Największe radia oceniają projekt Telemetria Polska. "Należy zadbać o testy technologiczne i pilotaż"
Komitet Badań Radiowych wyraził swoją opinię w sprawie projektu Telemetria Polska, nad którym prace toczą się pod patronatem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Organizacja deklaruje wsparcie w zakresie przygotowania metodyki badawczej.
KRRiT pracuje nad koncepcją nowego pomiaru tele- i audiometrycznego rynku mediów. Ogłosiła w tej sprawie dialogi techniczne - jeden technologii pomiarowej, a drugi - założeń dla badania założycielskiego oraz jego kontroli. Nad koncepcją pomiaru we współpracy z rynkiem pracuje Telemetria Polska - grupa robocza, która w niedługim czasie ma przerodzić się w spółkę i we współpracy z JIC (Joint Industry Comittee) czuwać nad przeprowadzaniem docelowego badania rynku mediów.
Kolejnym krokiem, jaki podjęła KRRiT było podpisanie umowy ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie, na opracowanie metod badania pilotażowego oraz analizy jego wyników. Z kolei same badania będą realizowane przez Instytut Statystyki i Demografii Szkoły Głównej Handlowej. Wyniki powinny być znane przed końcem tego roku.
KBR gotowy na opracowanie metodyki badawczej dot. rynku słuchalności
Komitet Badań Radiowych, który tworzą cztery grupy radiowe: Eurozet, Grupa Radiowa Agory, Grupa RMF i Time - w przesłanym Wirtualnemedia.pl stanowisku zadeklarował gotowość wsparcia KRRiT w opracowaniu metodyki badawczej, mogącej stać się alternatywą dla badania Radio Track. Komitet uważa, że każde przyszłe badanie słuchalności radia powinno odpowiadać co najmniej na takie potrzeby rynku, jak obecny pomiar Radio Track.
KBR rekomenduje KRRiT warunki konieczne do realizacji badania radiowego, aby odpowiadało na potrzeby rynku radiowego i reklamowego. Według organizacji, zakres badanych stacji powinien obejmować wszystkie rozgłośnie nadające na podstawie koncesji oraz innych dokumentów/ustaleń uznawanych za wiążące przez KRRiT (aktualnie w badaniu Radio Track jest 289 stacji). Jeśli chodzi o wielkość i strukturę próby - z rekomendacji wynika, że powinna gwarantować możliwość analizy słuchalności, nie tylko na rynku ogólnopolskim, ale przede wszystkim na rynkach lokalnych.
- Obecnie Radio Track umożliwia rzetelne analizowanie słuchalności w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców. Próba badawcza powinna być pochodną sumy prób lokalnych i spełniać warunek proporcjonalności w stosunku do populacji wyróżnionych rynków lokalnych pod względem płci, wieku, wykształcenia, wielkości gospodarstwa domowego oraz wielkości miejscowości zamieszkania - uważa Komitet Badań Radiowych.
Natomiast w zakresie liczebności próby podano, że dla każdego wyróżnionego rynku lokalnego powinna spełniać minimalne wymagania gwarantujące odpowiednią precyzje szacowania wyników.
Próba na podstawie losowo wybranych osób, nie gospodarstw
KBR uważa także, że najlepszym rozwiązaniem jest realizacja badania w oparciu o próbę losowo wybranych osób, a nie gospodarstw domowych. Według nich zachowania, zwyczaje i postawy osób z jednego gospodarstwa domowego są do siebie podobne. Kolejną przewagą próby losowej osób według KBR jest większe rozproszenie terytorialne jednostek badania oraz zróżnicowanie społeczne.
Kolejna zmiana proponowana przez organizację to rozróżnienie w badaniu miejsca słuchania i źródła sygnału.
- Badanie powinno identyfikować takie miejsca słuchania jak praca, dom, samochód, inne. Równie ważne, szczególnie dla nadawców jest źródło sygnału. Badanie więc powinno identyfikować takie źródła sygnału jak nadajnik FM, nadajnik DAB+, dekoder telewizji satelitarnej lub kablowej, Internet z wyróżnieniem smartfonu - uważa Komitet.
Kolejnym istotnym czynnikiem nowego pomiaru rynku słuchalności miałoby być włączenie do badania stacji FM i kanałów dystrybucji, takich jak internet i podcasty. Wtedy radio - podobnie jak TV - miałoby możliwość planowania kampanii przy treściach dystrybuowanych różnymi kanałami. Tak pozyskane dane miałyby pozwolić na dokładniejsze zbadanie rynku radiowego i lepsze dostosowanie oferty programowej do potrzeb słuchaczy, przy jednoczesnym wyrównaniu złożeń pomiarów radiowego i telewizyjnego.
Gwarancja rzetelności pomiaru
Według organizacji, aby spełnić warunek rzetelności pomiaru, badanie powinno być realizowane przy pomocy wystandaryzowanych urządzeń; bezbłędnie identyfikować stację bez względu na rodzaj nadawanych programów (również w sytuacji, gdy zawartość audycji zawiera takie same elementy jak serwisy informacyjne, utwory muzyczne, czy wejścia prowadzących w różnych stacjach itp.); zagwarantować rozpoznawanie sygnału radiowego również w trakcie prowadzonych rozmów telefonicznych; w przypadku wykorzystania smartfonów - zapewnić niezauważalny wpływ aplikacji na zużycie baterii oraz niewielkie obciążenie procesora i pamięci; zapewnić pomiar słuchalności bez względu na miejsce przechowywania urządzenia; identyfikować sygnał radiowy mimo zakłóceń, takich jak przykładowo hałas na ulicy; umożliwić pomiar słuchalności w przypadku słuchania radia przez słuchawki z różnych urządzeń (telefon, odbiornik radiowy itp.), w tym przez słuchawki bezprzewodowe; uwzględnić różnice w pomiarze radia i telewizji oraz opracować sposób łączenia danych; wykorzystana metodologia musi pozwalać na wykrywanie sygnału stacji o różnych formatach.
Wyzwania organizacji badań
Komitet Badań Radiowych zwraca także uwagę KRRiT na wyzwania, jakie czekają projekt Telemetria Polska w zakresie samej organizacji badania. Przypomina on, że należy zadbać o testy technologiczne, pilotaż, badanie założycielskie, rekrutację do badania, rozpoczęcie badania, jego realizację, wdrożenie; narzędzia do analizy danych; opracowanie wspólnych wskaźników; jednoźródłowość badań.
Według organizacji równie ważne jest zarządzenie projektem przez specjalistów; umożliwienie wpływu na kształtowanie i zarządzanie projektem wszystkim zainteresowanym; sposób podejmowania decyzji (w drodze porozumienia); nadzór nad badaniami; ich jawność i przejrzystość oraz profesjonalizm oraz finansowanie – zapewnienie środków na ten cel na wiele lat, zważając na to, że rynek reklamowy wymaga stabilności.
Dane z miliona gospodarstw domowych
Na początku września br. KRRiT ogłosiła, że dysponuje danymi z ok. miliona gospodarstw domowych. To dane pochodzące ze ścieżki zwrotnej RPD (return path data – dane pochodzące z dekoderów telewizji kablowej i przesyłane ścieżką zwrotną od dekodera do operatora – przyp.red.). Operatorzy mają dostać zwrotnie dostęp do danych wynikowych.
KRRiT planuje, aby pilotaże nowych rozwiązań pomiarowych ruszą do końca tego roku. Docelowo badanie miałoby objąć rynek w perspektywie dwóch lat. KRRiT do końca br. dysponuje budżetem na nowy projekt w wysokości ok. 15 mln złotych.
W skład Komitetu Badań Radiowych oprócz jego członków: Eurozet, Grupy Radiowej Agory, Grupy RMF oraz TIME SA; jako obserwator prac wchodzi Polskie Radio oraz Audytorium 17 (jej udziałowcami są rozgłośnie regionalne Polskiego Radia).
Dołącz do dyskusji: Największe radia oceniają projekt Telemetria Polska. "Należy zadbać o testy technologiczne i pilotaż"
Lepiej zmienić sposób liczenia, niż poziom audycji. :)
Już batiuszka Józef powiedział, że nie ważne jak kto głosuje, ale kto to liczy.