UOKiK: Aflofarm ma zapłacić 26 mln zł kary za reklamy suplementów diety RenoPuren Zatoki sugerujące, że to leki
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 25,81 mln zł kary na firmę Aflofarm Farmacja Polska za wprowadzające w błąd spoty suplementów diety RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior emitowane w telewizji i internecie. Powód? Reklamy sprawiały mylne wrażenie, że te produkty mają właściwości lecznicze.
Decyzja prezesa UOKiK-u dotyczy spotów suplementów diety RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior emitowanych w telewizji i internecie w 2015 i 2016 roku. Według regulatora w reklamach pokazywano te produkty tak, żeby sprawiać mylne wrażenie, jakoby miały one właściwości lecznicze.
- Działo się tak za sprawą fabuły (np. w reklamach RenoPuren Zatoki Hot występowała aktorka, której dolegliwości związane z zatokami ustąpiły po spożyciu suplementu diety), scenografii (sugerującej, że bohaterka reklamy jest lekarzem), scenariusza reklamy (można było usłyszeć m.in. „Nie odwołujemy wizyt? - Nie, zatoki już w porządku, mam RenoPuren”, pojawiały się napisy „oczyszcza zatoki”, „podnosi odporność”, „zdrowe zatoki na długo”) - wylicza UOKiK w komunikacie prasowym.
Urząd zlecił też firmie TNS realizację sondażu dotyczącego interpretowania tych reklam przez widzów. Okazała się, że znaczna część odbiorców myśli, że promowane produkty mają właściwości lecznicze, skuteczne w przypadku dolegliwości związanych z zatokami.
- Badania potwierdziły, że konsumenci, oglądający reklamy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, byli wprowadzani w błąd. Myśleli, że reklamowane produkty mają właściwości lecznicze. A suplementy diety są żywnością. Nie leczą - podkreśla Niechciał, prezes UOKiK-u. – Konsumenci nie potrafią odróżnić suplementu diety od leku, dlatego reklama musi rzetelnie informować o właściwościach produktu. Lek jest w świadomości odbiorców bardziej atrakcyjny od suplementu. Ponadto pod wpływem błędnych informacji rodzice mogli kupić dzieciom, które mają chore zatoki, RenoPuren Zatoki Junior, zamiast pójść do lekarza - dodaje Niechciał.
W konsekwencji na Aflofarm Farmacja Polska nałożono karę wynoszącą 25,81 mln zł oraz zobowiązano do emisji na własny koszt w Polsacie, TVP1 i na YouTubie oświadczeń informujących, że reklamy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior wprowadzały w błąd.
Decyzja prezesa UOKiK-u nie jest prawomocna, Aflofarm odwołał się już do sądu. Jednocześnie firma wycofała zakwestionowane reklamy suplementów RenoPuren Zatoki. W nowych nie ma już elementów mogących sugerować, że produkty te mają właściwości lecznicze.
W lipcu br. UOKiK ocenił, że reklamy suplementów diety Pneumolan i Pneumolan Plus wbrew prawdzie mogły sugerować, że są to produkty lecznicze. Wytwarzająca je firma Walmark zobowiązała się, że odpowiednio zmodyfikuje te reklamy.
Wiosną br., w ramach realizacji prawomocnej decyzji UOKiK-u, producent suplementu diety Chela Mag B6 emitował spoty informujące, że wcześniejsza reklama tego produktu mogła wprowadzać w błąd i nie występowała w niej farmaceutka. Natomiast na początku br. Urząd podjął postępowania dotyczące reklam żelków Magmisie (produkowanych przez Aflofarm Farmacja Polska) i Green Magma (produkowanego przez Logihub). Według Urzędu mogą one wprowadzać w błąd poprzez sugerowanie, że produkty te mają właściwości lecznicze, oraz wykorzystanie wizerunku pedagoga szkolnego.
Dołącz do dyskusji: UOKiK: Aflofarm ma zapłacić 26 mln zł kary za reklamy suplementów diety RenoPuren Zatoki sugerujące, że to leki
Znaczna część odbiorców tak myśli przy każdej reklamie suplementów, nie tylko przy tej.