Wirtualna Polska ze wzrostem wpływów i 40 mln zł kwartalnego zysku, Telewizja WP na większym plusie
W czwartym kwartale ub.r. holding Wirtualna Polska osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych o 15,2 proc. do 218,46 mln zł oraz zysku netto z 26,86 do 40,05 mln zł. Wskutek spadków zaraz po wybuchu epidemii całoroczne wpływy zmalały o 10,8 proc., ale zysk netto się zwiększył. - W skutym covidowym lodem świecie w 2020 roku, internet był jak tlen, jak przerębel, do którego przypłynęły wszystkie ryby - opisuje prezes spółki Jacek Świderski.
Przychody Wirtualnej Polski w stanowiącym zdecydowaną większość jej działalności pionie internetowym w czwartym kwartale ub.r. poszły w górę rok do roku o 14,2 proc. do 209,59 mln zł, a te gotówkowe - o 15,5 proc. do 203,98 mln zł.
Przełożyło się to na wzrost skorygowanego zysku EBITDA z 63,64 do 77,12 mln zł.
Natomiast Telewizja WP, stanowiąca segment telewizyjny firmy, osiągnęła wzrost wpływów o 45,4 proc. do 8,87 mln zł i skorygowanej EBITDA z 451 tys. zł do 2,65 mln zł.
- W skutym covidowym lodem świecie w 2020 roku, internet był jak tlen, jak przerębel, do którego przypłynęły wszystkie ryby - stwierdził prezes Wirtualnej Polski Jacek Świderski w liście do akcjonariuszy.
- Polacy stopniowo coraz lepiej radzili sobie z dostosowaniem się do epidemicznego wyzwania. Doskonale widoczna była różnica pomiędzy wiosennym a jesiennym uderzeniem pandemii. Popadaniem w entropię, a kawitacyjnym przyśpieszeniem w adaptowaniu świata cyfrowego na własne potrzeby - opisał.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Superauto.pl z największą dynamiką
W pionie internetowym do Wirtualnej Polski oprócz serwisów z treściami (na czele z portalami WP.pl i o2.pl) należy grupa platform e-commerce przejętych w ostatnich latach: odzieżowe Allani.pl i Domodi.pl, wnętrzarski Homebook.pl, budowlany Extradom.pl, motoryzacyjne Superauto.pl, finansowy Totalmoney.pl oraz turystyczne Nocowanie.pl (z którym miesiąc temu połączyło eHoliday.pl) i Wakacje.pl (do których należą też stacjonarne sieci turystyczne Wakacyjny Świat i My Travel).
Po wybuchu epidemii wiosną ub.r. najmocniej ucierpiały serwisy turystyczne. Z Wakacje.pl szybko zwolniono kilkadziesiąt osób, a z Nocowanie.pl ok. 10 pracowników, dodatkowo pożegnano się z kilkunastoma pracownikami Domodi. W drugim i trzecim kwartale ub.r. Wakacje.pl, jako jedyna spółka zależna Wirtualnej Polski zanotowały stratę EBITDA.
- Przy takich restrykcjach, ograniczeniach swobód obywatelskich właściwie większość turystyki międzynarodowej zamiera. To sytuacja identyczna jak wiosną, pełne zamarcie ruchu turystycznego, sprzedaż mamy na poziomie 6-9 proc. tego, co było przed covidem - mówił prezes Wirtualnej Polski Jacek Świderski w listopadzie ub.r.
- Swój udział w rynku zwiększyły zarówno ciężko doświadczone covidem Wakacje.pl o 50 proc. do 14 proc., jak i najszybciej rozwijająca się spółka naszej grupy Superauto.pl, osiągająca 0,51 proc. udziału w sprzedaży nowych aut w Polsce - informuje Jacek Świderski w liście do akcjonariuszy.
Według badania Mediapanel w lutym br. strony i aplikacje Wirtualnej Polski zanotowały 21,44 mln użytkowników i 74 proc. zasięgu.
- Dobre wyniki całej grupy kapitałowej w 2020 to głównie zasługa naszych mediów. Wirtualna Polska Media pod wodzą Joanny Pawlak osiąga dobre rezultaty oglądalnościowe i jeszcze lepsze wyniki finansowe. To pozwala nam w kolejnych kwartałach śmiało inwestować w jakość naszego mediowego produktu, tak aby umocnić się na pozycji lidera wśród portali horyzontalnych w Polsce - podkreśla Jacek Świderski.
Covidowe spadki w drugim i trzecim kwartale
Całoroczne przychody sprzedażowe Wirtualnej Polski w części internetowej zmalały o 12 proc. do 605,73 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA spadł o 3,7 proc. do 215,04 mln zł.
- Spadek przychodów wynika głównie z sytuacji na rynku sprzedaży wycieczek zagranicznych. Z uwagi na wybuch epidemii koronawirusa, a w konsekwencji lock-down i zamknięcie granic Grupa nie tylko nie realizowała przez większą część 2020 roku przychodów ze sprzedaży wycieczek międzynarodowych, ale była również zmuszona rozpoznać zwrot za wszystkie usługi sprzedane w poprzednich okresach, które nie mogły się odbyć w wyznaczonych terminach - opisano w sprawozdaniu Wirtualnej Polski.
W samym drugim kwartale ub.r. przychody firmy skurczyły się rok do roku o 37,8 proc., a skorygowany zysk EBITDA z 50,89 do 38,76 mln zł. W trzecim kwartale firma zanotowała spadek przychodów sprzedażowych rok do roku o 16,6 proc. do 153 mln zł, natomiast jej zysk netto wzrósł z 21,44 do 26,55 mln zł.
Jesienią ub.r. Wirtualna Polska zaczęła wprowadzać autorskie narzędzie WP Sales Booster do retargetingu reklamowego oraz rozwijała swoją sieć reklamową WPartner skierowaną do małych i średnich marketerów.
- Efektywność dla pierwszej uruchomionej branży - odzieżowej - jest już porównywalna, zgodnie z zapowiedziami, do poziomu globalnych platform. Rozpoczęliśmy testowe odbieranie Googlowi dostępu do naszej powierzchni, gdyż chcemy mieć z reklamodawcami bezpośrednie relacje - komentuje Jacek Świderski.
Telewizja WP z 1,9 mln zł zysku
W ub.r. Telewizja WP osiągnęła wzrost wpływów o 30,7 proc. do 26,55 mln zł i skorygowanego wyniku EBITDA z 4,34 mln zł straty do 1,88 mln zł zysku. Pierwszy raz zanotowała całoroczny zysk EBITDA.
Według danych Nielsen Audience Measurement w całym ub.r. stacja miała 0,57 proc. udziału w rynku oglądalności, po wzroście rok do roku o 22,3 proc.
Skorygowany zysk EBITDA holdingu Wirtualna Polska zmniejszył się w ub.r. o 0,9 proc. do 216,92 mln zł, a zysk operacyjny o 6,3 proc. do 121,71 mln zł. Natomiast zysk netto wzrósł z 71,13 do 81,7 mln zł.
- Ten czas pokazał siłę holdingu, tego jak wzajemnie się wspieramy i uzupełniamy. Niższe wyniki w spółkach zajmujących się turystyką potrafiliśmy z nawiązką rekompensować przez inne spółki, zwłaszcza mediową, ale też te sprzedające samochody czy projekty domów - komentuje Elżbieta Bujniewicz-Belka, członek zarządu ds. finansowych w Wirtualnej Polsce.
Przychody krajowe Wirtualnej Polski zmalały w ub.r. z 562,68 do 466,45 mln zł, natomiast wpływy z zagranicy wzrosły ze 131,24 do 146,67 mln zł.
Natomiast zysk netto poprawił się, ponieważ wydatki na podatek dochodowy poszły w dół z 27,72 do 9,7 mln zł.
- 2020 rok wymagał od nas wszystkich hartu ducha i go dostał, bo trafił na internetowe morsy. Mimo że trzecia dekada XXI wieku rozpoczęła się burzliwie, to dla naszej branży obecnie nie oznacza nic innego jak wcześniejszą realizację wieloletnich biznesplanów - podkreśla Jacek Świderski.
WP za dwa lata chce mieć zeroemisyjną serwerownię
Po stronie kosztowej Wirtualnej Polski zdecydowanie największe są dwie kategorie. W ub.r. wydatki na usługi obce poszły w dół z 238,09 do 156,95 mln zł, głównie w związku z mniejszymi prowizjami sprzedażowymi w części serwisów e-commerce.
Nakłady na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze zmniejszyły się z 200,36 do 198,26 mln zł, a na zużycie materiałów i energii - z 6,34 do 5,34 mln zł.
W sprawozdaniu Wirtualnej Polski podano, że optymalizacja kosztów w jej spółkach najbardziej dotkniętych kryzysem „obejmowała, poza oczywistym wyeliminowaniem w pierwszej kolejności maksymalnej ilości kosztów niepracowniczych, także redukcję zatrudnienia oraz ograniczenia wymiaru etatu lub wynagrodzeń pracowników”. Część spółek w ramach tzw. tarczy antykryzysowej otrzymała w ub.r. łącznie ok. 4,5 mln zł.
- W ciągłej służbie dla Wirtualnej pracuje ponad 10 tysięcy serwerów. Zużywamy tyle energii elektrycznej, ile małe miasto. Polska znajduje się na szarym końcu na świecie w karbonizacji produkcji energii, z 800 g dwutlenku węgla na każdą wyprodukowaną kilowatogodzinę energii elektrycznej - opisuje Jacek Świderski.
- Dlatego wysiłek każdej polskiej firmy na drodze do zmniejszenia zużycia energii lub negatywnych skutków jej produkcji jest więcej wart niż firm z innych krajów. Wirtualna Polska podejmie ten wysiłek. Chcemy osiągnąć zeroemisyjność naszych serwerowni do 2023 roku - zapowiada.
320 mln zł kredytów do spłaty
Na koniec ub.r. zadłużenie kredytowe Wirtualnej Polski wynosiło 320,76 mln zł, wobec 311,21 mln zł rok wcześniej.
W lutym ub.r. firma razem ze swoimi spółkami zależnymi zaciągnęła kredyty w wysokości do 978 mln zł, z czego do 602 mln zł może być przeznaczone na akwizycje i inne inwestycje. W maju zmieniła harmonogram kupna pozostałych 25 proc. udziałów Nocowanie.pl: w ub.r. dokupiła 10 proc. , płacąc 13,47 mln zł, a w 2021 i 2022 roku ma przejąć po 7,5 proc. za łącznie ok. 21 mln zł.
W poniedziałek na koniec sesji za akcję Wirtualnej Polski płacono 96,60 zł, co daje kapitalizację w wysokości 2,82 mld zł. Spółki zależne Jacka Świderskiego, Michała Brańskiego i Krzysztofa Sieroty mają po 12,94 proc. kapitału i 18,63 proc. głosów na walnym zgromadzeniu WP.
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska ze wzrostem wpływów i 40 mln zł kwartalnego zysku, Telewizja WP na większym plusie