Telewizja i internet najważniejszymi źródłami informacji dla internautów przed wyborami prezydenckimi
Telewizja pozostaje głównym źródłem informacji i wiedzy na temat kandydatów w wyborach prezydenckich. Korzystało z niej 69,6 proc. internautów, którzy głosowali w wyborach prezydenckich. 57,3 proc. wskazało na serwisy internetowe, a ok. 30 proc. na radio i prasę codzienną, które zajmują niemal tę samą pozycję co media społecznościowe - wynika z badania MEC.
Telewizja, serwisy internetowe, radio, prasa codzienna, media społecznościowe, tygodniki opinii i blogi - tak wygląda ranking źródeł informacji na temat kandydatów w wyborach prezydenckich stworzony przez polskich internautów.
Wśród e-wyborców w wieku 18-24 lata to serwisy internetowe prowadzą w rankingu źródeł informacji o kandydatach. 40 proc. najmłodszych e-wyborców deklarowało też, że wiedzę o kandydatach pozyskiwało z mediów społecznościowych.
Znaczne różnice w podejściu do źródeł informacji wykazuje analiza deklaracji e-wyborców Andrzeja Dudy i Bronisława Komorowskiego (mowa o internautach, którzy w II turze oddali głos na jednego z tych kandydatów). E-wyborcy Komorowskiego w znacznie większym stopniu czerpali wiedzę z telewizji (twierdzi tak blisko 80 proc. z nich, wobec niespełna 61 proc. e-wyborców Dudy).
Z kolei głosujący na Dudę znacznie częściej powoływali się na media społecznościowe jako źródło wiedzy o kandydatach - social media były ich trzecim głównym (po telewizji i serwisach internetowych, a przed dziennikami i radiem) kanałem.
To e-wyborcy Dudy znacznie częściej niż zwolennicy urzędującego prezydenta twierdzili też, że weszli na strony internetowe kandydatów. Takie wizyty zadeklarowało 41 proc. internautów popierających Dudę, w porównaniu do niespełna 1/3 e-wyborców Komorowskiego.
W ramach badania sprawdzono także gotowość internautów, którzy nie wzięli udziału w żadnej turze wyborów prezydenckich, do zagłosowania gdyby odbywały się one przez internet. Aż 8 na 10 niegłosujących w wyborach internautów stwierdziło, że wzięłoby wówczas udział w głosowaniu.
Badanie zostało zrealizowano przez agencję mediową MEC w dniach 25-26 maja 2015 r. metodą CAWI na próbie 800 internautów w wieku 18+.
Dołącz do dyskusji: Telewizja i internet najważniejszymi źródłami informacji dla internautów przed wyborami prezydenckimi