Większość dzieci korzysta z telefonów i tabletów codziennie. Circle K rusza z akcją
Sieć stacji paliw Circle K rusza z akcją “Dziecko w sieci”. - Chcemy pomóc rodzicom i opiekunom właściwie nawigować dzieci w internetowym gąszczu - mówi szef jej marketingu.
Niemal co trzecia osoba wskazała telefon albo smartfon jako alternatywę wtedy, kiedy dziecko się nudzi (35 proc.) lub kiedy dorośli nie mają czasu się nim zająć (18 proc.). Co więcej, dzieci w wirtualnym świecie doświadczają hejtu, ponad połowa ogląda szkodliwe treści, a co trzecie jest zagrożone uzależnieniem – wynika z kolei z danych Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Telefon czy tablet metodą na nudę i brak czasu rodziców
Nadmierne korzystanie przez dzieci z urządzeń ekranowych, takich jak telefony czy tablety, to coraz poważniejszy problem społeczny. Ekrany służą nie tylko do nauki. W badaniu przeprowadzonym przez agencję badawczą SW Research na pytanie o to, co jest główną motywacją rodziców do tego, by udostępniać dzieciom urządzenia ekranowe, niemal połowa badanych stwierdziła, że dzieci korzystają z tego typu urządzeń do zabawy i odpoczynku (49 proc.) oraz do nauki (41 proc.). Alarmujący wydaje się jednak fakt, że niemal co trzecia osoba wskazała telefon albo smartfon jako alternatywę wtedy, kiedy dziecko się nudzi (35 proc.) lub kiedy dorośli nie mają czasu się nim zająć (18 proc.). Wyłania się z tego obraz trudności, jakie dzieci mogą mieć z samodzielną zabawą oraz brakiem pomysłów ze strony ich opiekunów.
- Chcemy pomóc rodzicom i opiekunom właściwie nawigować dzieci w internetowym gąszczu, dlatego rozpoczynamy akcję społeczną „Dziecko w sieci”, która będzie budować świadomość na temat tego, jak zgubny wpływ na dzieci może mieć nadmierne i niekontrolowane korzystanie z internetu, pokaże alternatywne sposoby spędzania czasu, w oderwaniu od urządzeń ekranowych oraz będzie miała realny wpływ na wsparcie działań Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę służących poprawie bezpieczeństwa dzieci w Internecie. Temu problemowi zadedykowaliśmy najnowszą odsłonę naszej akcji “Kawa z mocą pomagania”, w ramach której część zysku ze sprzedaży naszej kawy, przekażemy na rzecz Fundacji - mówi Rafał Droździak, szef działu marketingu i komunikacji w Circle K.
Dodatkowym elementem, o który zostali zapytani respondenci, była weryfikacja tego, w jaki sposób dzieci korzystają z telefonów i smartfonów w trakcie jazdy samochodem. Jak wynika z badania SW Research niemal co trzeci respondent wskazał, że jego dziecko korzysta z telefonu lub tabletu w trakcie jazdy samochodem (28 proc.). W zdecydowanej większości dzieci samodzielnie trzymają urządzenie w ręku lub na kolanach (64 proc.). 15 proc. badanych wskazało, że urządzenie jest wówczas zamocowane w zagłówku fotela pasażera lub w specjalnym uchwycie samochodowym (12 proc.).
- Nadmierne korzystanie z urządzeń ekranowych, w tym telefonów, szczególnie w młodym wieku może spowodować pogorszenie pamięci, problemy z koncentracją, a w efekcie trudności w szkole. Dzieci mogą mieć problem z czytaniem, ze zrozumieniem tekstów, ubożeje również ich język – mówi Łukasz Wojtasik, ekspert ds. bezpieczeństwa dzieci online z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Dostęp do niebezpiecznych treści
Co więcej, jak wynika z badań FDDS, ponad połowa (54 proc.) młodych ludzi miała kontakt z niebezpiecznymi treściami w internecie. Niemal co trzeci (32 proc.) widział w sieci rzeczywiste sceny okrucieństwa i przemocy, zaś co czwarty – treści dotyczące sposobów samookaleczania (26 proc.), materiały pornograficzne (25 proc.) lub zachęcające do obrażania innych czy dyskryminujące (24 proc.).
Uzależnienie dzieci od internetu to problem społeczny. Jak wynika z danych FDDS, średnio dzieci korzystają z nich przez 6 godzin dziennie, w weekendy 7 godzin.
Sieć stacji prowadzi akcję, w ramach której z każdego zakupu kawy lub innego napoju z kawiarki na stacji Circle K z kartą Extra, a 10 proc. zysku z ich sprzedaży zostanie przekazane na wsparcie działań profilaktycznych i edukacyjnych prowadzonych przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, w tym przypadku programu “Sieciaki”. To edukacyjna inicjatywa, która koncentruje się na bezpiecznym i mądrym korzystaniu przez dzieci z Internetu oraz cyberprofilaktyce. Elementem akcji jest także dedykowany kubek na napoje, który będzie również pełnił funkcję edukacyjną pokazującą zagrożenia płynące z internetu.
Akcja na stacjach Circle K potrwa do 26.02.2025 r.
Badanie przeprowadzone metodą wywiadów online na panelu internetowym SW Panel przez agencję SW RESEARCH w dniach 29.11.-2.12.2024 r. obejmowało próbę 601 osób mających dzieci w wieku od 5 do 12 lat.
Dołącz do dyskusji: Większość dzieci korzysta z telefonów i tabletów codziennie. Circle K rusza z akcją