8,8 tys. widzów śledzi nowy kanał TVP Nauka. Ponad połowę widowni stanowią emeryci
Nowy kanał TVP Nauka tygodniu nadawania ogląda średnio 8,8 tys. widzów, co daje stacji 0,16 proc. udziału w rynku. Z profilu widowni wynika, że kanał śledzą głównie emeryci, mieszkańcy wsi i małych miast oraz osoby z wykształceniem podstawowym i średnim - wynika z raportu wirtualnemedia.pl.
TVP Nauka to nowy kanał o charakterze popularno-naukowym i edukacyjnym. Stacja rozpoczęła nadawanie w poniedziałek, 3 października.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Średnia minutowa widownia TVP Nauka od dnia startu do 10 października 2022 roku wyniosła 8,8 tys. osób. Przełożyło się to na 0,16 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów, 0,15 proc. w grupie 16-49 oraz 0,14 proc. w grupie 16-49 - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl.
Spośród poszczególnych dni stacja TVP Nauka najchętniej oglądana była 9 października br. Kanał w ujęciu całodobowym śledziło wówczas 12,5 tys. osób w 4+ (0,19 proc. udziału w 4+). Z kolei najwyższy SHR% stacja odnotowała 4 października - 0,22 proc.
69 proc. widzów TVP Nauka w wieku 50+
TVP Nauka w pierwszym tygodniu emisji oglądało średnio 56,47 proc. mężczyzn i 43,53 proc. kobiet.
Stacja charakteryzuje się niskimi wynikami oglądalności wśród młodych widzów. Udziały widowni w grupach wiekowych 4-9, 10-11, 13-15, 16-17, 18-19 i 20-24 z reguły wynoszą poniżej lub w okolicy 1 proc. W kolejnych grupach wiekowych zainteresowanie TVP Nauka stopniowo zaczyna rosnąć. Zdecydowanie najwyższe wyniki oglądalności stacja notuje w grupie 65+, w której widownia stanowi 38,28 proc. wszystkich widzów. Z kolei udział widowni w grupie 50 i więcej lat wynosi 69,15 proc.
Pod względem zamieszkania widzów stacja zauważalną przewagę posiada wśród mieszkańców wsi, którzy stanowią 40,11 proc. udziału wszystkich widzów. Dodatkowe 32,58 proc. widzów to mieszkańcy miast do 50 tys. mieszkańców. Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców stanowią łącznie 27,32 proc. udziału w widowni.
Biorąc pod uwagę średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca (w zł) można zauważyć, że TVP Nauka śledzi sporo osób z wysokimi dochodami. Średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca powyżej 5 tys. zł netto ma 34,76 proc. widowni kanału. Z kolei udział widowni z dochodami do 1400 zł netto to zaledwie 3,55 proc.
TVP Nauka najchętniej oglądają osoby z wykształceniem podstawowym (45,47 proc.) i średnim (38,90 proc.). Wykształcenie wyższe posiada 14,37 proc. widowni stacji. Z kolei ze względu na wykonywany zawód TVP Nauka zdecydowanie najchętniej oglądana jest przez emerytów, którzy stanowią 50,60 proc. widowni.
Wizytówką stacji jest teleturniej „Giganci nauki”, który prowadzi Łukasz Nowicki.
TVP Nauka od innych kanałów popularnonaukowych wyróżniają częste relacje na żywo. Szefem stacji jest Robert Szaj.
- Miejsce dla TVP Nauka w telewizyjnej rodzinie czekało od dawna. Mamy kanał dziecięcy, kobiecy, nie było nauki, a to przecież oczywiste, że częścią misji telewizji publicznej jest docieranie do widzów z programami popularnonaukowymi. Praca nad tym, żeby najmłodsze pokolenia miały ambicje naukowe i się rozwijały, by rodziny mogły mieć kontakt z dobrym, bezpiecznym programem, tylko pożytki będą z tego wynikać. Myślę, że kanał TVP Nauka dzięki różnorodności będzie dawał widzom satysfakcję, że zaczną poznawać świat nie tylko z jednej perspektywy - komentuje start TVP Nauka szef stacji.
TVP Nauka oglądać można w multipleksie eksperymentalnym TVP, sieciach kablowych, m.in. Vectra i Toya. W przyszłości kanał ma trafić na satelitę.
Koszt przygotowania oferty programowej i dystrybucji TVP Nauka to 40 mln zł. W 2022 roku stacja będzie kosztować 23 mln zł, a dwa lata później 40 mln zł.
W ciągu roku stacja ma mieć 0,4-0,5 proc. udziału w rynku
Z informacji Wirtualnemedia.pl wynika, że szefostwo nowej stacji liczy na to, że udział w rynku TVP Nauka w ciągu roku będzie wynosić 0,4-0,5 proc. Z danych Nielsena wynika, że w 2021 roku liderem segmentu stacji dokumentalnych był naziemny Fokus TV z udziałem 1,269 proc. Drugie miejsce zajęła TVP Historia (0,682 proc.). Uruchomiony 2 lata temu TVP Dokument miał 0,084 proc. udziału w rynku. Kluczem do wzrostu oglądalności będzie dystrybucja w kolejnych sieciach kablowych oraz wejście na platformy satelitarne. Aktualnie zasięg techniczny stacji dochodzi do 40 proc.
Koszt przygotowania oferty programowej i dystrybucji TVP Nauka to 40 mln zł. Stacja w 2022 roku będzie kosztować 23 mln zł, a dwa lata później 40 mln zł.
Dołącz do dyskusji: 8,8 tys. widzów śledzi nowy kanał TVP Nauka. Ponad połowę widowni stanowią emeryci