SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

UOKiK znów karze za fałszywe opinie w internecie

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał dwie firmy publikujące fałszywe opinie o produktach i usługach. Łącznie mają zapłacić 85 tys. zł grzywny.

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK Tomasz Chróstny, prezes UOKiK

Jak poinformowano w komunikacie, zastrzeżenia Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów budzi publikowanie opinii o produktach i usługach na różnych internetowych portalach (np. Google Maps, czy Tripadvsor) przez firmy SeoSem24 – pozycjonowanie stron www, tworzenie stron www, agencja reklamowa – Łukasz Wudyka w Krakowie, oraz Best-Review Krzysztof Michalski w Lesznie.

"Zachowujemy zasadę obiektywności, czyli kreujemy maksymalnie neutralne wrażenie treści, aby przekaz informacyjny nie wydał się reklamą" - takim hasłem reklamowała swoje usługi firma SeoSem24 – pozycjonowanie stron www, tworzenie stron www, agencja reklamowa - Łukasz Wudyka w Krakowie. Natomiast firma Best-Review Krzysztof Michalski w Lesznie informowała: "Pamiętaj, że nie musisz czekać na to, aby użytkownicy docenili Twoją pracę poprzez zamieszczenie pozytywnych ocen. Możesz mieć je od zaraz. Wystarczy, że skorzystasz z naszego wsparcia (…)."

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

W komunikacie UOKiK podkreślono, że przedsiębiorcy "nie korzystali z usług i towarów swoich kontrahentów, a mimo to je oceniali. Oferowali także publikowanie opinii wcześniej przygotowanych przez ich zleceniodawców". - Wielu konsumentów, którzy korzystają z opinii innych użytkowników przed wyborem produktów lub usług, mogło zostać wprowadzonych w błąd myśląc, że mają do czynienia z prawdziwymi opiniami - dodano.

Fałszywe opinie w Google Maps i Tripadvsor. Kara od UOKiK

W opinii prezesa UOKiK doszło do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, w związku z czym, nałożył on na wspomniane firmy kary finansowe. Best–Review Krzysztof Michalski w Lesznie ma zapłacić 35 tys. zł, a SeoSem24 – pozycjonowanie stron www, tworzenie stron www, agencja reklamowa - Łukasz Wudyka w Krakowie - 50 tys. 618 zł (ma także poinformować o decyzji na swojej stronie internetowej i na portalu Facebook).

"Obie firmy nie oferują już usługi zamieszczania nieprawdziwych recenzji. Decyzje nie są prawomocne. Przedsiębiorcy mogą odwołać się do sądu" - podkreślił UOKiK.

CZYTAJ TEŻ: PayPal chciał karać polskich użytkowników. Ma za to zapłacić ogromną grzywnę

- Recenzje publikowane przez ukaranych przedsiębiorców pozorowały opinie rzeczywistych klientów. Wprowadzały w błąd, ponieważ sztucznie podwyższały renomę sprzedawcy czy jakość produktu lub usługi. Tymczasem, renoma i prestiż przedsiębiorców powinny opierać się na prawdziwych informacjach i kształtować w ramach uczciwej gry rynkowej. Na procederze publikowania fałszywych opinii tracą zarówno konsumenci, jak i uczciwi przedsiębiorcy, którzy w sposób zgodny z prawem zbierają komentarze o swoich produktach - powiedział, cytowany w komunikacie, Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

W komunikacie przypomniano, że UOKiK już wcześniej interweniował w sprawie firm publikujących fałszywe opinie. Do tej pory zapadły rozstrzygnięcia wobec: Agencja City Damian Trzciński z Poznania, Opinie.pro z Lubartowa i SN Marketing z Krakowa, J&J Jakub Brożyna w Rzeszowie.

"W toku są także postępowania przeciwko Mastermarketing A&K LTD w Londynie oraz Tomasz Ciuła Project Management w Nowym Sączu. Mogą się zakończyć nałożeniem kary do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy" - podkreślono.

Dołącz do dyskusji: UOKiK znów karze za fałszywe opinie w internecie

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
czytelnik
Ile jest firm, które oferują farmy trolli, ale nie piszą o tym wprost na stronie?
7 0
odpowiedź
User
X
Kary są śmiesznie niskie, aby odstraszały i takie firmy mogą spokojnie wrzucić je w sobie jako koszty prowadzenia takiego biznesu.
1 0
odpowiedź
User
No ale przepraszam…
… a dlaczego uokik nie pociągnął do odpowiedzialności firm, które takie usługi zamawiały? Niech oni opublikują teraz na swoich faceookach i stronach, że zapłacili za fałszywe, pochlebne komentarze. Zamówili usługę, zapłacili, „ktos” wykonał to, o co prosili…
2 0
odpowiedź