Spadła sprzedaż kioskowa wszystkich dzienników w 2018 roku. „Parkiet” najbardziej w dół
Liderem pod względem średniej sprzedaży w kioskach w 2018 roku był „Fakt”. Wszystkie tytuły w zestawieniu zanotowały spadki, a najwięcej straciła „Gazeta Giełdy Parkiet” - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.
Z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl wynika, że w samych kioskach i salonikach prasowych w 2018 roku „Fakt” (Ringier Axel Springer Polska) sprzedawał się średnio w liczbie 234 779 egz. W porównaniu do 2017 roku średnia sprzedaż egzemplarzowa tego dziennika zmniejszyła się o 9,12 proc. W tym kanale dystrybucji rozchodziło się 98,84 proc. sprzedawanych egzemplarzy „Faktu”.
>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w naszym dziale Jedynki
Wiceliderem był „Super Express” (ZPR Media) ze średnim wynikiem na poziomie 116 741 egz., notując spadek o 8,62 proc. Sprzedaż kioskowa tej gazety stanowiła 99,34 proc. sprzedaży ogółem „SE”, co jest najwyższym wynikiem w zestawieniu.
Podium uzupełnia „Gazeta Wyborcza” (Agora), której średnia sprzedaż egzemplarzowa wydań drukowanych zmalała w ciągu roku o 14,61 proc. i wyniosła 64 088 egz. Udział sprzedaży kioskowej „GW” w sprzedaży ogółem wyniósł 67,65 proc.
Największy spadek odnotowała „Gazeta Giełdy Parkiet” (Gremi Media), której średnia sprzedaż kioskowa zmniejszyła się o 23,74 proc. do 771 egz. Tytuł ten był ostatni.
Problemy wydawców z Ruchem
Co najmniej od lipca ub.r. media donoszą o trudnościach Ruchu. Jak już informowaliśmy jako pierwsi pod koniec sierpnia br., spółka ZPR Media, wydawca m.in. „Super Expressu” złożyła wniosek do sądu o upadłość dystrybutora prasy firmy Ruch, a Time o postępowanie sanacyjne. Wówczas sieć od kilkunastu miesięcy zmagała się z potężnymi problemami finansowymi, a Grupie ZPR Media kolporter zalegał 10 mln zł. Kilkanaście dni późnij do wniosku zarządu dystrybutora o przyspieszone postępowanie układowe przychylił się Sąd Rejonowy.
W kolejnych tygodniach długoterminowe umowy na dystrybucję prasy z Ruchem tymczasowo wypowiedzieli lub ograniczyli wydawcy, w tym m.in.: spółki ZPR Media i Time, Agora, czy Wydawnictwo Bauer.
O tych roszadach zdecydował Alior Bank, który udzielił Ruchowi dużego kredytu obrotowego, więc obecnie jest jego największym wierzycielem. Złożył również wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o wyrażenie zgody na przejęcie kontroli nad spółką - chce przejąć jej udziały tymczasowo i odsprzedać docelowym inwestorom.
W połowie grudnia ub.r. kolejny raz zmienił się zarząd Ruchu, który już od kilku miesięcy balansował na krawędzi upadku.
Zarząd Izby Wydawców Prasy spotkał się z nowym kierownictwem dystrybutora prasy Ruchu, oraz zarządem Alior Banku, który złożył wniosek o tymczasowe przejęcie spółki, by przekazać ją potem zainteresowanym inwestorom.
Pod koniec stycznia br. doszło do spotkania zarządu spółki z przedstawicielami Alior Banku oraz wydawców. Przedstawiono im plan restrukturyzacji spółki, ale wydawcy albo nie chcą w ogóle komentować spotkania, albo wypowiadają się o obecnej sytuacji Ruchu bardzo oszczędnie.
Ruch ma do spłaty ponad 600 mln zobowiązań
W 2017 roku Ruch zanotował 1,34 mld zł wpływów, wobec 1,46 mld zł rok wcześniej. Na koniec roku zobowiązania krótkoterminowe firmy wynosiły 551,1 mln zł, o ok. 100 mln zł więcej niż na koniec 2016 roku. Spółka miała też 82,2 mln zł zadłużenia wobec Alior Banku, które w 2017 roku zmalało o 6,7 mln zł dzięki środkom ze sprzedaży 11 nieruchomości. Zarząd Ruchu podkreśla że segment detaliczny jest rentowny - EBITDA za 2017 rok wyniosła 19,2 mln zł.
Sieć Ruchu obejmuje ponad 2 tys. kiosków i saloników prasowych, w tym ok. 1,7 tys. własnych. Firma dostarcza też prasę (ok. 3,7 tys. tytułów) do kilkunastu tys. innych punktów sprzedaży, m.in. małych sklepów i supermarketów (od niedawna do ponad 2 tys. sklepów Biedronka).
Według danych Izby Wydawców Prasy w 2018 roku Ruch miał 29,9 proc. udziału w rynku dystrybucji prasy. Liderem był Kolporter z 51,9 proc. udziału, a trzeci Garmond Press miał 13,1 proc.
Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.
Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.
Sprzedaż egzemplarzowa wydań drukowanych to sprzedaż tytułu prasowego w kioskach i salonikach prasowych i innych punktach, gdzie można nabyć prasę.
Dołącz do dyskusji: Spadła sprzedaż kioskowa wszystkich dzienników w 2018 roku. „Parkiet” najbardziej w dół
Jednak mimo wszystko należy coś dodać.
Jak jak mantrę można powtarzać, tak długo jak długo rodzime nie tylko gazety ale gadające same do siebie stacje radiowe, czy bełkoty kanałów informacyjnych, będą właśnie bredzić politykierskie farmazony, to ich stan będzie naprawdę śladowy, coraz bardziej niszowy...a może wedle opinii "dziennikarzy"....exklusiv :D