Wszystkie dzienniki z dużymi spadkami sprzedaży kioskowej, „Parkiet” i „GPC” najbardziej w dół
Liderem pod względem średniej sprzedaży w kioskach w październiku br. był „Fakt”. Wszystkie tytuły w zestawieniu zanotowały duże spadki, a najwięcej stracił „Parkiet” - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.
Z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl wynika, że w samych kioskach i salonikach prasowych w październiku 2018 roku „Fakt” (Ringier Axel Springer Polska) sprzedawał się średnio w liczbie 223 374 egz. W porównaniu do analogicznego miesiąca 2017 roku średnia sprzedaż egzemplarzowa tego dziennika zmniejszyła się o 8,57 proc. W tym kanale dystrybucji rozchodziło się 98,78 proc. sprzedawanych egzemplarzy „Faktu”.
>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w naszym dziale Jedynki
Wiceliderem był „Super Express” (ZPR Media) ze średnim wynikiem na poziomie 112 067 egz., notując spadek o 6,89 proc. Sprzedaż kioskowa tej gazety stanowiła 99,30 proc. sprzedaży ogółem „SE”, co jest najwyższym wynikiem w zestawieniu.
Podium uzupełnia „Gazeta Wyborcza” (Agora), której średnia sprzedaż egzemplarzowa wydań drukowanych zmalała o 8,44 proc. i wyniosła 61 942 egz. Udział sprzedaży kioskowej „GW” w sprzedaży ogółem wyniósł 66,24 proc.
Największy spadek średniej sprzedaży ogółem, wynoszący 20,64 proc. do 746 egz., zanotowała z kolei „Gazeta Giełdy Parkiet” (Gremi Media). Tytuł ten w rankingu był dziewiąty - ostatni.
Problemy wydawców z Ruchem
Jak już informowaliśmy - jako pierwsi - pod koniec sierpnia br., spółka ZPR Media, wydawca m.in. „Super Expressu” złożyła wniosek do sądu o upadłość dystrybutora prasy firmy Ruch, a Time o postępowanie sanacyjne. Od kilkunastu miesięcy firma zmaga się z potężnymi problemami finansowymi - tylko Grupie ZPR Media kolporter zalega 10 mln zł, a Agorze ponad 13 mln zł. Kilkanaście dni późnij do wniosku zarządu dystrybutora o przyspieszone postępowanie układowe przychylił się Sąd Rejonowy.
Na początku września br. spółki ZPR Media i Time zdecydowały się wypowiedzieć długoterminowe umowy na dystrybucję prasy z Ruchem. W tym samym czasie wieloletnie umowy ze skutkiem natychmiastowym rozwiązała Agora, wydawca m.in. „Gazety Wyborczej”. Spółka podała, że w ten sposób kolportowanych było poniżej 30 proc. łącznych nakładów jej tytułów prasowych.
W wydaniu „Dziennika Gazety Prawnej” z 7 września, zarząd Infor Biznes na pierwszej stronie ostrzegł czytelników, że w najbliższych dniach tytuł może być trudno dostępny w kioskach Ruchu i prenumeracie realizowanej przez tę firmę. Wydawca poinformował, w których innych punktach sprzedaży można kupić.
Z kolei Wydawnictwo Bauer początkowo znacząco zmniejszyło dystrybucję swoich czasopism we współpracy z dystrybutorem. Wydawca ostrzegał swoich czytelników, że w wielu punktach sprzedaży może być trudno kupić jego magazyny. Jednak kilka dni później wydawca zdecydował się przywrócić pełną współpracę z dystrybutorem, ale na podstawie umów krótkoterminowych.
Ruch ma do spłaty ponad 600 mln zobowiązań
W ub.r. Ruch zanotował 1,34 mld zł wpływów, wobec 1,46 mld zł rok wcześniej. Na koniec roku zobowiązania krótkoterminowe firmy wynosiły 551,1 mln zł, o ok. 100 mln zł więcej niż na koniec 2016 roku. Spółka miała też 82,2 mln zł zadłużenia wobec Alior Banku, które w ub.r. zmalało o 6,7 mln zł dzięki środkom ze sprzedaży 11 nieruchomości. Zarząd Ruchu podkreśla że segment detaliczny jest rentowny - EBITDA za 2017 r. wyniosła 19,2 mln zł.
Sieć Ruchu obejmuje ponad 2 tys. kiosków i saloników prasowych, w tym ok. 1,7 tys. własnych. Firma dostarcza też prasę (ok. 3,7 tys. tytułów) do kilkunastu tys. innych punktów sprzedaży, m.in. małych sklepów i supermarketów (od niedawna do ponad 2 tys. sklepów Biedronka).
Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.
Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.
Sprzedaż egzemplarzowa wydań drukowanych to sprzedaż tytułu prasowego w kioskach i salonikach prasowych i innych punktach, gdzie można nabyć prasę.
Dołącz do dyskusji: Wszystkie dzienniki z dużymi spadkami sprzedaży kioskowej, „Parkiet” i „GPC” najbardziej w dół