T-Mobile po zarzutach od UOKiK zapowiada poprawienie reklam „1200 GB za darmo za rok”
Po tym jak prezes UOKiK postawił T-Mobile Polska zarzuty dotyczące kampanii reklamującej ofertę „1200 GB za darmo za rok”, telekom zapowiada, że będzie współpracować z Urzędem, aby „poprawić komunikację oferty na taką, która nie pozostawia wątpliwości co do jej warunków”.
- W najbliższych dniach przekażemy UOKiK-owi materiały związane z promowaniem oferty i będziemy współpracować z urzędem, by poprawić komunikację oferty na taką, która nie pozostawia wątpliwości co do jej warunków - zapowiedział T-Mobile Polska w komunikacie.
Telekom zapewnił, że „bez względu na zmiany w komunikacji nasza oferta ‘1200 GB’ pozostanie co najmniej tak samo atrakcyjna jak ta, z której obecnie korzystają już setki tysięcy zadowolonych użytkowników”.
Firma zaznaczyła, że w ciągi prawie roku od wprowadzenia oferty dostała „setki pozytywnych sygnałów od klientów na temat samej oferty i zaledwie kilka zgłoszeń związanych z jej komunikacją”. - Niemniej, jeśli w ocenie UOKiK-u komunikacja oferty nie była wystarczająco jasna, jesteśmy gotowi ją poprawić, tak by zadbać o zadowolenie jak największej liczby klientów - dodała.
T-Mobile Polska podkreślił, że „1200 GB za darmo za rok” w momencie wejścia na rynek była jedną z najciekawszych i najbardziej opłacalnych dla użytkowników ofert prepaidowych.
- Dzięki temu zyskała nie tylko szerokie zainteresowanie klientów, ale i konkurencji, która uznała, że podobne oferty powinny znaleźć się również w ich portfolio. Co równie ważne, oferta powstała w zgodzie z mechaniką właściwą dla usług na kartę, w których to korzystanie z różnorodnych bonusów jest związane z posiadaniem aktywnego konta lub pakietu, a to najczęściej oznacza konieczność comiesięcznych doładowań - wyliczono w komunikacie.
Oferta „1200 GB za darmo na rok” od lutego ub.r.
Promocja pod hasłem „1200 GB za darmo na rok” została rozpoczęta przez T-Mobile Polska w lutym ub.r. Towarzyszy temu kampania reklamowa obejmująca telewizje, internet (w tym social media), outdoor (bilboardy, plakaty, citylighty w przestrzeni miejskiej) oraz punkty sprzedaży (m.in. sklepy Żabka).
Z promocji mogą skorzystać użytkownicy taryfy GO! W T-Mobile - zarówno obecni, jak i nowi, mający wykupiony pakiet „Bez Limitu L” lub „Bez Limitu XL”. Wystarczy, że aktywują ją w aplikacji Mój T‑Mobile.
Włączając promocję, klient na kartę otrzyma nawet 12 pakietów po 100 GB każdy: pierwszy od razu po aktywacji promocji, a kolejne 11 pakietów (każdy po 100 GB) w dniu odnowienia oferty „Bez limitu L” za 30 zł lub „Bez limitu XL” za 39 zł. Z otrzymanego bonusu można korzystać przez 365 dni od przyznania pierwszego pakietu 100 GB. Niewykorzystane gigabajty z poprzedniego miesiąca kumulują się na koncie klienta.
Za co UOKiK postawił zarzuty T-Mobile
Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów korzyści obiecywane przez T-Mobile różnią się od faktycznych i są uwarunkowane opłatami, o szczegółach których konsumenci mogą nie być należycie informowani. UOKiK zwraca uwagę, że w rzeczywistości przyznawane są co miesiąc pakiety internetowe o wielkości 100 GB, maksymalnie przez 12 miesięcy, o ile konsument odnawia cyklicznie ofertę, płacąc za każdym razem co najmniej 35 zł.
Urząd ma zastrzeżenia do reklam wspierających promocję. - Duże hasło reklamowe, w polskim lub ukraińskim języku, na różowym tle to wizualna forma prezentacji promocji. Informacje o jej szczegółowych warunkach pozostają prawie niewidoczne, zapisane kilkunastokrotnie mniejszą czcionką, u dołu materiałów handlowych. Analiza materiałów reklamowych w przestrzeni miejskiej wykazała, że są one nieczytelne i nawet najbardziej uważny konsument nie ma możliwości poznania szczegółów promocji - opisano w komunikacie.
Zaznaczono, że w reklamie zewnętrznej zamieszczono kod QR odsyłający do strony internetowej poświęconej promocji. Jednak według UOKiK nie może to zostać uznane za wystarczające zaznajomienie konsumentów z ważnymi zasadami oferty.
- Po zapoznaniu się z reklamą konsument powinien mieć ogólne, ale zgodne z rzeczywistością, wyobrażenie na temat prezentowanej oferty. Tymczasem hasło promocyjne T-Mobile może sugerować otrzymanie jednorazowego pakietu danych o wielkości 1200 GB, nie zaś kilkanaście mniejszych pakietów pod warunkiem uiszczania opłaty cyklicznie. Gdyby konsumenci od razu dysponowali pełnymi informacjami dotyczącymi promocji i wiedzieli, że muszą w ciągu roku wydać co najmniej 420 zł, aby dostawać co miesiąc 100 GB internetu, mogliby nie zdecydować się na skorzystanie z oferty - komentuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
1200 GB za darmo przez rok?
— UOKiK (@UOKiKgovPL) January 2, 2023
W rzeczywistości przyznawane są co miesiąc pakiety internetowe o wielkości 100 GB, maksymalnie przez 12 miesięcy, o ile konsument odnawia cyklicznie ofertę, płacąc za każdym razem co najmniej 35 zł. @TMobilePolska grozi kara do 10 proc. obrotu. pic.twitter.com/1kJrg8Kc4z
Urząd dodaje, że skierował do T-Mobile Polska tzw. wystąpienie miękkie - sygnalizujące, że komunikacja promocji może wprowadzać w błąd i naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Telekom nie zdecydował się zmodyfikować reklam.
T-Mobile Polska z ponad 9 mld zł rocznych wpływów
Teraz UOKiK postawił firmie zarzuty. Jeśli potwierdzi je w ramach postępowania, może nałożyć na operatora karę wynoszącą do 10 proc. rocznych obrotów.
T-Mobile Polska w trzecim kwartale ub.r. przy wzroście przychodów o 3,8 proc. do 1,67 mld zł zwiększył skorygowany zysk EBITDA AL z 457 do 458 mln zł. Telekom na koniec września br. miał 12,32 mln klientów, o 896 tys. więcej niż rok wcześniej.
W całym 2021 roku T-Mobile Polska osiągnął 9,1 mld zł przychodów, według danych Ministerstwa Finansów zapłacił 137,8 mln zł podatku dochodowego.
Dołącz do dyskusji: T-Mobile po zarzutach od UOKiK zapowiada poprawienie reklam „1200 GB za darmo za rok”