować sprzedaż detaliczną.
Już w marcu br. Jakub Bierzyński, CEO OMD Poland przewidywał, że obciążenia podatkowe spowodują cięcia budżetów reklamowych przez sektor handlowy.
Mimo tych zapowiedzi duże sieci handlowe jak na razie nie ograniczają wydatków reklamowych. Kilka z nich wręcz przeciwnie - znacząco je zwiększyła.
Carrefour Polska wydał w tym roku 164 proc. więcej niż rok temu - 97,6 mln zł. Ten marketer od wiosny prowadzi działania reklamowe w oparciu o nową platformę komunikacji, której głównym bohaterem jest Napoleon (w tej roli Jacek Braciak) - aktualnie reklamuje „piłkarską loterię” .
O dwie trzecie (75,6 proc.) wzrosły też wydatki Tesco Polska - do 84,8 mln zł. Ta sieć w maju promowała promocję konsumencką „Mistrzowski All Inclusive” organizowaną wspólnie z Carlsberg Polska.
Z kolei ITM Polska (Intermarche, Bricomarche) zwiększyła je o 70,2 proc., do 41,3 mln zł.
Sieć Kaufland wydała 64, 2 proc. więcej (68,8 mln zł), a Euro-Net Warszawa - 45,1 proc. więcej (81,7 mln zł).
Media zarobiły też więcej na reklamach Leroy Merlin Polska -ta sieć zainwestowała w nich 47 mln zł (wzrost o 18,9 proc.) oraz na reklamach sklepów Biedronka (Jeronimo Martins Polska) -te dyskonty wydały 119,5 mln zł (13,2 proc. więcej).
O 7,4 proc. wzrosły nakłady reklamowe Castorama Polska (do 41,6 mln zł) oraz sieci sklepów Lidl - o 10,6 proc. (do 225,5 mln zł). Te dyskonty utrzymują pozycję lidera reklamowego wśród sieci handlowych w Polsce.
Jedyną firmą z tej branży, która w omawianym okresie obcięła budżet marketingowy była sieć Metro Group - zmniejszyła wydatki o 1,9 proc., do 129,9 mln zł.
Wydatki reklamowe sieci handlowych w mediach tradycyjnych |
|||
(dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-V 2015 |
I-V 2016 |
zmiana proc. |
LIDL POLSKA SKLEPY SPOŻYWCZE |
203 943 090 zł |
225 535 721 zł |
10,6 |
METRO GROUP |
132 497 778 zł |
129 927 213 zł |
-1,9 |
JERONIMO MARTINS POLSKA |
105 598 595 zł |
119 518 279 zł |
13,2 |
CARREFOUR POLSKA |
36 984 984 zł |
97 623 201 zł |
164 |
TESCO POLSKA |
48 296 009 zł |
84 803 180 zł |
75,6 |
EURO-NET WARSZAWA |
56 341 261 zł |
81 729 314 zł |
45,1 |
KAUFLAND POLSKA MARKETY |
41 903 353 zł |
68 819 730 zł |
64,2 |
LEROY MERLIN POLSKA |
39 541 540 zł |
47 032 557 zł |
18,9 |
CASTORAMA POLSKA |
38 703 474 zł |
41 568 720 zł |
7,4 |
ITM POLSKA |
24 255 770 zł |
41 293 934 zł |
70,2 |
Razem |
903 487 168 zł |
1 139 237 034 zł |
26,1 |
Dołącz do dyskusji: Sieci marketów, mimo ryzyka wprowadzenia podatku handlowego, nie ograniczają wydatków na reklamę