UOKiK nakłada 7,9 mln zł grzywny na TeleGo za oszukiwanie seniorów
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył karę w wysokości 7,91 mln zł na operatora telekomunikacyjnego TeleGo. Pracownicy firmy, oferując umowy głównie starszym osobom, podawali się za ich dotychczasowych operatorów i nie zostawiali wymaganych prawem dokumentów.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że zajął się działalnością TeleGo na podstawie licznych skarg.
W ramach postępowania ustalono, że przedstawiciele firmy odwiedzając konsumentów w domach, podawali się za dotychczasowego operatora. Zapewniali, że przedstawiane do podpisu dokumenty dotyczą zmiany warunków umowy, a nie podpisania nowej. Nie zostawiali także konsumentom dokumentów, w tym formularzy odstąpienia od umowy, co mogło utrudnić im skorzystanie z tego prawa
- Spółka TeleGo za cel swoich praktyk obierała przede wszystkim seniorów, szczególnie wrażliwą grupę społeczną. Konsumenci nie otrzymywali od przedstawicieli TeleGo pełnej i rzetelnej informacji o przedsiębiorcy, z którym podpisują umowę oraz o celu wizyty. Zdobywanie nowych klientów poprzez podszywanie się pod dotychczasowego operatora, do którego klienci mają już zaufanie, jest nieetyczne. Zakwestionowaliśmy także fakt, że przedstawiciele firmy często nie zostawiali konsumentom kompletu dokumentów, w tym formularzy odstąpienia od umowy - wylicza Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Na TeleGo nałożono grzywnę w wysokości 7,91 mln zł. Ponadto nakazano jej natychmiast zaniechać zakwestionowanych praktyk, a także opublikować decyzję UOKiK w swoim serwisie internetowym i przesłać ją listami poleconymi do klientów, z którymi zawarła umowy.
Decyzja nie jest prawomocna, TeleGo może odwołać się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W ostatnich latach prezes UOKiK nałożył kary na szereg firm telekomunikacyjnych, które wprowadzały klientów w błąd, podając się za ich poprzednich operatorów oraz nie przekazując wymaganych dokumentów.
Rok temu nałożono ponad 8 mln zł kary na firmę telekomunikacyjną Telestrada za wprowadzanie w błąd klientów, głównie osoby starsze, m.in. poprzez podszywanie się pod inne telekomy.
Jesienią 2019 roku prezes UOKiK nakazał Nowej Telefonii wyeliminowanie skutków sugerowania przez przedstawicieli firmy klientom, że reprezentują ich dotychczasowych operatorów telekomunikacyjnych. Spółka miała rozpatrzyć pozytywnie wszystkie reklamacje i skargi z ostatniego 3,5 roku, zwrócić nałożone kary i zapłacić klientom po 60 zł rekompensaty.
Natomiast w sierpniu 2018 roku regulator nałożył kary w łączne kwocie ponad 1,68 mln zł na spółkę Nasza SA oferującą telefonię stacjonarną. Ustalił, że firma podszywała się pod innych operatorów telekomunikacyjnych i stosowała niedozwolone klauzule w umowach, a większość poszkodowanych to osoby w wieku ponad 65 lat.
UOKiK - rady dla konsumentów
W komunikacie UOKiK o karze dla TeleGo podano kilka rad dotyczących zawierania umów:
- Wykazuj się zasadą ograniczonego zaufania co do przekazywanych ustnie ofert, informacji, propozycji zawarcia umowy.
- Proś o wskazanie w dokumentach, które masz podpisać, treści przedstawionej ustnie oferty, informacji, propozycji.
- Daj sobie czas na podjęcie decyzji, nie podpisuj dokumentów i umów „tu i teraz”.
- Nie podpisuj umów, których znaczenie wydaje Ci się niezrozumiałe i wymaga konsultacji z osobami najbliższymi lub prawnikiem. Zdecydowanie nie podpisuj niczego przed przeczytaniem i w pośpiechu.
- Upewniaj się i sprawdzaj z kim podpisujesz umowę.
- Żądaj bezwzględnego wydania kopii podpisanych dokumentów.
- W razie niewydania kopii podpisanych dokumentów, skontaktuj się z rzecznikiem konsumentów w twoim mieście lub powiecie. Znajdziesz go w wyszukiwarce: https://www.uokik.gov.pl/pomoc.php.
- Pamiętaj, jeśli zawarłeś umowę na odległość, możesz od niej odstąpić bez podania przyczyn w ciągu 14 dni. Jest to tzw. prawo do namysłu, umożliwiające konsumentowi zapoznanie się z towarem lub usługą i rozważenie racjonalności zakupu.
Dołącz do dyskusji: UOKiK nakłada 7,9 mln zł grzywny na TeleGo za oszukiwanie seniorów