TVP1 ma służyć spójności społecznej i narodowej. TVP2 stawia na rozrywkę
Jesienią Telewizja Polska chce silniej profilować główne anteny TVP1 i TVP2 oraz inaczej niż dotychczas określać zadania na rzecz społeczeństwa - wynika z koncepcji programowej opracowanej przez Joannę Klimek, szefową biura programowego TVP.
Wczoraj na wieczornej konferencji prasowej Telewizja Polska zaprezentowała propozycje programowe na zbliżający się sezon jesienny. Zgodnie z koncepcją przygotowaną przez biuro programowe TVP, ramówka spełnia zasady wynikające z misyjnego charakteru nadawcy publicznego. Są to: powszechność dostępu do treści, zachowanie równowagi miedzy rodzajami i gatunkami audycji, wyważenie treści w procesie kształtowania opinii, wysoka jakość, innowacyjność, nowoczesność, integralność przekazów, wiarygodność, bezstronność i odpowiedzialność.
- Aby spełnić podstawowe wymogi misji nadawcy publicznego i dotrzeć do polskiego widza z ofertą zróżnicowaną i komplementarną, zdecydowaliśmy się na wyraźne sprofilowanie głównych anten i uwydatnienie ich specyfiki i odrębności - tłumaczy Joanna Klimek, dyrektor biura programowego TVP.
Jak wyjaśnia Klimek, do tej pory zacieranie tej odrębności prowadziło do tzw. „kanibalizmu anten”, podejmujących „bratobójczą rywalizację o widza za pomocą oferty identycznej gatunkowo i porównywalnej pod względem atrakcyjności”.
- Na takie praktyki w Telewizji Polskiej nie będzie już miejsca. W ramach profilowania anten Jedynka będzie budowana jako telewizja wartości. Hasło spinające na dziś: Jedynka w chwilach najważniejszych dla Polaków. Charakter Dwójki określa natomiast motto: „dwa razy więcej dobrej rozrywki, i jeszcze więcej radości” - opisuje Joanna Klimek.
Dyrektor programowa TVP tłumaczy, że jesienią TVP1 będzie prezentować program ogólny, adresowany do szerokiej polskiej widowni. Główną rolę w programie tej anteny odgrywają audycje informacyjne i publicystyczne, a także filmy fabularne i dokumentalne.
- Jedynka poprzez swe programy ma łączyć, służyć spójności społecznej i narodowej, kreować dobre emocje wokół wspólnych przeżyć związanych z wydarzeniami, które pokazuje, objaśnia a czasem i kreuje. Dlatego tak doniosłą rolę nadajemy w Jedynce segmentowi informacyjnemu, przede wszystkim „Wiadomościom” i „Teleekspressowi” - podkreśla.
Wśród nowości pojawią się talent show z udziałem dzieci „Hit, Hit, Hurra!”, magazyn interwencyjny „Obserwator”, „Łowca smoków” Witolda Gadowskiego, „Magazyn śledczy Anity Gargas”, powracający po latach „Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie” czy program „Weterynarze z sercem”, adresowany do miłośników zwierząt. - Za jedno z najważniejszych zadań TVP1 uważamy przywrócenie Polakom dumy i pamięci historycznej, m.in. poprzez prezentację i wnikliwą analizę przeszłości. Służyć temu będzie wyjątkowo bogata w tym roku oferta dokumentalna Jedynki - zaznacza Joanna Klimek.
Jesienią w TVP2 przygotowano cykl o literaturze pt. „Myślnik, program z książką w roli głównej”, w którym widzowie obejrzą dyskusję o wartościach, obyczajach i trendach artystycznych. O literaturze będzie traktować także program „Dachy Krakowa, czyli literatura jest rozmową”, prezentujący przede wszystkim twórcę danej książki. Dla widzów przygotowano także cykl „Wiersz codzienny”, realizowany przez polskich aktorów i studentów łódzkiej szkoły filmowej.
Kontynuowane będą pokazy premierowych spektakli w ramach „Studia Teatralnego Dwójki”. Od 19 do 24 września widzowie Dwójki obejrzą specjalne relacje z Festiwalu Filmowego w Gdyni, w którego programie znalazły się filmy koprodukowane przez Telewizję Polską (w tym „Wołyń” Wojciecha Smarzowskiego). Od września w piątkowe wieczory będzie można również oglądać nowy serial „Artyści”, opowiadający o kulisach pracy teatru.
- Nowy wymiar w Dwójce zyska także rozrywka. Ma być radosna, pełna dowcipu, mądra a przynajmniej - niebanalna. Bez rechotu, za to z refleksją, ujęta w zróżnicowane formy telewizyjne. Będzie to, z jednej strony, satyryczne podsumowanie tygodnia czyli „Best of the Best” Marcina Wolskiego, z drugiej zaś - nowy, rozrywkowy format konkursowy „Bake off - Ale ciacho!”, powstały w ramach prestiżowego porozumienia programowego zawartego z BBC Worldwide. Do rywalizacji o tytuł najlepszego cukiernika-amatora stanie w nim 12 uczestników, wspomaganych przez gwiazdę polskiej sceny kulinarnej - Roberta Makłowicza - opisuje szefowa biura programowego TVP.
Jesienią w soboty o godz. 20.00 do Dwójki wróci talent show „The Voice of Poland”, a w piątki można będzie śledzić dalsze losy bohaterów „O mnie się nie martw” z Joanną Kulig i Stefanem Pawłowskim oraz „Rodzinki.pl” z Małgorzatą Kożuchowską i Tomaszem Karolakiem. Zaplanowany na jesień dziewiąty sezon „Rodzinki.pl” jest oparty o oryginalne scenariusze, napisane specjalnie dla Telewizji Polskiej (pierwowzór „Les Parent” liczył osiem serii).
Od września na antenę TVP2 wróci publicystyka - całkowitą rezygnację z tego rodzaju audycji w Dwójce zapowiadano w poprzednim sezonie. Nowy program „Południk Wildsteina” w soboty o 12.00 poprowadzi Bronisław Wildstein.
- Chcemy, by ważną częścią przesłania Dwójki stała się obecnie rodzina i jej dobro. Jesienią 2016 roku wprowadzamy do oferty TVP2 programy edukacyjne, kształtujące postawy tak społeczne, jak i prozdrowotne. Przykładem tego będzie nowa, misyjna produkcja, oparta na cenionym formacie brytyjskim „Honey, We are killing the Kids” – w polskiej wersji mająca tytuł „Kochanie, ratujmy nasze dzieci”. Jej zadaniem będzie promowanie właściwych nawyków żywieniowych wśród dzieci i młodzieży oraz zdrowego, aktywnego trybu życia - podkreśla Joanna Klimek.
Przypomnijmy, że Joanna Klimek kieruje biurem koordynacji programowej od lutego br., kiedy to zastąpiła na stanowisku dyrektora Sławomira Zielińskiego (odchodzi z TVP z końcem września). Wcześniej pracowała w Telewizji Polsat.
Cały list Joanny Klimek na drugiej stronie artykułu.
Dołącz do dyskusji: TVP1 ma służyć spójności społecznej i narodowej. TVP2 stawia na rozrywkę
To się Solorz cieszy.