SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Walmart globalnym liderem, Biedronka numerem jeden wśród detalistów w Polsce

Przychody największych, światowych detalistów wzrosły w ostatnim roku obrotowym o ok. 6 proc. Globalnym liderem nadal jest Walmart, a w Polsce daleko przed konkurencją - Jeronimo Martins, właściciel sieci sklepów Biedronka, który jednocześnie zajmuje 55. pozycję na świecie - wynika z raportu firmy Deloitte.

Zdaniem ekspertów, sektor handlu detalicznego ma za sobą dobry rok, ale zmiany w polityce monetarnej i fiskalnej wielu państw spowolnią wzrost gospodarczy. Dlatego sieci handlowe będą mieć podstawy, by z obawą patrzeć w przyszłość. Raport "Global Powers of Retailing 2019" pokazuje, że o sukcesie może mówić przede wszystkim Amazon (największy wzrost sprzedaży w czołówce) oraz Tesco (dołączyło do pierwszej dziesiątki).

Gospodarka spowalnia

W minionym roku obrotowym (kończącym się najpóźniej w czerwcu 2018 r.) stopa wzrostu przychodów największych detalistów wyniosła 5,7 proc. Dla porównania, w roku poprzednim było to 4,1 proc.

Michał Pieprzny, lider zespołu ds. sektora dóbr konsumenckich, partner w Deloitte uzasadnia ten trend faktem, że w krótkim czasie zbiegło się parę pozytywnych trendów, które miały wpływ na taki wynik.
- Względnie silny, globalny wzrost gospodarczy, niska inflacja i koszty finansowania zewnętrznego, łagodna polityka pieniężna na głównych rynkach oraz rosnące ceny aktywów i ożywienie na raczej trudnych rynkach wschodzących – tłumaczy.

Wpływ na sektor handlu detalicznego miało kilka czynników: wzrost gospodarczy spowolnił w Europie, Chinach i Japonii. Na głównych rynkach przyspieszyła inflacja i wzrosły koszty finansowania zewnętrznego - rządy niektórych państw zmieniły swoją politykę monetarną i fiskalną. Spadły też globalne ceny akcji i towarów.

W Europie do spowolnienia przyczyniły się także wyższe ceny energii, umocnienia euro i niepewność handlowa. To powoduje, że prognozuje się spowolnienie globalnego wzrostu w 2019 roku.

W Polsce na znaczeniu zyskuje e-commerce

W Polsce niewątpliwie najważniejszym czynnikiem, jaki miał wpływ na działalność detalistów był zakaz handlu w niedzielę. Wzrosło znaczenie e-commerce oraz sprzedaży na stacjach paliw.

Liderem rynku jest Jeronimo Martins, właściciel sieci sklepów Biedronka, który regularnie zwiększa swoje udziały. Jego przychody w ubiegłym roku (obrotowym) wyniosły 50 mld zł. Sieć dostosowała się do zakazu, otwierając sklepy w okolicach dworców. Drugie miejsce zajęła Grupa Schwarz, w skład której wchodzące Lidl i Kaufland. W pierwszej piątce znajduje się także największa polska platforma transakcyjna online - Allegro.pl.

– 30 proc. towarów spożywczych Polacy kupują w dyskontach, najczęściej w Biedronce i Lidlu, ale popularność zyskują też sklepy typu convenience, które sprzedają aż 22 proc. towarów spożywczych. Mamy coraz mniej czasu dlatego także na zakupach chcemy go zaoszczędzić. Polacy wolą zakupy szybkie i w sklepach, które mają po sąsiedzku. Dlatego też w ciągu ostatnich pięciu lat aż o 3,3 punkty procentowe spadł udział rynkowy hipermarketów  – objaśnia Michał Pieprzny.

Eksperci wskazują także, że w Polsce maleje udział handlu tradycyjnego. W ubiegłym roku jedynie 18 proc. artykułów spożywczych zostało kupionych w tradycyjnych sklepach. Ostatnie lata przyniosły bankructwo sieci Bomi, Marcpol i Alma oraz konsolidację rynku przez największych graczy - przejęcie Piotra i Pawła przez Jeronimo Martins czy sieci Lewiatan oraz Mila przez Eurocash.

Najwięksi światowi gracze

Liderem, tak jak w poprzednich latach w rankingu pozostaje Walmart. Jego przychody w zeszłym roku wzrosły o 3 proc. (przyczyną były akwizycje w segmencie e-commerce). Największy konkurent Walmartu – Costco poprawił natomiast wynik o 8,7 proc. w porównaniu z 2,2 proc. rok wcześniej, ale nadal generuje czterokrotnie niższe przychody. Po połączeniu z Modern HC Holdings o 3,2 proc. wzrosły przychody trzeciego na liście największych detalistów – Krogera.

Dwie pozycje wyżej uplasował się Amazon, co dało mu czwartą lokatę w zestawieniu globalnych marek. Największy obecnie sprzedawca detaliczny online osiągnął najwyższy wzrost sprzedaży z pierwszej dziesiątki rankingu – 25,3 proc. Właściciel sieci dyskontów Lidl i supermarketów Kaufland – Grupa Schwarz, spadła na piątą pozycję, pomimo wzrostu sprzedaży detalicznej o 7,4 proc. The Home Depot uplasował się na szóstym miejscu.

Kolejne miejsca zajęła sieć drogerii i aptek Walgreens Boots, Aldi, CVS Health Corporation i – po raz pierwszy w czołówce – Tesco. Brytyjski gigant handlowy odnotował wzrost przychodów o 2,8 proc. rok do roku. Do góry pnie się także Jeronimo Martins - w tym roku właściciel sieci sklepów Biedronka znalazł się na 55. miejscu (rok wcześniej było to 56. miejsce).

– Zaobserwowaliśmy, że pierwsza dziesiątka rosła szybciej niż wszystkie 250 firm. To odpowiednio 6,1 i 5,7 proc. Wpływ na to miał głównie duży wzrost przychodów Costco czy Amazona. Jednak marża zysku netto dla pierwszej dziesiątki była niższa niż dla Top 250. Gorzej też wypadła rok do roku. Jest to w dużej mierze spowodowane tym, że ośmiu z dziesięciu największych sprzedawców detalicznych działa w sektorze towarów konsumpcyjnych o niskich marżach – mówi Anita Bielańska.

10 największych detalistów na świecie ma 31,6 proc. udziału w łącznych przychodach Top 250. To wzrost o 0,9 p.p. rok do roku. Trzej najlepsi sprzedawcy utrzymali swoje pozycje.

Aby znaleźć się w rankingu Top 250, firma musiała osiągnąć przychód o wartości co najmniej 3,7 mld dolarów, nieznacznie więcej niż rok wcześniej (3,6 mld dolarów).

Dołącz do dyskusji: Walmart globalnym liderem, Biedronka numerem jeden wśród detalistów w Polsce

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl