„Wiadomości” z komentarzami kioskarzy opisały kłopoty „Gazety Wyborczej”, wg dziennikarzy „GW” to atak i obsesja
W niedzielę w głównym wydaniu „Wiadomości” TVP1 wyemitowano materiał o „Gazecie Wyborczej”, w którym jako eksperci od sprzedaży prasy wypowiadali się kioskarze. Materiał skrytykowali publicyści „Wyborczej”.
Autor materiału Jarosław Olechowski poprosił o ocenę spadającej sprzedaży „Gazety Wyborczej” pracowników kiosków. - Nastąpił znaczny spadek sprzedaży „Wyborczej”. 5-7 lat temu więcej się sprzedawało „Wyborczej”. Najwięcej z tych wszystkich tytułów, a teraz „Wyborcza” spadła na dalsza pozycję - powiedział do kamery sprzedawca w kiosku, którego reporter poprosił o komentarz. - (Adam Michnik) niepotrzebnie miesza się w spory polityczne, pokazuje się jego wypowiedzi na manifestacjach KOD-u. Nie jest postrzegany jako osoba bezstronna i to ma wpływ - dodał kioskarz. - Przychodzą przeważnie 3-4 sztuki, połowa się sprzeda, a połowa jest na zwroty - podkreśliła kioskarka z Lublina.
Olechowski przedstawił widzom schemat dotyczący spadającej sprzedaży dziennika Agory, z danymi ZKDP od 1994 roku. Zacytował też fragment stanowiska organizacji Reporterzy bez Granic, która nominując niedawno "GW" do Nagrody Wolności Słowa, za gorszą sytuację finansową dziennika obwiniła częściowo obecny rząd.
- Podobne problemy mają wydawcy prasy na całym świecie. To nie efekt spisku, ale cyfrowej rewolucji na rynku medialnym - skomentował Jarosław Olechowski. Zbieżną opinię wypowiedział medioznawca Marek Skała, który stwierdził, że ludzie nie chcą czytać informacji wydrukowanych na papierze. Widzowie „Wiadomości” obejrzeli wybrane leady tabloidowych artykułów z „GW” i portalu Gazeta.pl, a reporter przypomniał, że Agora podpisała warunkową umowę sprzedaży swojej łódzkiej siedziby, ogranicza wydawanie dodatków lokalnych oraz zrezygnowała z wydawania bezpłatnego dziennika „Metro”.
Kto jest winien kłopotów Gazety Wyborczej?https://t.co/Pl1zEjd6eV
— WiadomościTVP (@WiadomosciTVP) 30 października 2016
Do materiału odnieśli się dziennikarze „Wyborczej”. - Pięć minut hejtu w „Wiadomościach o „Gazecie Wyborczej”. Obsesja, albo wyrzuty sumienia funkcjonariuszy dobrej zmiany - napisał na Twitterze Paweł Wroński. - Czy ktoś pamięta serię materiałów „Wiadomości” za poprzedniej ekipy, w których atakowano niezależne media prywatne? Może Krzysztof Ziemiec pamięta? - dopytywała Dominika Wielowieyska. - Na TT łatwo atakować. Szkoda, ze nie chciała się Pani wypowiedzieć dla „Wiadomości” - kontrował Jarosław Olechowski. - Sprzedaje gazety od ponad 10 lat. Akurat o rynku prasowym i upodobaniach czytelników wie więcej niż niejeden akademik - opisał reporter wypowiadającego się w jego materiale kioskarza.
Należy dodać, że od kilku lat spada sprzedaż nie tylko „Gazety Wyborczej”, ale również innych czołowych dziennik i tygodników. Pracownicy kiosków komentowali tzw. sprzedaż kioskową, czyli rozpowszechnianie papierowych wydań dziennika w salonach prasowych. W oficjalnych analizach wykorzystuje się wskaźnik dotyczący sprzedaży ogółem, tj. rozpowszechnianie w kioskach oraz prenumeratę (papierową i cyfrową).
Przypomnijmy, że trzy tygodnie temu „Wiadomości” wyemitowały materiał o Adamie Michniku z okazji jego 70. urodzin. Reporter przypomniał historię brata Michnika, pokazał jak redaktor naczelny „Gazety Wyborczej” pija alkohol w Magdalence oraz broni przed dziennikarzami gen. Wojciecha Jaruzelskiego. W wywiadzie dla portalu Wirtualnemedia.pl prezes TVP Jacek Kurski nie widział nic złego w takim przedstawieniu postaci Michnika.- Skoro jedna z najwybitniejszych postaci wolnej Polski kończy 70 lat to powinno się przypomnieć jej życiorys. Przedstawione fakty zawsze łączą się z jakąś interpretacją, a za ich wyborem zawsze stoi pewna intencja. Ale w tym materiale wszystko było prawdziwe - powiedział nam Kurski.
Publicyści „Gazety Wyborczej” od dużych zmian w „Wiadomościach” w styczniu br. mocno krytykują program, zarzucając, że jest prorządowy, nierzetelny i niesprawiedliwie traktuje opozycję. W serwisie internetowym „GW” przez pewien okres krytycznie recenzowano każde główne wydanie programu. W rewanżu jego dziennikarze podawali na Twitterze wszystkie negatywne informacje dotyczące „Wyborczej” i Agory.
Według danych ZKDP w sierpniu br. średnia sprzedaż ogółem „Gazety Wyborczej” wynosiła 132 766 egz.
Dołącz do dyskusji: „Wiadomości” z komentarzami kioskarzy opisały kłopoty „Gazety Wyborczej”, wg dziennikarzy „GW” to atak i obsesja