Superstacja ze spadkiem wpływów o 12 proc. Mniej na wynagrodzenia, zmalały odpisy
W ub.r. przychody sprzedażowe Superstacji (należącej do Telewizji Polsat) zmalały o 12,3 proc. do 9,78 mln zł, a przy spadku kosztów operacyjnych o 6,5 proc. strata netto zmniejszyła się z 2,34 do 2,16 mln zł. W połowie ub.r. kanał zmienił zespół redakcyjny i profil.
Wpływy krajowe Superstacji w ub.r. wyniosły 11,15 mln zł, a te z eksportu - 1 tys. zł. W zdecydowanej większości pochodzą ze sprzedaży oferty reklamowej oraz od operatorów telewizyjnych, u których jest dostępny kanał.
Mocno wzrosły przychody Superstacji od innych firm z grupy kapitałowej Cyfrowy Polsat. Te od Telewizji Polsat zwiększyły się z 1,65 do 2,85 mln zł, od biura reklamy Polsat Media - z 1,57 do 2,82 mln zł, a od Cyfrowego Polsatu - z 1,12 do 19,3 mln zł.
W połowie ub.r. rozstano się ze zdecydowaną większością dziennikarzy i współpracowników Superstacji, dyrektorem programowym został Grzegorz Jankowski, a jego zastępcą Grzegorz Adamczyk (Adamczyk odszedł z tego stanowiska w lipcu br.). Odpowiadali za nowy format i oprawę antenową kanału, które wprowadzono w październiku.
Stacja od połowy ub.r. notuje duże spadki oglądalności. Według danych Nielsen Audience Measurement w pierwszej połowie br. jej udział w rynku oglądalności wynosił 0,058 proc., o 65,3 proc. mniej niż rok wcześniej.
Mniej na wynagrodzenia, zmalały odpisy
Koszty operacyjne Superstacji zmniejszyły się rok do roku z 12,96 do 12,11 mln zł, czyli o 6,5 proc. Wydatki na usługi obce nieznacznie wzrosły (z 4,34 do 4,38 mln zł), natomiast te na wynagrodzenia zmalały z 7,54 do 6,94 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze zwiększyły się ze 117,3 do 196 tys. zł.
- Spadek kosztów wynagrodzeń o 598 tys. zł w porównaniu do roku poprzedniego, związany był przede wszystkim ze zmianą profilu programowego stacji oraz redukcją kosztów umów cywilnoprawnych - wyjaśniono w sprawozdaniu.
Nakłady na amortyzację zmalały z 452,4 do 263,8 tys. zł, na zużycie materiałów i energii - z 204,6 do 164,4 tys. zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 200,6 do 168,4 tys. zł.
Koszty poniesione na rzecz Cyfrowego Polsatu poszły w górę z 652,6 tys. zł do 1,34 mln zł, a na rzecz Telewizji Polsat - z 374,7 do 607,7 tys. zł.
Pozostałe przychody operacyjne poszły w górę z 260,1 do 422,4 tys. zł, a pozostałe koszty operacyjne skurczyły się z 557,4 do 5,2 tys. zł. - Przychody i koszty z pozostałej działalności operacyjnej uległy poprawie, głównie w związku z niższymi niż w roku 2018 kosztami odpisów na należności - zaznaczono w sprawozdaniu.
Mniejsza strata, więcej pożyczek do spłaty
Strata sprzedażowa Superstacji pogłębiła się z 1,8 do 2,33 mln zł, natomiast straty w pozostałych ujęciach nieco zmalały, głównie dzięki spadkowi pozostałych kosztów operacyjnych i wzrostowi pozostałych wpływów.
Strata operacyjna zmniejszyła się z 2,1 do 1,91 mln zł, a strat brutto i netto - z 2,34 do 2,16 mln zł.
Zobowiązania kredytowo-pożyczkowe Superstacji w części długoterminowej zmalały z 5,56 do 5,15 mln zł („spadek salda wynika z częściowej spłaty zadłużenia” - zaznaczono w sprawozdaniu), a w części krótkoterminowej wzrosły z zera do 2,73 mln zł. W ub.r. firma zapłaciła 229,9 tys. zł odsetek, wobec 246,4 tys. zł rok wcześniej.
W sprawozdaniu tylko ogólnikowo skomentowano wpływ epidemii koronawirusa na działalność Superstacji. - Chociaż dokładny efekt pandemii Covid-19 jest nieznany i niewiadomy, stwarza on ryzyko dla wielu podmiotów gospodarczych. Spółka analizuje sytuację na bieżąco i jeśli okaże się to konieczne podejmie działania łagodzące w celu ograniczenia potencjalnego wpływu spowodowanego przez niekorzystną sytuację rynkową - stwierdzono.
W drugim kwartale br. przychody Telewizji Polsat z reklam i sponsoringu, w kanałach własnych i obsługiwanych brokersko przez Polsat Media, zmniejszyły się rok do roku o 34,5 proc. do 213 mln zł. - W czerwcu i lipcu wyraźnie dało się zaobserwować poprawę nastrojów na rynku, co przełożyło się na spowolnienie tempa spadków na rynku reklamy - zaznaczyła firma.
Według danych Publicis Groupe w pierwszej połowie br. łączna wartość polskiego rynku reklamy telewizyjnej zmalała rok do roku 21 proc. do 1,71 mld zł, a tylko w drugim kwartale br. spadek wyniósł 35,4 proc.
Dołącz do dyskusji: Superstacja ze spadkiem wpływów o 12 proc. Mniej na wynagrodzenia, zmalały odpisy