SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Tarcza finansowa dla marketingu: najwięcej dostały holdingi Havas, Octopus i Walk

Częściowo bezzwrotne kredyty z Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach pierwszej tarczy finansowej otrzymało ponad 30 znanych agencji marketingowych i kilkanaście agencji komunikacyjnych. Zdecydowanie najwięcej - 11,1 mln zł - dostały spółki z Havas Group, wsparcie przyznano też kilku agencjom z holdingów Octopus i Walk.

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Według zebranych przez Wirtualnemedia.pl danych z rządowego Systemu Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej kredyty z części tarczy finansowej dla małych i średnich firm uzyskało pięć spółek z Havas Group. Arena Media Communications i Fullsix Media dostały po 3,5 mln zł (to maksymalna kwota kredytu z tej tarczy), Socialyse - 2,81 mln zł, Havas Warsaw - 937,3 tys. zł z PFR, a Havas PR Warsaw - 339,7 tys. zł, co daje łącznie 11,09 mln zł.

Ponadto z wyjątkiem Socialyse wszystkie te firmy i Havas Engage Warsaw uzyskały umorzenie składek pracowniczych na ZUS, Arena Media Communications i Havas Warsaw oszczędziły w ten sposób po przeszło 100 tys. zł.

Trzy agencje z koncernu Octopus (do jesieni ub.r. działającego pod nazwą MullenLowe Group) dostały w sumie 4,39 mln zł kredytów, z czego Octopus Media 3,5 mln zł. Natomiast pięć spółek z Grupy Walk otrzymało łącznie 3,96 mln zł, w tym Walk Creative - 1,3 mln zł, a Walk Digital - 671,3 tys. zł.

Kredyty dla ponad 30 agencji

Ogółem kredyty w ramach pierwszej tarczy finansowej uzyskało ponad 30 znanych agencji marketingowych i mediowych. Nie uwzględniamy w tej grupie firm z sektora eventowego, który jako zdecydowanie najmocniej dotknięty skutkami epidemii klasyfikujemy osobno.

W grupie beneficjentów pierwszej tarczy są zarówno agencje należące do międzynarodowych koncernów (m.in. McCann Worldgroup, 180heartbeats + Jung v Matt, Grey Group Warszawa), jak i agencje pozasieciowe (Goldensubmarine, Focus Media Group, 2012 Agency, Whites, Just, Brain).

- W McCann Worldgroup Poland zastosowaliśmy pięć składowych, które umożliwiły nam przejście przez pierwszą falę pandemii bez zwolnień pracowników wynikających z przyczyn ekonomicznych - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl szef tej firmy Wojciech Borowski.

Kredyt w ramach tarczy finansowej jest jednym z elementów tego planu. - Nasze główne składowe to: redukcja naszych założeń budżetowych, a w szczególności prognozowanej zyskowności grupy w 2021. Skuteczne uzyskanie wsparcia PFR. Obniżenie etatów wszystkim pracownikom i pensji o 10 proc. na okres 5 miesięcy. Rezerwy urlopowe zostały wykorzystane, a środki z nich uwolnione.  Renegocjacje umów i uzyskanie ulg finansowych od wszystkich naszych dostawców i partnerów biznesowych - wylicza Borowski. Nie ujawnia natomiast, o ile pogorszyły się wyniki McCann Worldgroup Poland, ponieważ agencja należy do koncernu IPG notowanego na giełdzie.

Przedstawiciele kilku innych holdingów i agencji, które uzyskały kredyty z pierwszej tarczy, nie odpowiedziały na nasze pytania w tej sprawie.

Mało dla domów mediowych i firm outdoorowych

Wśród beneficjentów pierwszej tarczy finansowej niewiele jest firm z branży outdoorowej, która w czasie wiosennego lockdownu załamała się: według danych Publicis Group jej wartość w drugim kwartale br. zmalała rok do roku o 44,8 proc. do 139 mln zł.

Screen Network, wchodzący w skład notowanej na giełdzie grupy 4fun Media, otrzymał z PFR 2,41 mln zł, a Jet Line - 919 tys. zł natomiast należący do Agory AMS uzyskał jedynie umorzenie 3,6 tys. zł składek pracowniczych na ZUS.

Kilka innych firm otrzymało dotacje pomocowe od niektórych samorządów: Ströer Polska uzyskał z tego źródła 58 tys. zł, Cityboard Media - 17,8 tys. zł, Clear Channel Polska - 8,6 tys. zł.

Kredyty z PFR trafiły również do nielicznych domów mediowych - oprócz Arena Media Communications jedynie do Media People (873,7 tys. zł). Częściowo wynika to z faktu, że czołowe domy mediowe obracają budżetami klientów wartymi setki mln zł, w związku z czym nie należą do sektora małych i średnich firm i nie mogły wnioskować o finansowanie z pierwszej tarczy. Na liście kredytobiorców nie ma m.in. Starcom (w ub.r. zanotował 1,03 mld zł przychodów), Wavemakera (miał w ub.r. 783,2 mln zł wpływów), SMG Poland, Omnicom Media Group i Initiative Media Warszawa.

W wykazie beneficjentów pierwszej tarczy nie ma też wielu dużych sieciowych agencji, m.in. DDB Warszawa, BBDO Warszawa i Leo Burnett. Są natomiast firmy zajmujące się tworzeniem treści i marketingiem w mediach społecznościowych. Abstra dostała 533,2 tys. zł z PFR, a DDOB (Daily Dose of Beauty) - 497,6 tys. zł. Wiosną ta pierwsza spółka, podobnie jak LTTM należąca do holdingu Mediacap, zwolniła część pracowników.

Z kolei niektóre spółki z holdingów dentsu i Groupe One uzyskały umorzenia składek pracowniczych na ZUS, największe - po ponad 160 tys. zł - Vizeum Polska i Carat Polska.

Agencje marketingowe z kredytami w ramach pierwszej tarczy finansowej i umorzeniem składek na ZUS:
Arena Media Communications (Grupa Havas) - 3,5 mln zł z FPR, 135,6 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Fullsix Media (Grupa Havas) - 3,5 mln zł z FPR, 27,4 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Octopus Media - 3,5 mln zł z FPR, 94,8 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Socialyse (Grupa Havas) - 2,81 mln zł z FPR
Screen Network (Grupa 4fun Media) - 2,41 mln zł z PFR
McCann Worldgroup - 1,66 mln zł z PFR, 94,8 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Goldensubmarine - 1,4 mln zł z PFR, 86,8 tys. zł umorzonych składek na ZUS
180heartbeats + Jung v Matt - 1,32 mln zł z PFR, 46 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Walk Creative - 1,3 mln zł z PFR, 15,8 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Bluerank - 1,13 mln zł z PFR
Focus Media Group - 1 mln zł z PFR
PZL - 960 tys. zł z PFR
Havas Warsaw - 937,3 tys. zł z PFR, 119,3 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Jet Line - 919 tys. zł z PFR, 98,3 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Media People - 873,7 tys. zł z PFR, 1,2 tys. zł umorzonych składek na ZUS, 5 tys. zł z funduszu m.s.t. Warszawy
Octopus Warsaw - 848,6 tys. zł z PFR, 127,4 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Artegence - 841,9 tys. zł z PFR, 54,8 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Agencja Warszawa - 825,8 tys. zł z PFR, 21 tys. zł umorzonych składek na ZUS
2012 Agency - 766,3 tys. zł z PFR
Grey Worldwide Warszawa - 742,1 tys. zł z PFR
Whites - 674,1 tys. zł z PFR
Walk Digital - 671,3 tys. zł z PFR, 21,2 tys. zł umorzonych składek na ZUS
The Digitals (grupa Mediacap) - 643,1 tys. zł z PFR, 47,7 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Just - 622,8 tys. zł z PFR, 16,1 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Brain - 590,5 tys. zł z PFR
Boost (grupa Mediacap) - 571,7 tys. zł z PFR, 24,4 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Abstra - 533,2 tys. zł z PFR
DDOB (Daily Dose of Beauty) - 497,6 tys. zł z PFR
Grupa Netsprint - 280 tys. zł z PFR, 25,1 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Walk - 216,6 tys. zł z PFR, 19,2 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Grandes Kochonos - 148,4 tys. zł z PFR, 39,1 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Octopus Activation - 45,4 tys. zł z PFR, 0,6 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Brasil - 36 tys. zł z PFR, 14,6 tys. zł umorzonych składek na ZUS

Vizeum Polska - 165,7 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Carat Polska - 164,5 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Dragon Rouge - 67,7 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Scholz&Friends Warszawa - 66,2 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Brand New Galaxy - 51,5 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Media Data Mind (Grupa OMD) - 40,7 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Group One - 31,4 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Change Serviceplan - 23,6 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Labcon - 17,3 tys. zł umorzonych składek na ZUS
AMS - 3,6 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Prodigious - 89,1 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Publicis Lion - 65,5 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Havas Engage Warsaw - 73,5 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Gameset - 25,7 tys. zł umorzonych składek na ZUS
LTTM - 14,6 tys. zł umorzonych składek na ZUS

W branży PR największe wsparcie dla Testa Communications

Kredyty w ramach pierwszej tarczy finansowej otrzymało również kilkanaście agencji zajmujących się komunikacją. Testa Communications dostała 1,09 mln zł, 24/7 Communication - 850,9 tys. zł, a 38PR & Content Communication - 797,9 tys. zł. Ta pierwsza w ub.r. 71 proc. wpływów osiągnęła z obsługi lodowiska na PGE Narodowym, które w obecnym sezonie zimowym nie funkcjonuje.

Natomiast obsługująca głównie marki modowe agencja Fashion Agency Aliganza (dostała 131 tys. zł z PFR) wskutek spowolnienia gospodarczego po wybuchu epidemii straciła siedmiu klientów i musiała zwolnić 9 z 20 pracowników.

Agencje komunikacji z kredytami w ramach pierwszej tarczy finansowej i umorzeniem składek na ZUS:
Testa Communications - 1,09 mln zł z PFR, 85,6 tys. zł umorzonych składek na ZUS
24/7 Communication - 850,9 tys. zł z PFR, 92,4 tys. zł umorzonych składek na ZUS
38PR & Content Communication - 797,9 tys. zł z PFR, 39,3 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Walk PR - 368,2 tys. zł z PFR, 68,5 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Havas PR Warsaw - 339,7 tys. zł z PFR, 34,3 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Lightscape - 158,4 tys. zł z PFR, 24 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Lighthouse - 144 tys. zł z PFR, 5 tys. zł z funduszu m.s.t. Warszawy
Fashion Agency Aliganza - 131 tys. zł z PFR, 4,7 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Neuron - 108 tys. zł z PFR, 8,2 tys. zł umorzonych składek na ZUS, 7,7 tys. zł z Lubelskiej Fundacji Rozwoju
ITBC Communication - 94,1 tys. zł z PFR, 44,9 tys. zł umorzonych składek na ZUS
R4S - 84 tys. zł z PFR, 77,2 tys. zł umorzonych składek na ZUS
InnerValue - 84 tys. zł z PFR, 35,9 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Martis Consulting - 84 tys. zł z PFR, 19,1 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Bridge - 36 tys. zł z PFR, 21,1 tys. zł umorzonych składek na ZUS

Partner of Promotion - 77,1 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Komunikacja Plus - 30,5 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Grayling Poland - 119,7 tys. zł umorzonych składek na ZUS
One Multi (poprzednio Multi Communications) - 326,3 tys. zł z PFR
Hill And Knowlton Poland - 138,5 tys. zł umorzonych składek na ZUS
Fleishman - Hillard - 82,3 tys. zł umorzonych składek na ZUS

Małe i średnie firmy o kredyty w ramach pierwszej tarczy finansowej mogły wnioskować od kwietnia do lipca. Kredyty są nieoprocentowane, a od 25 do 75 proc. przyznanego dofinansowania może być bezzwrotne, jeśli korzystający z niego podmiot zachowa wyznaczone kryteria dotyczące m.in. utrzymania stanu zatrudnienia. Natomiast spłata pozostałej części zacznie się 12 miesięcy od otrzymania kredytu.

Dołącz do dyskusji: Tarcza finansowa dla marketingu: najwięcej dostały holdingi Havas, Octopus i Walk

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Emilia
Śmiech na sali. Giganci czeszący miliony dostali miliony. Będzie na Mustanga, Moeta i jeta ... jeśli przez rok na czysto nie zarobisz 3 milionów tylko dwa to czy świat się zawali. Wielu prostym ludziom się zawala bo nie mają na chleb a nie na buty Gucci i sweterek Chanel ...
odpowiedź
User
Maria Awaria
Problem w tym, że PFR zmieniło definicję np MSP na swojej stronie, bez ostrzeżenia. Firmy, które oddały do analiz kancelariom prawnym, zwróciły pieniądze o ile nie spełniały kryteriów. Bo trzeba przypomnieć - mechanizm ten opierał się na deklaracjach. Zatem cała odpowiedzialność jest na firmach a nie na bankach czy PFR. Zatem, ci co nie zwrócili a dostali pieniądze niezgodne z nowymi definicjami - maja szanse na wysokie kary łącznie z wiezieniem :(
odpowiedź
User
zwrotka
Niektorzy beda musieli chyba zwrocic pieniadze, bo niezgodnie z przeznaczeniem otrzymali srodki finansowe.
odpowiedź