Wirtualna Polska dalej kupuje: 28 mln zł za wydawcę Jastrzabpost, Popularne.pl i Pysznosci
Firma Wirtualna Polska Media przejmuje 100 proc. udziałów spółki Mediapop wydającej m.in. Jastrzabpost.pl, Pysznosci.pl, Genialne.pl i Popularne.pl. WP zapłaciła 28 mln zł, a może jeszcze dołożyć 9 mln zł.
W komunikacie Wirtualnej Polski podano, że dodatkowe maksymalnie 9 mln zł to cena typu earn-out, warunki jej płatności określono w umowie.
Przejęcie zostało sfinansowano ze środków własnych Wirtualnej Polski.
- To już kolejna z akwizycji Wirtualnej Polski Holding, która wzmacnia obszar mediów. Użytkownicy serwisów internetowych korzystają dzisiaj z coraz większej liczby źródeł, takich jak social media czy SEO. Dlatego pozyskiwanie ruchu ze źródeł zewnętrznych jest kluczowym kierunkiem rozwoju biznesu - uzasadnia Joanna Pawlak, wiceprezes holdingu Wirtualna Polska.
- Zakładając Mediapop 8 lat temu, byłam pewna, że w przyszłości to internet będzie wiodącym medium. Przez ten czas firma rozwinęła się w największe niezależne wydawnictwo internetowe w Polsce. Zbudowaliśmy marki, które dziś są nie tylko numerem jeden w swoich kategoriach, ale również wyznaczają trendy w sieci i social mediach - podkreśla Agnieszka Jastrzębska, współzałożycielka i prezes Mediapop.
- Sprzedajemy spółkę w momencie, kiedy osiąga najlepsze w historii wyniki zarówno finansowe, jak i zasięgowe. Jestem przekonana, że transakcja z Wirtualną Polską, wiodącą grupą mediową w kraju, pozwoli nie tylko umocnić pozycję serwisów, ale również da szansę na dynamiczny rozwój i wykorzystanie pełni potencjału dzięki zasobom i doświadczeniu biznesowemu nowego właściciela - dodaje.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W komunikacie opisano, że Mediapop zatrudnia ponad 40 osób. W roku finansowym zakończonym w czerwcu br. skorygowane przychody spółki urosły o 82 proc. do 6,8 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - o 201 proc. do 3,1 mln zł.
- Po sfinalizowaniu transakcji chcemy dalej współpracować z zespołem Mediapop, wykorzystując jego bogate doświadczenie w tworzeniu i pozycjonowaniu marek w social mediach. To pozwoli nam wzmocnić w tym zakresie również profile serwisów Wirtualnej Polski. Dodatkowo transakcja pozwala na budowę silnego brandu kulinarnego w oparciu o serwis Pyszności - zapowiada Kamil Karnowski, dyrektor publishing growth w Wirtualnej Polsce Media.
Mediapop przejęła Grupę Popularne
Firma Mediapop skok wyników finansowych osiągnęła w 2020 roku, po tym jesienią tego roku przejęła Grupę Popularne, do której należał m.in. serwis informacyjny Popularne.pl. Kupiona spółka w 2019 roku miała 2,92 mln zł przychodów i 289,7 tys. zł zysku netto, a rok wcześniej 2,68 mln zł przychodów i także 289,7 tys. zł zysku netto.
Z kolei spółka Mediapop wyrosła z witryny show-biznesowej Jastrzabpost.pl uruchomionej przez Agnieszkę Jastrzębską osiem lat temu, początkowo jako blog. Jastrzębska przez kilka lat była reporterką w „Dzień dobry TVN” (pożegnała się z programem w 2020 roku), pracowała też w „Twoim Stylu”, „Vivie!” i „Gali”. Jej spółka w spółka w 2018 roku zanotowała 1,67 mln zł przychodów i 311,2 tys. zł zysku netto, a rok później przy 1,69 mln zł wpływów miała 200 tys. zł straty netto.
Jastrzabpost.pl pozostaje największym serwisem firmy - w sierpniu br. odwiedziło go 5,35 mln internautów, spędzając średnio po 6 minut i sekundę (według badania Mediapanel). Do spółki należy też kilka innych witryn tematycznych: Genialne.pl, Pysznosci.pl, Kochamyzwierzaki.pl, 5mindlazdrowia.pl, Nauka.rocks, Zdroweplecy.net i Techpremiery.pl.
W 2021 roku spółka Mediapop, wydająca m.in. serwisy Jastrzabpost.pl, Popularne.pl i Pysznosci.pl, w 2021 r. przy spadku wpływów o 19 proc. do 8,33 mln zł zanotowała wzrost kosztów. Jej zysk netto wyniósł 103 tys. zł.
Zeszłoroczną rentowność Mediapopu pogorszył wzrost kosztów operacyjnych o 7,9 proc. do 8,07 mln zł. Wydatki na usługi obce minimalne zmalały (z 4,66 do 4,64 mln zł), natomiast te na wynagrodzenia zwiększyły się z 1,38 do 1,8 mln zł, na amortyzację - z 810,2 do 912,6 tys. zł, a na zużycie materiałów i energii - ze 114 do 282,6 tys. zł.
W konsekwencji zysk sprzedażowy firmy zmalał z 2,87 mln zł do 255,6 tys. zł, a zysk netto - z 2,52 mln zł do 102,6 tys. zł.
Agnieszka Jastrzębska jest prezesem Mediapopu, natomiast 100 proc. udziałów należy do spółki LKN Wealth Capital Investors, w której większościowymi wspólnikami są Mariusz Szypura (mąż Jastrzębskiej) oraz Damian Defratyka (poprzednio główny udziałowiec Grupy Popularne). Zeszłoroczny zysk w całości trafił na dywidendę.
Spółka w ub.r. zdecydowała się na niewielką inwestycję w influencerską Ekipę Holding - kupiła 35,7 tys. jej akcji wiosną ub.r. stanowiących 0,4 proc. kapitału. Potem akcjonariat Ekipy Holding się rozwodnił, ponieważ firma poprzez odwrotne przejęcie weszła na boczny rynek warszawskiej giełdy. Od pojawienia się na rynku kapitałowym kurs spółki zmalał z ok. 7,70 do 3,27 zł.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2021 r., a poprzedni - 2020 r.
Wirtualna Polska przejmuje w mediach i e-commerce
Na początku kwietnia Wirtualna Polska uzgodniła pośrednie przejęcie za 20 mln zł ok. 12 proc. udziałów firmy Restaumatic oferującej w modelu SaaS system do obsługi zamówień, sprzedaży i zarządzania restauracjami.
W połowie sierpnia Wirtualna Polska za ponad 12,6 mln zł kupiła 40 proc. udziałów spółki zarządzającej platformą crowdfundingową Patronite. Pod koniec września należąca do holdingu Wirtualna Polska spółka Stacja Służew dokupiła ponad 50 proc. akcji Audioteki, inwestując w nią łącznie 95,3 mln zł.
Z kolei w połowie października Wirtualna Polska podpisała przedwstępną umowę zakupu za 20,9 mln zł 44,5 proc. udziałów sklepu internetowego Selsey z meblami, wyposażenie wnętrz i akcesoriami ogrodowymi. Ponadto ma wnieść do niego aportem swoją platformę Homebook, wycenioną na 12 mln zł.
Natomiast w zeszłym tygodniu spółka zależna holdingu Wirtualna Polska sfinalizowała kupno 100 proc. akcji węgierskiej spółki Szallas za łącznie ok. 83 mln euro. Transakcję ogłoszono w połowie września.
Szallas jest właścicielem platform turystycznych do rezerwacji zakwaterowania na Węgrzech oraz w Czechach, Rumunii, Polsce i Chorwacji. Jego witryny łącznie oferują prawie 90 tys. obiektów noclegowych, a od lipca ub.r. do czerwca br. użytkownicy dokonali ponad 1 mln rezerwacji. Szallas wygenerował w tym okresie 6,6 mln euro zysku EBITDA. Do przejętej firmy należą m.in. polskie Noclegi.pl, węgierskie Utazok.hu, czeskie Hotel.cz i Online Holding oraz rumuński Travelminit International.
W minionym półroczu firma osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 20,8 proc. do 479,76 mln zł, skorygowanego zysku EBITDA ze 132,65 do 165,37 mln zł i zysku netto z 69,99 do 92,68 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska dalej kupuje: 28 mln zł za wydawcę Jastrzabpost, Popularne.pl i Pysznosci