UOKiK zarzuca TeleGo podszywanie się pod innych operatorów telefonicznych
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciw spółce telekomunikacyjnej TeleGo. Zarzuca jej, że oferując usługi potencjalnym klientom, sugeruje, że reprezentuje ich obecnych operatorów, ponadto nie przekazuje wymaganych dokumentów.
W komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że otrzymał wiele skarg, w których opisywano, że przedstawiciele TeleGo dzwoniąc do konsumentów z propozycją zawarcia umowy i następnie odwiedzając ich w domu, mogą wskazywać lub sugerować, że reprezentują ich dotychczasowego operatora telefonicznego.
- Konsumenci mogą być przez to przekonani, że rozmowa i przedkładane im dokumenty dotyczą jedynie zmiany warunków umowy z dotychczasowym dostawcą, a nie zawarcia umowy z nowym operatorem - stwierdził Urząd.
Według skarg TeleGo nie przekazuje konsumentom wzoru oświadczenia lub formularza odstąpienia od umowy, „co może utrudniać im odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa”. - Z niektórych skarg wynika, że przedstawiciele spółki w ogóle nie pozostawiają podpisanych dokumentów lub dostarczają je z opóźnieniem, wobec czego konsumenci nie mają możliwości zweryfikowania, z kim i jaką umowę podpisali - zaznaczono w komunikacie.
- Konsumenci mogli nie otrzymywać od przedstawicieli TeleGo pełnej i rzetelnej informacji o ofercie i przedsiębiorcy, z którym podpisują umowę. Ze skarg wynika, że podpisywanie dokumentów zazwyczaj odbywało się w pośpiechu, zaś konsumenci nie mieli możliwości zapoznania się z pełną treścią umowy. Działania spółki mogą w dużym stopniu dotyczyć seniorów, a zatem szczególnie wrażliwej grupy społecznej - podkreślił Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Do Urzędu trafiły liczne skargi, z których wynika, że przedstawiciele Telego dzwoniąc do konsumentów z propozycją zawarcia umowy i następnie odwiedzając ich w domu, mogą wskazywać lub sugerować, że reprezentują ich dotychczasowego operatora telefonicznego. pic.twitter.com/zZbnrBr0Sn
— UOKiK (@UOKiKgovPL) May 7, 2021
Urząd zaznaczył, że może nałożyć na spółkę karę wynoszącą do 10 proc. jej rocznego obrotu.
TeleGo przejęła biznes telekomunikacyjny spółki ukaranej przez UOKiK
Firma TeleGo w październiku 2019 roku przejęła usługi telekomunikacyjne od Novum.
Na początku 2016 roku prezes UOKiK nałożył na Novum 481 tys. zł kary, uzasadniając, że firma podszywała się pod konkurencyjnego operatora (najczęściej Telekomunikację Polską), wprowadzając klientów w błąd i narażają na straty finansowe. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/481-tys-zl-kary-dla-novum-za-podszywanie-sie-pod-telekomunikacje-polska
W grudniu ub.r. Sąd Apelacyjny podtrzymał decyzję o karze.
UOKiK radzi konsumentom
W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podano kilka rad dotyczących środków ostrożności przy zawieraniu umów:
1. Wykazuj się zasadą ograniczonego zaufania co do przekazywanych ustnie ofert, informacji, propozycji zawarcia umowy.
2. Proś o wskazanie w dokumentach, które masz podpisać, treści przedstawionej ustnie oferty, informacji, propozycji.
3. Daj sobie czas na podjęcie decyzji, nie podpisuj dokumentów i umów „tu i teraz”.
4. Nie podpisuj umów, których znaczenie wydaje Ci się niezrozumiałe i wymaga konsultacji z osobami najbliższymi lub prawnikiem. Zdecydowanie nie podpisuj niczego przed przeczytaniem i w pośpiechu.
5. Upewniaj się i sprawdzaj, z kim podpisujesz umowę.
6. Żądaj bezwzględnego wydania kopii podpisanych dokumentów.
7. W razie niewydania kopii podpisanych dokumentów, skontaktuj się z rzecznikiem konsumentów w twoim mieście lub powiecie. Znajdziesz go w wyszukiwarce: uokik.gov.pl/pomoc.php.
8. Pamiętaj, jeśli zawarłeś umowę na odległość, możesz od niej odstąpić bez podania przyczyn w ciągu 14 dni. Jest to tzw. prawo do namysłu, umożliwiające konsumentowi zapoznanie się z towarem lub usługą i rozważenie racjonalności zakupu.
Dołącz do dyskusji: UOKiK zarzuca TeleGo podszywanie się pod innych operatorów telefonicznych