Polska reklama poza internetem urosła o 5 proc. Dużo więcej wydały Play i Media Expert, Euro-Net i Lidl ze spadkami
Wydatki reklamowe w 2022 roku wzrosły cennikowo o 4,8 proc. Najwyższy wzrost wpływów z reklam osiągnęły kina oraz prasa. Najmocniej swoje inwestycje zwiększyły P4 (operator sieci Play i UPC Polska), właściciel sklepów Media Expert i Natur Produkt Zdrovit - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.
Media tradycyjne (bez internetu) zarobiły w 2022 roku na reklamach 40,3 mld zł (dane cennikowe netto, bez rabatów, Kantar Media). Było to 4,8 proc. więcej niż w 2021 roku.
Ponad połowa tej kwoty trafiła do telewizji – było to 21,7 mld zł, jednak 1,1 proc. mniej niż w 2021 roku. Na reklamę w radiu marketerzy wydali w omawianym okresie 10,3 mld zł, zwiększając nakłady rok do roku o 9,6 proc.
4,1 mld zł przeznaczono na promocję na łamach magazynów (wzrost rdr o 12,4 proc.), z kolei do gazet trafiło 1,43 mld zł, czyli 10 proc. więcej niż rok wcześniej.
Wydatki na reklamę zewnętrzną wyniosły w ub.r. 1,41 mld zł (wzrost o 9,2 proc.), a na reklamę kinową - 1,26 mld zł (wzrost o 61,8 proc.). Natomiast o 18,1 proc. do 34,6 mln zł zmalały nakłady na reklamy na nośnikach zewnętrznych w metrze.
To stawki cennikowe, faktyczne wydatki są przynajmniej kilka razy niższe. Według danych Publicis Groupe w pierwszych trzech kwartałach ub.r. wartość całego polskiego rynku reklamowego, uwzględniając internet niemonitorowany przez Kantar Media, wyniosła 7,67 mld zł, po wzroście rok do roku o 5,1 proc.
Lidl i Ferrero ze spadkami
Niezmiennie największym reklamodawcą w mediach tradycyjnych pozostaje Aflofarm Farmacja Polska. Ta farmaceutyczna firma cennikowo wydała w nich w ub.r. 2,38 mld zł, czyli o 5,2 proc. więcej niż w 2021 roku.
Druga w zestawieniu czołowych reklamodawców firma Terg, właściciel sieci elektromarketerów Media Expert, przeznaczyła na reklamy 1,23 mld zł, zwiększając wydatki rdr o 18 proc. Podium zamyka firma Natur Produkt Zdrovit z inwestycjami reklamowymi w kwocie 816,2 mln zł, większymi niż przed rokiem o 15 proc.
O 9,1 proc. wzrosły wydatki reklamowe USP Zdrowie (do 622,5 mln zł), o 5,8 proc. - wydatki Jeronimo Martins Polska, właściciela Biedronki (do 505,4 mln zł), o 8,7 proc. - wydatki Neonet Wrocław (do 471,9 mln zł) i o 27,6 proc. - wydatki spółki P4, operatora sieci Play, a od maja ub.r. także UPC Polska (do 417,3 mln zł).
Z kolei Euro-Net Warszawa zmniejszył nakłady reklamowe o 20 proc. do 789,9 mln zł, Lidl Polska - o 15,2 proc. do 743,9 mln zł, a Ferrero Polska - o 16,8 proc. do 629,1 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Polska reklama poza internetem urosła o 5 proc. Dużo więcej wydały Play i Media Expert, Euro-Net i Lidl ze spadkami