TVP wymienia TNS OBOP na Nielsen Audience Measurement
Telewizja Polska po 15 latach zmienia dostawcę badań telemetrycznych. Od 2012 roku będzie korzystać z badań Nielsen Audience Measurement, tych samych, które kupują pozostali gracze rynku telewizyjnego.
Umowa między TVP a Nielsenem została podpisana we wtorek w siedzibie telewizji. Spółka wygrała przetarg, w którym startował też dotychczasowy dostawca danych dla TVP - TNS OBOP. Telewizja publiczna kupowała od niego dane od 1996 roku, czyli od początku istnienia telemetrii w Polsce. Była jednym dużym klientem OBOP-u. Z danych Nielsena korzystają natomiast wszystkie pozostałe stacje telewizyjne w Polsce, a także domy mediowe i reklamodawcy.
P.o. prezes TVP Bogusław Piwowar przyznaje, że oferta Nielsena była zdecydowanie tańsza od propozycji TNS OBOP. - TVP finansowała cały system telemetryczny OBOP-u - mówi Piwowar. Szczegółów finansowych obu kontraktów jednak nie zdradza, bo są objęte tajemnicą handlową. Dla TVP przy rozstrzygnięciu przetargu istotny był również fakt, że panel Nielsena jest większy, bo liczy obecnie 1700 gospodarstw domowych, a TNS OBOP – tylko 1100.
Członek zarządu TVP Paweł Paluch tłumaczył, że dzięki badaniom od Nielsena telewizja publiczna będzie mogła lepiej wyceniać swoje kanały tematyczne oraz precyzyjniej określić widownię swoich oddziałów terenowych. - Wszystko wskazuje na to, że dzięki temu nasze przychody z reklam wzrosną – mówi Bogusław Piwowar. A TVP zależy na pieniądzach od reklamodawców, bo obecnie wpływy abonamentowe stanowią zaledwie 10 proc. jej budżetu.
- To milowy krok – tak o podpisaniu umowy mówiła na konferencji Elżbieta Gorajewska, dyrektor zarządzająca Nielsen Audience Measurement. Teraz bowiem wszystkie stacje telewizyjne działające na polskim rynku "będą mówiły tym samym językiem", identycznym, którym posługują się reklamodawcy i domy mediowe. - Prawie nie ma takich krajów, gdzie działają dwa systemy telemetryczne – mówiła Gorajewska.
Umowa między TVP a Nielsenem została zawarta na lata 2012 – 2014 z okresem wdrożeniowym w 2011 roku, do końca tego roku nadawca będzie nadal korzystać z danych TNS OBOP. - Ten rok będzie rokiem dostosowywania się do nowego panelu, musimy stworzyć nowe oferty sprzedażowe – tłumaczył dyrektor Biura Reklamy TVP Zbigniew Badziak.
TNS OBOP, którego jedynym klientem w zakresie telemetrii była Telewizja Polska, zakończy prowadzenie badań telemetrycznych z końcem roku. Telewizja publiczna zamierza też sprzedać swoje udziały w tej firmie, ma tam bowiem 40 proc. akcji. Reszta należy do międzynarodowej firmy badawczej TNS.
- Nie jest tajemnicą, że chcemy zbyć udziały w OBOP-ie możliwie szybko – mówi Piwowar. Dodaje, że choć nie ma w tej sprawie jeszcze żadnych decyzji, to była ona dyskutowana na radzie nadzorczej TVP, a jej członkowie są przychylni temu pomysłowi. - Nie ma potrzeby utrzymywania udziałów w OBOP-ie. Nie jest nam potrzebny własny ośrodek badawczy, badania możemy nabywać na rynku - podkreśla p.o. prezes TVP. Ewentualna sprzedaż akcji TNS OBOP przez TVP wymaga zgody Skarbu Państwa.
Dołącz do dyskusji: TVP wymienia TNS OBOP na Nielsen Audience Measurement