Impreza sportowa w Polsce będzie komentowana przy pomocy sztucznej inteligencji
Drużynowe Mistrzostwa Europy w Lekkoatletyce odbędą się od 20 do 25 czerwca na Stadionie Śląskim w Chorzowie. Europejska Unia Nadawców poinformowała, że transmisja z imprezy będzie dostępna na kanale European Athletics na YouTube. Zastosowany zostanie komentarz przy użyciu sztucznej inteligencji.
Głosu na potrzeby syntezatora mowy użyczyła srebrna medalistka mistrzostw i komentatorka Hannah England. Sztuczna inteligencja ma powielać stwierdzenia pojawiające się na oficjalnym blogu Drużynowych Mistrzostw Europy w Lekkoatletyce. Dzięki temu tanim komentarzem opatrzone zostaną wszystkie występy zawodników.
„Sztuczna inteligencja może pomóc nadawcom”
Wchodząca w skład EBU jednostka Eurowizja Sport poinformowała, że traktuje ten projekt jako eksperyment. - Wszyscy są podekscytowani możliwościami oferowanymi przez sztuczną inteligencję w rozszerzaniu zasięgu naszych treści. Wierzymy, że dobrze przygotowane strategie sztucznej inteligencji mogą pomóc zarówno nadawcom publicznym, jak i naszym partnerskim federacjom sportowym, nawiązać kontakt z szerszą publicznością i będziemy uważnie przyglądać się wynikom tego eksperymentu - stwierdził szef sportów letnich Eurovision Sport Andreas Aristodemou.
Zobacz także: Sztuczna inteligencja zastąpi pracowników mediów? "To szansa dla dziennikarzy"
- Jestem podekscytowana współpracą z European Athletics i EBU. Pozwoli to zbadać wykorzystanie sztucznej inteligencji, aby dostarczyć jeszcze więcej treści naszym fanom. Zawsze szukamy innowacji w lekkoatletyce i wierzę, że wykorzystanie mojego sklonowanego głosu poprawi wrażenia kibiców i zachęci ich do śledzenia naszej dyscypliny sportowej - powiedziała Hannah England.
Sztuczna inteligencja może przynieść dodatkowe treści
Choć w przypadku treści premium, „prawdziwy” lektor jeszcze długo może być niezbędny, to nieco inaczej sytuacja wygląda w odniesieniu darmowych kanałów telewizyjnych oferowanych w streamingu (FAST). W Stanach Zjednoczonych i na niektórych rynkach Europy Zachodniej cieszą się one rosnącą popularnością. W Polsce branża dopiero „raczkuje”. Jednym z powodów są wysokie koszty dubbingu lub lektora i mniejszy rynek reklamowy.
Niedawno ITV Studios poinformowało, że na razie nie uruchomiło kanałów FAST w Hiszpanii i we Włoszech z powodu wysokich kosztów przygotowania dubbingu w lokalnych językach. W przypadku Europy Środkowo-Wschodniej może to być jeszcze mniej rentowne. Przedstawicielka Omdii uważa, że takie problemy może rozwiązać sztuczna inteligencja. - Sztuczna inteligencja to kanał technologiczny, po który sięga DAZN, aby eksperymentować z opłacalnym dubbingiem. To zdecydowanie rynek, który należy obserwować w nadchodzących latach - Maria Rua Aguete.
Po nową technologię coraz chętniej sięgają polscy nadawcy. Prezes Telewizji Puls Dariusz Dąbski podczas panelu na konferencji Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej w Sopocie poinformował, że zarejestrował nawet telewizję pod marką AI. - Byliśmy w Cannes. Są operatorzy, którzy chcą oferować nasze seriale w Indiach, Chinach - mówił Dariusz Dąbski, prezes Telewizji Puls. Oferta programowa platformy ma być przygotowana ze wsparciem sztucznej inteligencji. - Trwają szkolenia - dodał Dąbski. Sztuczną inteligencję testuje też przy m.in. wizualizacjach i tłumaczeniach TVN Warner Bros. Discovery. Radio Eska reklamuje się z kolei przy pomocy grafik przygotowanych przez sztuczną inteligencję.
Dołącz do dyskusji: Impreza sportowa w Polsce będzie komentowana przy pomocy sztucznej inteligencji