Nielsen: Trendy w branży alkoholi na 2020 rok
Agencja badawcza Nielsen przygotowała opracowanie dziesięciu kluczowych trendów w branży alkoholowej na 2020 rok. Autorami są Anna Anasik, konsultant oraz Adam Dużyński, starszy konsultant z Nielsen Connect w Polsce.
"Alkohol bez procentów", odradzająca się popularność gotowych drinków, moda na tequilę i gin, początki stagnacji w segmencie piw kraftowych - co czeka branżę alkoholu w 2020 roku?
Alkohol "0 proc."
W 2020 napoje alkoholowe z etykietą "0 proc." będą cieszyć się niesłabnącą popularnością. W przypadku piwa tempo wzrostu prawdopodobnie zwolni, ale wciąż będzie kilkakrotnie przekraczać tempo wzrostu całej kategorii. Spektakularne wzrosty może przynieść segment bezalkoholowego wina, wciąż niewielkiego, aczkolwiek błyskawicznie rozwijającego się segmentu, zwłaszcza w kategorii win musujących - warunkiem pozostaje jednak poprawienie dystrybucji.
Wódka z etykietką BIO
Wódka, druga największa kategoria w koszyku spożywczym, obecna jest także w segmencie BIO i pod względem nominalnej wartości sprzedaży ustępuje jedynie produktom BIO z kategorii jogurtów, żywności dla dzieci i mleka roślinnego. W ubiegłym roku sprzedaż wódki BIO wyniosła 30 mln zł, co jednak przy skali całej kategorii sprawia, że udział BIO w wódce to wciąż tylko 0,2 proc.. Jeśli jednak obecne tempo rozwoju segmentu BIO zostanie utrzymane udział ten w 2020 może zwiększyć się nawet kilkukrotnie.
Gotowe drinki wracają do łask
Po latach stagnacji kategoria PMX - gotowych drinków w postaci miksu alkoholu z napojem gazowanym, np. z colą albo lemoniadą - zaczęła rozwijać się w kilkunastoprocentowym tempie. Ten rok może przynieść dalsze intensywne wzrosty, są jednak dwa warunki. Po pierwsze, pogoda w ciepłym sezonie musi dopisać - to jedna z najbardziej uzależnionych od temperatury za oknem kategorii w całym FMCG. Po drugie, wciąż niewielka dystrybucja w małym formacie musi ulec poprawie.
Whisky rośnie w siłę
2019 był kolejnym bardzo dobrym rokiem dla whisky, trzeciej największej kategorii w koszyku alkoholowym. Kategoria w 2019r. odnotowała dwucyfrowy wzrost wartości sprzedaży. Wśród polskich kupujących zainteresowanie szkocką, amerykańską i irlandzką whisky wciąż rośnie. Dalszy rozwoju kategorii napędzać będą głównie produkty z wyższej półki cenowej, których dostępność w sklepach rośnie z roku na rok.
Modny gin
W ubiegłym roku gin był najszybciej rozwijającą się kategorią alkoholową na naszym rynku. Podobnie jak w krajach Europy Zachodniej, także u nas eksperci Nielsena obserwują dynamiczny rozwój nie tylko tradycyjnego ginu, ale także wariantów smakowych. W 2020 roku analitycy spodziewają się dalszego wzrostu ginu, a wraz z nim segmentu toników. Składa się na to m.in. coraz lepsza dostępność produktów na sklepowych półkach.
Szybka tequila
Meksykańska tequila, najmniejsza kategoria w koszyku alkoholowym w Polsce w 2019 roku urosła jako kategoria o ponad 20 proc. wartości, a sprzedaż rośnie z każdym miesiącem. W ubiegłym roku Polacy kupili niewiele ponad 200 tys. litrów tego alkoholu. Za to w 2020 to właśnie tequila może zostać liderem wzrostu w koszyku alkoholowym.
Kraft dojrzały
Udział piw kraftowych w kategorii piwa w kanałach monitorowanych przez Nielsena przekroczył 0,5 proc.. Niemniej w 2020 wzrost tego segmentu będzie wolniejszy niż w poprzednich latach - maksymalnie kilkanaście procent, co w porównaniu z kilkudziesięcioma procentami wzrostu w poprzednich latach oznacza spowolnienie i stabilizację.
Polacy pokochali wina musujące
Rosnąca dostępność w sklepach sprawiła, że coraz chętniej sięgamy po włoskie prosecco, stanowiące ponad jedną trzecią wartości sprzedaży całej kategorii win musujących, czy hiszpańską Cavę. Rok 2020 będzie kontynuacją rosnącej sprzedaży win musujących, szczególnie tych z półki premium.
Piwo w małym formacie
W 2019 ubyło ponad 4,2 tysiące sklepów małoformatowych sprzedających piwo - to o prawie pół tysiąca więcej niż wszystkich sklepów spożywczych, gdzie spadek wyniósł 3,8 tys. Mimo to udział małego formatu w sprzedaży kategorii piwa w zasadzie się nie zmienił. Jak twierdzą analitycy Nielsena, Polacy wciąż chcą kupować piwo w sklepach małoformatowych, a sprzedaż tych które są zamykane bądź tracą koncesję wcale nie będzie przenosiła się chociażby do dyskontów, tylko do innych sklepów małoformatowych.
Co z "małpkami"?
Udział “małpek”, czyli wódek w małych pojemnościach, w 2019 przekroczył 30 proc., jednak nie zwiększa się już tak spektakularnie jak w poprzednich latach. Wzrost sprzedaży małych pojemności jest wciąż nieco szybszy niż tradycyjnych, większych opakowań. Intensywnie wzrasta za to udział małych pojemności w whisky (+43 proc. wzrostu wolumenowego), wina spokojnego (+41 proc.) a zwłaszcza wina musującego (+108 proc.), choć w wciąż w żadnej z tych kategorii udział wolumenowy jeszcze nie przekroczył 2 proc..
Dołącz do dyskusji: Nielsen: Trendy w branży alkoholi na 2020 rok