Ile kosztuje pojedynczy produkt? Czy w ciągu ostatnich 30 dni był droższy czy tańszy? UOKiK przygląda się sprawie
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi postępowania wyjaśniające, w których sprawdza jak klienci sieci handlowych są informowani o cenach produktów. Chodzi o produkty w promocji w zakresie uwidaczniania cen z ostatnich 30 dni, zgodnie z przepisami unijnej dyrektywy Omnibus, a także sprzedawane w wielopakach. Urząd od początku ub.r. otrzymał ponad 800 skarg na sieci Biedronka, Lidl, Kaufland, Żabka, Dino, Netto, Carrefour i Auchan.
- Prezes UOKiK prowadzi postępowania wyjaśniające, w których sprawdza, jak klienci sieci handlowych są informowani o cenach produktów – potwierdza Kamila Guzowska z Departamentu Komunikacji UOKiK. - Chodzi o produkty w promocji w zakresie uwidaczniania cen z ostatnich 30 dni, zgodnie z przepisami unijnej dyrektywy Omnibus, a także sprzedawane w tzw. „wielopakach” lub razem z aktywnymi aplikacjami mobilnymi czy kartami lojalnościowymi – wyjaśnia.
Postępowanie zostało wszczęte w ub.r. „na podstawie własnej obserwacji rynku, a także sygnałów od konsumentów”. - Od początku ubiegłego roku odnotowaliśmy łącznie ponad 800 skarg na sieci Biedronka, Lidl, Kaufland, Żabka, Dino, Netto, Carrefour, Auchan – dodaje Guzowska.
- Wśród tych sygnałów konsumenci wskazywali m.in. na to, że cena promocyjna jest najbardziej wyeksponowana, a cena jednostkowa, np. za pojedynczą sztukę, jest znacznie mniej widoczna. Sprawdzamy, czy taki sposób prezentacji ceny produktów może wprowadzać w błąd – zaznacza przedstawicielka UOKiK.
Guzowska podkreśla, że to cena produktu za jedną sztukę ma kluczowe znaczenie dla konsumenta, ponieważ ma on prawo kupić pojedynczy produkt, a nie tylko w promocji tzw. wielosztukowej. - To na jej podstawie powinniśmy podejmować decyzję o zakupie danego produktu. Cena nie może wprowadzać w błąd, musi być czytelna dla konsumenta. Jeżeli uważamy, że tak nie jest, możemy zgłosić zawiadomienie bezpośrednio do UOKiK, rzecznika konsumentów lub Inspekcji Handlowej – przypomina.
Żabka zapowiada zmiany
Zapytaliśmy wymienione przez UOKiK sieci handlowe, czy współpracują z urzędem oraz czy w ich polityce dotyczącej informacji o cenach produktów zaszły w ostatnim czasie zmiany.
- Potwierdzamy, że od 2022 r. jesteśmy w dialogu z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie prezentowania cen towarów w tzw. wielosztukach w sklepach naszej sieci – odpowiedziało biuro prasowe Żabka Polska. - Jednocześnie wskazujemy, że stosowane przez nas od lat etykiety cenowe są zgodne z aktualnie obowiązującymi przepisami, a przeprowadzone przez niezależne agencje badania potwierdzają, że klienci sklepów Żabka nie mają problemów z ich poprawnym czytaniem. Według „Badania zrozumiałości etykiet cenowych”, zrealizowanego na nasze zlecenie przez ARC Rynek i Opinia, zdecydowana większość respondentów potrafi poprawnie wskazać etykiety „promocyjne” (min. 86 proc.) lub „wielosztukowe” (min. 91 proc.) - podkreśla biuro.
- Nasze etykiety cenowe były także wielokrotnie oceniane w ramach kontroli w sklepach m.in. na początku 2023 r. tuż po wejściu w życie ustawy implementującej tzw. Dyrektywę Omnibus, w trakcie których nie otrzymaliśmy żadnych zastrzeżeń oraz zmian do wdrożenia w tym zakresie. Nieustannie jednak poszukujemy rozwiązań, które ułatwią konsumentom podejmowanie świadomych decyzji zakupowych. W tym celu – w ramach dialogu z UOKiK – nadal pracujemy nad etykietami i jeszcze w tym półroczu chcielibyśmy wprowadzić nową jakość w tym zakresie – zapowiada biuro prasowe Żabki.
„Otrzymaliśmy od Urzędu prośbę o udzielenie informacji nt. sposobu wdrożenia przepisów i udzieliliśmy szczegółowej odpowiedzi w tym zakresie" - poinformowało nas biuro prasowe Kaufland Polska. „Pragniemy zaznaczyć, że priorytetem sieci Kaufland jest prowadzenie działalności zgodnie z obowiązującym prawem, dlatego dokładamy wszelkich starań, aby komunikacja skierowana do klientów była prowadzona w sposób transparentny, rzetelny i w oparciu o właściwe przepisy” - dodało.
Na podobne aspekty zwraca uwagę Auchan. - W swoich działaniach Auchan Polska przestrzega przepisów prawa i prowadzi działania mające na celu aby informowanie o obniżkach i innych promocjach cenowych było zgodne z prawem i stanowiskiem Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 8 maja 2023 roku - mówi Hanna Bernatowicz, dyrektorka komunikacji Auchan Polska. - Do Auchan nie wpłynęło zapytanie ze strony UOKIK odnośnie ekspozycji ceny promocyjnej w stosunku do ceny jednostkowej. Wszelkie pomyłki są na bieżąco korygowane – podkreśla.
Biuro prasowe Biedronki było bardziej lakoniczne: „Sposób uwidaczniania cen w sklepach sieci Biedronka został dostosowany do wymogów wynikających z implementacji dyrektywy Omnibus oraz wytycznych UOKiK”.
Aleksandra Robaszkiewicz, head of corporate communications and CSR sieci Lidl Polska podkreśliła, że Lidl kieruje się w swoich działaniach przejrzystością i dbałością o interes klientów. „Według naszej najlepszej wiedzy, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów obecnie prowadzi działania wyjaśniające mające na celu zweryfikowanie rynku pod kątem praktyk wszystkich sieci handlowych w zakresie zmian cen oraz stosowanych w związku z tym promocji” - dodała.
„Nie komentujemy tej sprawy, ponieważ toczy się w niej aktualnie postępowanie wyjaśniające” - zaznaczyło natomiast biuro prasowe Carrefour Polska.
Dino i Netto nie odpowiedziały na naszą prośbę o komentarz.
Dołącz do dyskusji: Ile kosztuje pojedynczy produkt? Czy w ciągu ostatnich 30 dni był droższy czy tańszy? UOKiK przygląda się sprawie