TVN jedną trzecią mniej z reklam, w górę TVP i TVN7, liderem Polsat (TOP 10)
W I połowie br. cennikowe wpływy reklamowe stacji telewizyjnych były o 1,5 proc. niższe niż rok wcześniej. Aż o 32 proc. zmalały przychody TVN, a mimo niewielkiego spadku liderem został Polsat. Duży wzrost osiągnął natomiast TVN7, zyskały też TVP1 i TVP2.
Od stycznia do czerwca br. cennikowe wydatki na reklamę telewizyjną (bez autopromocji i rabatów udzielanych przez stacje) wyniosły 8,1 mld zł, o 125,9 mln zł mniej niż rok wcześniej, co oznacza spadek o 1,5 proc. - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
Przypomnijmy, że w I kwartale br. faktyczne nakłady reklamowe w telewizji (według szacunków Starlinka) wyniosły 831,7 mln zł, o 4,7 proc. więcej niż rok wcześniej (zobacz szczegóły), natomiast ZenithOptimedia prognozuje, że w całym 2014 roku wzrosną o 2,1 proc. (więcej na ten temat).
W I półroczu wśród czołowych kanałów spadek cennikowych wpływów reklamowych zanotowały tylko TVN i Polsat. Przychody pierwszego kanału zmalały aż o 624,4 mln zł, czyli o 32,5 proc. Tak duży spadek wynika częściowo z nowej polityki sprzedażowej, wprowadzonej przez biuro sprzedaży stacji z początkiem br. (przeczytaj o tym więcej).
>>> TVP1, TVP2, Polsat i TVN ze spadkami w I półroczu, w czołówce tylko TV Puls na plusie
Z kolei Polsat cennikowo zarobił o 103,2 mln zł mniej niż rok wcześniej (to spadek o 6,3 proc.). Pozostałe z głównych kanałów - TVP1 i TVP2 zanotowały natomiast niewielkie wzrosty. Wpływy pierwszego zwiększyły się o 24,9 mln zł (czyli o 2,6 proc.), a drugiego - o 30,7 mln zł (4 proc. w górę).
W efekcie cennikowe przychody czterech głównych stacji zmalały z 5,28 mld zł do 4,607 mld zł, czyli o 672 mld zł (to 12,7 proc. w dół). Ich udział w rynku zmniejszył się z 64,2 proc. do 56,9 proc.
Pozostałe kanały z czołowej dziesiątki zarobiły z reklam więcej niż przed rokiem. Zdecydowanie największy wzrost zanotował TVN7, którego przychody podskoczyły o 38,8 mln zł (to 26 proc. w górę).
Cennikowe wpływy Discovery Channel wzrosły o 19,7 mln zł (czyli o 10,2 proc.), TVN24 - o 13,4 mln zł (6,2 proc. w górę), Disney Channel - o 11,9 mln zł (wzrost o 7,5 proc.), AXN - o 9 mln zł (4,2 proc. w górę), a TV4 - o 4,1 mln zł (czyli o 2,3 proc.).
>>> Ranking stacji tematycznych: na czele TVP Info, TVN24, TVP Seriale i TTV
Cennikowe wpływy reklamowe stacji telewizyjnych (bez autopromocji, dane Kantar Media) | ||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-VI.2013 | I-VI.2014 |
POLSAT | 1 627 270 973 zł | 1 524 103 182 zł |
TVN | 1 919 377 642 zł | 1 294 979 656 zł |
TVP 1 | 958 224 283 zł | 983 100 609 zł |
TVP 2 | 774 148 327 zł | 804 856 341 zł |
TVN 24 | 216 472 734 zł | 229 904 063 zł |
AXN | 212 894 620 zł | 221 865 269 zł |
DISCOVERY CHANNEL | 193 682 515 zł | 213 377 959 zł |
TVN 7 | 148 882 158 zł | 187 651 932 zł |
TV 4 | 177 718 083 zł | 181 834 263 zł |
DISNEY CHANNEL | 157 957 025 zł | 169 891 548 zł |
monitorowane stacje razem | 8 227 853 990 zł | 8 101 984 322 zł |
Dołącz do dyskusji: TVN jedną trzecią mniej z reklam, w górę TVP i TVN7, liderem Polsat (TOP 10)