Vod.tvp.pl mocno w górę po wycofaniu produkcji z VoD.pl, Player.pl przyciąga najbardziej
Po wycofaniu produkcji Telewizji Polskiej z VoD.pl odwiedzalność Vod.tvp.pl wzrosła o ponad jedną czwartą, a VoD.pl zanotował znaczące spadki. Z kolei w czerwcu, kiedy trwało Euro 2016, najwięcej stracił Player.pl należący do TVN, ale i tak zanotował zdecydowanie najwięcej odsłon i najdłuższy czas korzystania.
W czerwcu br. serwis VoD.pl na komputerach odwiedziło 3,44 mln internautów (realnych użytkowników), którzy wykonali 15,56 mln odsłon krajowych i korzystali ze strony łącznie przez 1,98 mln godzin (średnio 0,57 godziny na każdego odwiedzającego) - wynika z danych Gemius/PBI opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
Aplikacja Ipla i serwis Ipla.tv miały łącznie na komputerach 2,25 mln użytkowników, a sama Ipla.tv (dla aplikacji Ipla nie są dostępne dalsze statystyki) przy 1,73 mln odwiedzających zanotowała 14,7 mln odsłon i 4,25 mln godzin korzystania (czyli przeciętnie 2,46 godziny na użytkownika). W Ipli od 10 czerwca można było oglądać transmisje Euro 2016 w odpłatnych kanałach Polsat Sport 2 HD i Polsat Sport 3 HD. Część użytkowników Ipli narzekała na jakość techniczną transmisji, sprawą zajął się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a Cyfrowy Polsat niektórym użytkownikom w ramach rekompensaty zaproponował zwrot pieniędzy lub darmowy dostęp przez miesiąc do pakietu Ipla Sport.
Jak już informowaliśmy, ogółem dostęp do Polsat Sport 2 HD i Polsat Sport 3 HD wykupiło ponad 400 tys. osób, przy czym większość to abonenci Cyfrowego Polsatu, innych platform cyfrowych i sieci kablowych, którzy te kanały oglądali w telewizji.
11 najważniejszych meczów Euro 2016 było też transmitowanych przez Telewizję Polską, także w serwisie TVP.pl, przy czym w jego sekcji sportowej, a nie dziale VoD. Ten ostatni zanotował w zeszłym miesiącu 1,28 mln użytkowników, 10,74 mln odsłon krajowych i 3,76 mln godzin korzystania przez odwiedzających w kraju (średnio daje to 2,94 godziny na użytkownika).
Telewizja Polska z końcem marca wycofała swoje programy i seriale z VoD.pl, a z końcem czerwca z Ipli. Jesienią br. serwis Vod.tvp.pl ma zostać udostępniony w nowej wersji, TVP planuje też osobne produkcje tylko do internetu.
Player.pl (należący do Grupy TVN) w czerwcu miał na komputerach 1,88 mln użytkowników, którzy wykonali w nim 29,74 mln odsłon (ponad dwa razy więcej niż w przypadku VoD.pl i Ipla.tv) i 4,25 mln godzin korzystania. Serwis osiągnął zdecydowanie najdłuższy średni czas korzystania przez każdego użytkownika krajowego - 4,69 godziny. W drugiej połowie czerwca na stronie udostępniono serial „Cape Town” z Marcinem Dorocińskim.
Badaniem Gemius/PBI nie są jeszcze objęte aplikacje mobilne, mają one być uwzględniane od października br., wtedy również zacznie się pomiar odtworzeń treści audio i wideo. Z kolei serwisy z dłuższymi treściami wideo są w internecie mobilnym dużo mniej popularne niż w stacjonarnym. Widać to także w statystykach YouTube’a (w którym dominują krótkie klipy): w czerwcu w polskim internecie miał na komputerach 17,81 mln użytkowników i 828,5 mln odsłon, a na smartfonach i tabletach - 5,15 mln użytkowników i 264,3 mln odsłon.
Czołowe serwisy VoD na komputerach w czerwcu 2016 r. |
||||
(badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||
domena |
użytkownicy |
odsłony krajowy |
krajowy czas korzystania (godz.) |
zasięg |
vod.pl |
3 445 508 |
14 558 082 |
1 979 729,32 |
14,47% |
Ipla |
2 252 324 |
14 699 113* |
4 255 847,91* |
9,46% |
player.pl |
1 880 691 |
29 738 210 |
8 830 867,75 |
7,90% |
tvp.pl - vod |
1 277 345 |
10 737 825 |
3 762 262,47 |
5,37% |
*dane tylko dla Ipla.tv |
Z początkiem kwietnia seriale i programy Telewizji Polskiej zniknęły z serwisu VoD.pl. Dało to duży wzrost zasięgu serwisowi Vod.tv.pl - w marcu miał on 4,85 proc. zasięgu, w kwietniu już 5,9 proc., a w maju - 6,42 proc. Z kolei VoD.pl zanotował niewielki spadek - z 15,7 proc. w marcu do 15,44 proc. w kwietniu i 15,1 proc. w maju.
Oprócz Ipli wszystkie serwisy zanotowały spore spadki zasięgów z maja na czerwiec, co jest związane z końcem wiosennych ramówek telewizyjnych. Najbardziej zmalał zasięg Player.pl (z 11,09 proc. do 7,9 proc., czyli o 28,8 proc.), nieco mniej Vod.tvp.pl (z 6,42 proc. do 5,37 proc. czyli o 16,4 proc.), a nieznaczny spadek (o 4,1 proc.) zanotował VoD.pl.
Ipla osiągnęła wzrost zasięgu o 5,8 proc. głównie dzięki zainteresowaniu transmisjami Euro 2016 w płatnych kanałach Polsat Sport.
Czołowe serwisy VoD na komputerach w 2016 r. - zasięg |
||||
(badanie GemiusAudience i Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||
serwis |
marzec |
kwiecień |
maj |
czerwiec |
vod.pl |
15,70% |
15,44% |
15,10% |
14,47% |
Ipla |
9,89% |
9,51% |
8,94% |
9,46% |
player.pl |
11,51% |
11,91% |
11,09% |
7,90% |
tvp.pl - vod |
4,85% |
5,90% |
6,42% |
5,37% |
Player.pl od marca do maja miał wyższe zasięgi od Ipli, natomiast w czerwcu wskutek dużego spadku został przez nią wyprzedzony.
Vod.tvp.pl dzięki sporym wzrostom w marcu i maju zmniejszyła dystans dzielący go do Ipli.
Zdecydowanie popularniejszy od aplikacji Ipla jest serwis Ipla.tv - w kolejnych miesiącach miał dwa-trzy razy użytkowników więcej (dla aplikacji nie ma statystyk odsłon i czasu korzystania).
Czołowe serwisy VoD na komputerach w 2016 r. - realni użytkownicy |
||||
(badanie GemiusAudience i Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||
serwis |
marzec |
kwiecień |
maj |
czerwiec |
vod.pl |
3 444 347 |
3 705 499 |
3 558 037 |
3 445 508 |
Ipla |
2 169 302 |
2 281 559 |
2 106 592 |
2 252 324 |
player.pl |
2 526 291 |
2 858 749 |
2 614 289 |
1 880 691 |
tvp.pl - vod |
1 064 944 |
1 416 575 |
1 513 306 |
1 277 345 |
Player.pl miał w kolejnych miesiącach po dwa-trzy razy więcej odsłon krajowych na komputerach niż Ipla.tv i VoD.pl. Przy czym z maja na czerwiec zanotował ich największy spadek - o 37 proc. (z 47,22 mln do 29,74 mln). Na Ipla.tv liczba odsłon zmalała w tym ujęciu o 25,77 proc., na VoD.pl o 5,28 proc., a na Vod.tv.pl o 26,37 proc.
Vod.tvp.pl jako jedyny z analizowanych serwisów miał w kwietniu i maju więcej odsłon (odpowiednio 13,33 mln i 14,58 mln) niż w marcu (11,64 mln). Natomiast największy spadek zanotował Player.pl - z 62 mln w marcu do 52,81 mln w kwietniu i 47,22 mln w maju.
Czołowe serwisy VoD na komputerach w 2016 r. - odsłony krajowe |
||||
(badanie GemiusAudience i Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||
serwis |
marzec |
kwiecień |
maj |
czerwiec |
player.pl |
61 998 504 |
52 812 794 |
47 218 742 |
29 738 210 |
ipla.tv |
21 890 521 |
21 319 474 |
19 802 657 |
14 699 113 |
vod.pl |
18 264 131 |
15 487 901 |
15 369 789 |
14 558 082 |
tvp.pl - vod |
11 638 853 |
13 335 903 |
14 584 278 |
10 737 825 |
Vod.tvp.pl osiągnął też duże wzrosty czasu korzystania przez internautów w kraju - z 3,54 mln godzin w marcu do 4,72 mln w kwietniu (to 33,4 proc. w górę) i 5,15 mln w maju. Natomiast na Vod.pl nastąpił znaczny spadek - z 3,18 mln w marcu do 2,18 mln w kwietniu (31,5 proc. w dół) i w maju. Procentowo dużo mniej zmalała liczba odsłon na Player.pl i Ipla.tv.
Wszystkie witryny zanotowały też spadki liczby odsłon z maja na czerwiec. Najmniej w tym ujęciu stracił VoD.pl (z 2,18 mln do 1,98 mln, czyli o 9,2 proc.), a najwięcej Player.pl (z 14,76 mln do 8,83 mln, czyli o 40,2 proc.).
Czołowe serwisy VoD na komputerach w 2016 r. - krajowy czas korzystania (godz.) |
||||
(badanie GemiusAudience i Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||
serwis |
marzec |
kwiecień |
maj |
czerwiec |
player.pl |
17 691 663,86 |
16 428 974,88 |
14 762 065,96 |
8 830 867,75 |
ipla.tv |
6 205 192,61 |
6 468 434,56 |
5 721 589,47 |
4 255 847,91 |
tvp.pl - vod |
3 542 685,55 |
4 724 988,09 |
5 147 669,64 |
3 762 262,47 |
vod.pl |
3 184 465,54 |
2 180 873,36 |
2 180 860,98 |
1 979 729,32 |
Dołącz do dyskusji: Vod.tvp.pl mocno w górę po wycofaniu produkcji z VoD.pl, Player.pl przyciąga najbardziej
Niech tylko poprawią interface i działanie serwisu, a będzie super.
Treści były udostępniane za darmo?
Nie ma szans, albo ktoś trolluje albo średnia IQ komentujących spadła. Ten argument widzę chyba 10 raz. Oczywiście, że TVP zarabiało na treściach. Budowało też zasięg swoich treści w internecie. Być może jednak (bez wewnętrznych danych trudno to oceniać, nie wiemy jakie były deale cross-promocyjne, przecież wartość promocji produkcji antenowych na Onet.pl jest spora) to rzeczywiście dobry ruch strategicznie w długiej perspektywie.
Ktoś złośliwy mógłby też powiedzieć - tylko pokazuję inne podejście - że spadek oglądalności TVP to skutek utraty promocji największego portalu internetowego (Onet.pl i serwisów vod) :P