Starcom, Value Media i Zenith na czele domów mediowych w Polsce
Agencje mediowe Starcom i Zenith (Publicis Media) oraz Value Media (Group One) zostały uznane za „dominujące” w Polsce w raporcie organizacji RECMA, a EssenceMediacom i Mindshare otrzymały profil „wysoki”. Wśród koncernów liderem jest Publicis Media przed GroupM.
W opublikowanym właśnie przez RECMA raporcie dotyczącym polskiego rynku oceniana jest konkurencyjność agencji mediowych na podstawie 18 wskaźników w czterech kategoriach: „compitches” (konkurencyjność w przetargach, oceny z każdego z nich w ostatnich 3 latach), „momentum” (tempo wzrostu aktywności, udział w przetargach, nagrody, zmiany w top managemencie i na kierowniczych stanowiskach, itp.), „resources” (dywersyfikacja usług, odsetek aktywności non-trade itp.), „client profile” (liczba dużych klientów, stabilność relacji, stała obsługa itp.).
Na podstawie analizy tych wskaźników każdy dom mediowy zostaje sklasyfikowany pod względem profilu jako: „dominant” (dominujący), „high profile” (wysoki), „good profile” (dobry), „average profile” (średni), „emerging” (wyłaniający się). Raport ten pokazuje „ewolucję” ogólnych wyników i klasyfikacji agencji w ciągu ostatnich trzech lat.
Trzy dominujące agencje mediowe. Liderem Starcom
Według najnowszego raportu za 2024 rok “dominującymi” agencjami mediowymi w Polsce są Starcom (uzyskał 26 pkt), Value Media z Mediaplus (20 pkt) i Zenith (20 pkt).
Za domy mediowe z „wysokim profilem” uznano EssenceMediaCom i Mindshare (oba należą do GroupM). Notę „bardzo dobrą” otrzymały natomiast agencje mediowe: iProspect (dentsu), UM (IPG Mediabrands), OMD (Omnicom Media Group), Spark Foundry (Publicis Media) i Wavemaker (GroupM).
Ocena “dobra” przypadła z kolei agencjom: Havas Media, dentsu X, Initiative (IPG Mediabrands) i Mediahub. Jako „przeciętne” sklasyfikowano cztery domy mediowe: Carat (dentsu), Arena Media (Havas Media Group), PHD Media Direction i Media Direction OMD.
W kategorii „vitality” najwyższą liczbę punktów (12) dostał Starcom. Po 10 punktów przydzielono agencjom Value Media i Mindshare. Kolejną pozycję w tym zestawieniu zajęły z liczbą 9 pkt agencje Zenith i iProspect.
Publicis Media na czele grup mediowych
W rankingu grup mediowych prym wiedzie Publicis Media (Starcom, Zenith, Spark Foundry) z liczbą 56 pkt. Druga GroupM (Essence Mediacom, Wavemaker, Mindshare) ma 37 pkt., a trzecia w zestawieniu grupa dentsu (dentsu X, Carat, iProspect) zdobyła 22 pkt.
Dołącz do dyskusji: Starcom, Value Media i Zenith na czele domów mediowych w Polsce