SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Volkswagen: mobilne roboty do automatycznego ładowania baterii aut elektrycznych

Volkswagen zaprezentował rozwiązanie, dzięki któremu nie trzeba będzie poszukiwać miejsca do zasilenia elektrycznego auta w energię. Zadanie to przejmie mobilny robot opracowany przez Volkswagen Group Components, który poruszając się autonomicznie podjedzie do zaparkowanego samochodu.

- Zastosowanie mobilnego robota może oznaczać rewolucję w zakresie ładowania samochodów np. na piętrowych parkingach czy w garażach podziemnych, w których parkuje wiele aut. Dzięki niemu punkt ładowania sam przyjeżdża do samochodu, a nie odwrotnie. W ten sposób jednym rozwiązaniem zapewniamy szeroki dostęp do energii elektrycznej bez skomplikowanych inwestycji infrastrukturalnych specyficznych dla danego miejsca. To wizjonerski model studyjny, który jednak bardzo szybko może stać się urządzeniem seryjnym, jeśli tylko zaistnieją odpowiednie warunki - powiedział Mark Möller, szef działu rozwoju w Volkswagen Group Components.

Jak to będzie działać?

Robot będzie uruchamiany poprzez aplikację albo system komunikacji Car-to-X, samodzielnie podjedzie do zaparkowanego samochodu i sam będzie się z nim komunikował. Od otwarcia pokrywy gniazda ładowania, przez umocowanie końcówki przewodu, do jej ponownego odłączenia – cały proces zasilania samochodu w energię elektryczną będzie przebiegać bez udziału człowieka.

Mobilny robot przywiezie do pojazdu zewnętrzny akumulator, podłączy go i zgromadzoną w nim energią elektryczną naładuje auto. Ruchomy akumulator zewnętrzny podczas całego procesu będzie znajdował się przy samochodzie, a robot zajmie się w tym czasie obsługą kolejnych pojazdów. Gdy proces zasilania zostanie zakończony, robot samoczynnie odstawi ruchomy akumulator do stacji ładowania.

Studyjne urządzenie składa się z niewielkiego, poruszającego się samodzielnie robota i z mobilnych akumulatorów, tzw. wagonów akumulatorowych. W pełni naładowane gromadzą one energię o wartości ok. 25 kWh każdy. Jeden robot może równocześnie poruszać kilkoma wagonami. Po wydaniu komendy poprzez aplikację lub system komunikacji Car-to-X robot przyprowadza akumulator do samochodu i samodzielnie podłącza przewód zasilający. Wagon akumulatorowy z wbudowanym systemem elektronicznym umożliwia zasilenie samochodu elektrycznego prądem stałym o mocy do 50 kW.

Poruszający się autonomicznie robot jest wyposażony w kamery, skanery laserowe oraz w ultradźwiękowe czujniki. Jak zapewnia Volkswagen, dzięki nim nie tylko może całkowicie automatycznie naładować akumulator samochodu, lecz także potrafi swobodnie poruszać się w obrębie parkingu, rozpoznawać ewentualne przeszkody i odpowiednio na nie reagować. Zależnie od wielkości parkingu czy podziemnego garażu można wykorzystywać kilka robotów równocześnie i dzięki temu w tym samym czasie ładować kilka aut.

Każde miejsce parkingowe może stać się miejscem ładowania

- Mobilne roboty mogą mieć różne zastosowania. Chodzi nie tylko o to, że są one rodzajem ruchomego ramienia, które łączy samochód z ładowarką. Liczy się przede wszystkim to, że dzięki tym urządzeniom każdy kierowca elektrycznego samochodu będzie mógł skorzystać z dowolnego parkingu, niezależnie od tego czy będzie się na nim znajdowała stacja ładowania. Robot przywiezie taką stację – w formie przenośnego akumulatora – do każdego samochodu. Właściciele parkingów będą mogli dzięki temu urządzeniu szybko "zelektryfikować" każde miejsce postojowe w zarządzanym przez nich obiekcie - czytamy w komunikacie niemieckiego producenta.

Z powodu niewielkich rozmiarów roboty można wykorzystywać także w ciasnych pomieszczeniach bez infrastruktury ładowania, np. w garażach podziemnych. "Robot rozwiązuje też znany problem, gdy jeden samochód przez dłuższy czas blokuje dostęp do stacji ładowania. Dzięki naszemu urządzeniu nie będzie się to zdarzać – kierowca wybierze jakiekolwiek miejsce na parkingu, a sprawę załatwi automatyczny pomocnik." - dodał Möller.

Mobilny robot jest modelem studyjnym opracowanym przez Volkswagen Group Components i daje przykład możliwości różnorodnego kształtowania infrastruktury służącej do ładowania akumulatorów elektrycznych samochodów. Nie określono jeszcze daty ewentualnego wprowadzenia robota do sprzedaży.

Dołącz do dyskusji: Volkswagen: mobilne roboty do automatycznego ładowania baterii aut elektrycznych

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
huehue
Już widzę jak te stacje będą ganiać auta po parkingach
odpowiedź
User
kamino6
To wszystko to jest jednym słowem śmiech na sali, te całe elektryki. W PL ludzie do hybryd toyoty się dopiero przekonują a co mówiąc do elektryków
odpowiedź