Ubezpieczyciele zmniejszyli wydatki reklamowe prawie o połowę, PZU liderem, Nationale Nederlanden z największym spadkiem
Firmy ubezpieczeniowe zredukowały w ub.r. względem roku 2015 wydatki reklamowe niemal o połowę. Najbardziej inwestycje w promocje ograniczyły Nationale Nederlanden i Axa Direct. Największym reklamodawcą tej branży w 2016 roku było PZU - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.
Tradycyjne media - poza internetem - zarobiły na reklamach firm ubezpieczeniowych w 2016 roku niespełna 166,1 mln zł - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe netto, bez rabatów). Było to 48,5 proc. mniej niż w 2015 roku.
Największa redukcja ich wydatków objęła indoor, telewizję i outdoor. Na reklamę indoorową ubezpieczyciele przeznaczyli 16,8 tys. zł czyli 92,8 proc. mniej niż w 2015 roku. Z kolei ich reklamy w telewizji warte były w 2016 roku 90,7 mln zł (65,6 proc. mniej niż rok wcześniej), a na outdoorze - 2,1 mln zł (58,6 proc. mniej w skali roku).
Cennikowe wydatki reklamowe firm ubezpieczeniowych na poszczególne media (dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
2015 |
2016 |
zmiana proc. |
Telewizja |
264 019 846 zł |
90 696 907 zł |
-65,6 |
Radio |
24 058 493 zł |
24 642 106 zł |
2,4 |
Gazety |
7 127 613 zł |
4 784 923 zł |
-32,9 |
Magazyny |
12 161 005 zł |
15 328 140 zł |
26 |
Outdoor |
5 094 307 zł |
2 107 441 zł |
-58,6 |
Kina |
9 634 497 zł |
28 483 068 zł |
195,6 |
Indoor |
234 150 zł |
16 800 zł |
-92,8 |
322 329 911 zł |
166 059 385 zł |
-48,5 |
O 32,9 proc. spadły też wydatki firm ubezpieczeniowych na reklamy w gazetach – z 7,1 do 4,8 mln zł.
Część budżetów została przesunięta na reklamy w radiu i kinach. Stacje radiowe zwiększyły wpływy z reklam ubezpieczycieli o 2,4 proc (do 24,6 mln zł), a kina – o 195,6 proc. (do 28,5 mln zł).
Ubiegłorocznym liderem wydatków na reklamę w mediach pozainternetowych było PZU SA. Ten ubezpieczyciel wydał na nią ok. 27 mln zł , czyli 6,4 proc. mniej w skali roku. Firma od grudnia ub.r. ma nowe kierownictwo odpowiedzialne za marketing - szefem strategii i analiz marketingowych jest Marta Baran, a komunikacją marketingową kieruje Agnieszka Rzepkowska.
Na drugą pozycję spadło Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie Nationale Nederlanden Polska. Firma ta zmniejszyła nakłady reklamowe o 67,7 proc. wobec 2015 roku - z 48,4 do 15,6 mln zł. Ten ubezpieczyciel pod koniec ub.r. rozpoczął kampanię reklamową w której reklamował ubezpieczenie Sposób na Przyszłość.
Trzecie miejsce na reklamowym podium zajęła w 2016 roku firma Axa Direct z wydatkami w wysokości 14,9 mln zł - o 40,9 proc. mniejszymi w skali roku.
4Life Direct wydało w ub.r. na swoje reklamy 13,8 mln zł (3,6 proc. więcej niż rok wcześniej), a Link4 zmniejszyło budżet o 26,3 proc., do 12,8 mln zł. 4Life zostało ukarane przez UOKiK wiosną ub.r. za reklamy bez informacji o zagranicznej siedzibie.
Ta ostatnia firma od grudnia ub.r. ma nowe logo, które przygotowało White Cut Studio.
Cennikowe wydatki reklamowe firm ubezpieczeniowych |
|||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
2015 |
2016 |
zmiana |
POWSZECHNY ZAKŁAD UBEZPIECZEŃ |
28 791 576 zł |
26 961 341 zł |
-6,4 |
NATIONALE-NEDERLANDEN TOWARZYSTWO UBEZPIECZEŃ NA ŻYCIE |
48 354 037 zł |
15 628 019 zł |
-67,7 |
AXA DIRECT (AVANSSUR ODDZIAŁ W POLSCE) |
25 219 205 zł |
14 898 763 zł |
-40,9 |
4LIFE DIRECT |
13 328 923 zł |
13 802 239 zł |
3,6 |
LINK 4 TOWARZYSTWO UBEZPIECZEŃ |
17 425 197 zł |
12 843 739 zł |
-26,3 |
razem |
322 329 911 zł |
166 059 385 zł |
-48,5 |
Dołącz do dyskusji: Ubezpieczyciele zmniejszyli wydatki reklamowe prawie o połowę, PZU liderem, Nationale Nederlanden z największym spadkiem