Streaming najbardziej inkluzywnym medium w oczach osób LGBT+
Średnio 69 proc. wszystkich odbiorców LGBTQ+ twierdzi, że dostrzega wysiłki mające na celu poprawę inkluzywności w mediach, jednak 27 proc. uważa, że poziom inkluzywności nie uległ zmianie - wynika z raportu Nielsena „W poszukiwaniu autentyczności: jak międzynarodowa społeczność LGBTQ+ postrzega media”, opracowanego przez firmę Dynata. Portal Wirtualnemedia.pl prezentuje jego wyniki jako pierwszy.
Z opracowania Nielsena wynika, że osoby LGBTQ+ są średnio o 10 proc. bardziej skłonne uznać usługi streamingu za najbardziej inkluzywną platformę medialną i o 5 proc. bardziej skłonne preferencyjnie traktować media społecznościowe jako bardziej inkluzywne niż respondenci nieidentyfikujący się jako osoby LGBTQ+.
Zgodnie z raportem społeczność oczekuje od sektora mediów i obsługujących go marek trafniejszych portretów osób LGBTQ+. Unikanie stereotypów i oferowanie bardziej autentycznych oraz realistycznych obrazów osób LGBTQ+ w materiałach i reklamach to najlepszy sposób na poprawę inkluzywności - wskazują autorzy opracowania.
Wzrasta obecność osób LGBTQ+ w mediach, ale ciągle jest wiele do zrobienia
Według danych Gracenote Global Video Data zgodnie ze stanem na luty 2022 r. w tradycyjnych kanałach telewizyjnych i usługach streamingu dostępnych jest ponad 817 000 tytułów filmów, jednak niewiele ponad 1000 dotyczy problematyki LGBTQ+. W rzeczywistości liczba nowych tytułów z gatunku LGBTQ+ spadła z 50 w 2020 r. do 36 w 2021 r.
W ciągu ostatnich 20 lat pojawiło się 400 nowych programów, które zawierają w opisach tagi takie jak "życie LGBTQ", "problemy LGBTQ" i "prawa LGBTQ".
Na kraj i język produkcji pokazującej problematykę LGBTQ+. wpływają lokalne uwarunkowania i i polityka. Z opracowania wynika, że aż 78 proc. wszystkich tego typu treści powstaje w języku angielskim, po 4 proc. we francuskim i niemieckim, 3 proc. hiszpańskim.
Inkluzywność osób LGBTQ+ w mediach i reklamie
Chociaż ogólny poziom inkluzywności ulega poprawie, koncentruje się ona głównie na gejach i lesbijkach, przez co wiele grup jest zdecydowanie niedostatecznie reprezentowanych.
Na przykład 80 proc. transpłciowych mężczyzn i 69 proc. osób biseksualnych i panseksualnych uważa, że reklamy są zdecydowanie nieinkluzywne. Około 6 proc. respondentów LGBTQ+ w Kanadzie i 5 proc. w Brazylii uważa, że inkluzywność w mediach uległa ograniczeniu w ciągu ostatnich dwóch lat.
- Ponieważ treści stają się coraz bardziej ponadgraniczne, globalna inkluzywność i trafne portrety osób ze społeczności LGBTQ+ mają kluczowe znaczenie i mogą wywrzeć trwały wpływ - powiedziała Sarah Kate Ellis, prezes i dyrektor generalna firmy GLAAD. - Przełomowy raport firmy Nielsen nie tylko pokazuje, jak sektor mediów może wejść dialog z odbiorcami LGBTQ+ w dziewięciu krajach, lecz również stanowi wyraźną zachętę do tworzenia bardziej zniuansowanych globalnych narracji oraz stwarzania przestrzeni dla większej różnorodności wśród utalentowanych osób LGBTQ+ zarówno na ekranie, jak i poza nim - dodaje Sarah Kate Ellis.
Sposoby na poprawę integracji osób LGBTQ+
Co mogłoby pomóc społecznościom LGBTQ+ w lepszej widoczności w mediach czy reklamach? W ocenie badanych przez Nielsena, ważne jest unikanie stereotypowego pokazywania LGBTQ+ na rzecz większej autentyczności i realizmu.
Respondentki i respondenci wskazują również, że wartościowa sama w sobie jest już sama szersza reprezentacja osób LGBTQ+. w mediach, serialach, reklamach itp. Do tworzenia programów, filmów czy kampanii marketingowych powinny być częściej włączane osoby nieheteronormatywne - wskazano w badaniu.
- Na całym świecie społeczność LGBTQ+ nadal mierzy się z poważnymi wyzwaniami, a globalny rynek mediów może mieć wkład w ułatwianie pozytywnej zmiany i prezentowanie trafniejszych portretów osób LGBTQ+ - powiedziała Sandra Sims-Williams, główna dyrektor ds. różnorodności w firmie Nielsen. - Z naszej ankiety wynika, że członkowie społeczności LGBTQ+ są gotowi do wyrażenia swoich potrzeb i dzielenia się doświadczeniami, aby reklamodawcy i wydawcy z sektora mediów mogli nawiązać z nimi dialog i tworzyć treści, które będą odbierane przez społeczność jako prawdziwe - dodaje Sims-Williams.
Marki, inkluzywność i LGBTQ+
Ponad jedna trzecia respondentów jest ogólnie zadowolona z kampanii ukierunkowanych na problematykę LGBTQ+. Na dziewięć krajów, w których przeprowadzono ankietę, ponad połowa respondentów LGBTQ+ w Stanach Zjednoczonych i Meksyku podała, że jest otwarta na markę kierującą bezpośredni przekaz do jej społeczności.
Raport Nielsena „W poszukiwaniu autentyczności: jak międzynarodowa społeczność LGBTQ+ postrzega media” został opracowany przez firmę Dynata na podstawie ankiety przeprowadzonej z udziałem blisko 5500 osób ze Stanów Zjednoczonych, Kanady, Meksyku, Włoch, Niemiec, Francji, Brazylii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii w 2021 r. i w pierwszym kwartale 2022 r.
Źródła wykresów: raport Nielsena „W poszukiwaniu autentyczności: jak międzynarodowa społeczność LGBTQ+ postrzega media”
Dołącz do dyskusji: Streaming najbardziej inkluzywnym medium w oczach osób LGBT+