Polsat bez obaw o reklamy spółek Skarbu Państwa. "Sytuacja się ustabilizuje"
Media, w których spółki Skarbu Państwa nie reklamowały się podczas rządów Prawa i Sprawiedliwości, liczą na zmianę ich strategii marketingowej. Może to oznaczać mniejsze wpływy m.in. Polsatu. - Nie obawiamy się i na chwilę obecną nie mamy żadnych przesłanek, aby obawiać się żadnych spadków z tego powodu - zapewnił Piotr Żak, prezes stacji.
W styczniu informowaliśmy, że Najwyższa Izba Kontroli skontrolowała działalność m.in. dziewięciu spółek z udziałem Skarbu Państwa. W latach 2017-2021 przeznaczyły na zakup usług medialnych ponad miliard złotych. Wśród nadawców telewizyjnych najwięcej na ich reklamach i sponsoringu zarobiła Telewizja Polska: od 19,7 mln zł w 2020 roku do 31,7 mln zł w 2019. Grupa Polsat Plus nie miała jednak powodów do narzekania.
Wydatki na reklamy w Polsacie porównywalne do tych na rzecz TVP
Od 2019 roku nieznacznie mniej budżetów trafiało do Telewizji Polsat: w kolejnych latach 26,2, 19,5 i 23,9 mln zł. Jeszcze w 2017 roku wydatki w grupie TVN sięgnęły 9,6 mln zł i były wyższe niż w Polsacie (8,3 mln zł), a w kolejnym roku sięgnęły 13,4 mln zł (wobec 19,4 mln zł w Polsacie). Potem jednak skontrolowane firmy nie wydały w TVN ani złotówki.
Podobne wnioski można wyciągnąć z danych Nielsena. Na przykład w pierwszych trzech kwartałach 2021 roku 13 największych firm państwowych na reklamy w kanałach Telewizji Polsat przeznaczyło 196,3 mln zł, w Telewizji Polskiej - 180,3 mln zł. Do Grupy TVN trafiło zaledwie 252 tys. zł.
Potwierdza to analiza obecnego członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji prof. Tadeusza Kowalskiego odnośnie wydatków reklamowych 123 państwowych firm w latach 2015-2019. Powstała dzięki danym Kantar Polska. Medioznawca z Uniwersytetu Warszawskiego zwrócił uwagę, że udział wydatków państwowych firm był na niemal takim samym poziomie w przypadku grupy Polsat (7,68 proc.) oraz TVP (7,9 proc.), natomiast zdecydowanie marginalny w przypadku TVN (0,87proc.).
„Sytuacja się ustabilizuje”
Czy Telewizja Polsat nie obawia się zmiany strategii marketingowej przez czołowe spółki państwowe? Tego, że mogą ograniczyć budżety reklamowe i więcej przeznaczać na tytuły i nadawców pomijanych w ostatnich latach. Czy to dla Telewizji Polsat znaczące źródło przychodów reklamowych?
CZYTAJ TEŻ: Prezes Polsatu: Telewizja pod dużą presją serwisów streamingowych
- My zawsze patrzymy się na całość rynku i uważamy, że ta sytuacja się ustabilizuje. Dla nas najważniejsze jest utrzymanie naszego udziału w rynku reklamowym i rośnięcie zgodnie z nim. Nie obawiamy się tutaj i na chwilę obecną nie mamy żadnych przesłanek, aby obawiać się żadnych spadków z tego powodu – tak na powyższe pytanie Wirtualnemedia.pl odpowiedział Piotr Żak, prezes Telewizji Polsat i zarazem syn jej założyciela Zygmunta Solorza.
Choć Polsat nie narzekał na brak reklam państwowych firm podczas 8 lat rządów PiS, inne media były w gorszej sytuacji. - Przez ostatnich osiem lat byliśmy pomijani w wydatkach spółek Skarbu Państwa, liczymy w tym zakresie na powrót do normalności – mówił w listopadzie Wirtualnemedia.pl prezes Agory, Bartosz Hojka.
Ze wspomnianej wcześniej analizy prof. Kowalskiego wynika, że pomijano nie tylko „Gazetę Wyborczą”, Tok FM, ale też Radio Zet, „Newsweek Polska”, gdzie pojawiały się krytyczne treści wobec ówczesnego obozu władzy. W lepszej sytuacji były m.in. „Gazeta Polska”, „Do Rzeczy” czy „W Sieci”.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W czwartym kwartale ub.r. segment telewizji i internetu grupy Cyfrowy Polsat zanotował spadek wpływów o 2 proc., a jego zysk ETBIDA zmalał o 27 proc. Przy czym przychody Telewizji Polsat z reklam i sponsoringu telewizyjnego wzrosły o 1,1 proc. do 415 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Polsat bez obaw o reklamy spółek Skarbu Państwa. "Sytuacja się ustabilizuje"