Wirtualna Polska przed Onet-RASP. YouTube, Wikipedia i Filmweb mocno w dół (dane Gemius/PBI z kwietnia)
W kwietniu br. Grupa Wirtualna Polska pierwszy raz od prawie trzech lat miała większy zasięg od Grupy Onet-RASP, do czego przyczynił się spadek liczby użytkowników Onetu. Jeszcze więcej straciły pod tym względem YouTube, Wikipedia i Filmweb.
Według badania Gemius/PBI w kwietniu strony i aplikacje internetowe Grupy Wirtualna Polska odwiedziło 20,9 mln realnych użytkowników, czyli 75,21 proc. wszystkich polskich internautów. Było to o 56,5 tys. mniej niż miesiąc wcześniej.
Z kolei Grupa Onet RASP straciła w skali miesiąca 416 tys. użytkowników i z wynikiem 20,79 mln odwiedzających i 74,8 proc. zasięgu znalazła się za Grupą Wirtualna Polska. To pierwsza taka sytuacja od połowy 2015 roku.
Wydawcy zaczęli notować podobne zasięgi, po tym jak w 2014 roku Wirtualna Polska przejęła szereg serwisów z treściami, przede wszystkim SportoweFakty.pl, strony Grupy NextWeb Media i Grupę Money.pl. Firma w ostatnich latach przejęła też wiele serwisów e-commerce, m.in. Homebook.pl, Domodi.pl, Finansowysupermarket.pl, Jedenwniosek.pl, Allani.pl, Wakacje.pl, Easygo.pl, Wypoczynek.pl, Totalmoney.pl i Nocowanie.pl.
Grupa Wirtualna Polska zanotowała też więcej odsłon od Grupy Onet-RASP (2,84 mld wobec 2,69 mld) oraz dłuższy średni czas dziennego korzystania przez użytkownika (38 minut i 23 sekundy wobec 26 minut i 49 sekund).
Pod względem zasięgu i liczby odsłon obaj wydawcy przegrywają z Grupą Google (w zeszłym miesiącu miała 26,64 mln użytkowników i 6,62 mld odsłon) i Facebookiem (21,92 mln użytkowników i 4,57 mld odsłon). Natomiast Grupa OLX przy 16,32 mln użytkowników miała 3,34 mld odsłon.
W skali miesiąca największe spadki liczby odwiedzających zanotowały YouTube (o 958,1 tys.), Wikipedia (o 949,1 tys.), Grupa Edipresse.pl (o 921,8 tys.) oraz Filmweb (o 960,8 tys.).
Łączną liczbę internautów w Polsce oszacowano w kwietniu na 27,8 mln, z czego 24,1 mln korzystało z sieci na komputerach, a 22 mln - na smartfonach i tabletach.
Google.pl miało w kwietniu 25,59 mln użytkowników, po spadku z miesiąca na miesiąc o 679,4 tys., Facebook - 21,92 mln (po spadku o 642,2 tys.), a Google.com. - 21,27 mln (po wzroście o 599,2 tys.).
Onet.pl zanotował spadek o 558,2 tys. do 17,07 mln, WP.pl - wzrost o 66,5 tys. do 15,12 mln, Interia.pl - spadek o 289,2 tys. do 14,48 mln, a Gazeta.pl - spadek o 736,6 tys. do 9,41 mln.
Dziennie zdecydowanie najwięcej użytkowników i odsłon miały średnio Google.pl (12,74 mln odwiedzających i 178,5 mln odsłon) i Facebook (8,54 mln odwiedzających i 145,93 mln odsłon). Natomiast najdłuższy przeciętny czas korzystania przez użytkownika w ciągu dnia zanotowała WP.pl (35 minut i 10 sekund), nieznacznie wyprzedzając Facebooka (34 minuty i 23 sekundy).
Tylko na komputerach Grupa Wirtualna Polska też osiągnęła wyższe statystyki od Grupy Onet-RASP. W ciągu miesiąca pierwszy wydawca miał 15,78 mln użytkowników (15,2 tys. mniej niż miesiąc wcześniej) i 1,71 mld odsłon, a drugi - 14,85 mln użytkowników (po spadku o 535,4 tys.) i 1,18 mld odsłon. Natomiast średnio w ciągu dnia Grupa Wirtualna Polska notowała 4,05 mln użytkowników, 87,93 mln odsłon oraz 40 minut i 15 sekund spędzone przez odwiedzającego, a Grupa Onet-RASP - 3,57 mln użytkowników, 39,48 mln odsłon oraz 27 minut i 20 sekund czasu korzystania przez odwiedzającego.
Liderująca Grupa Google.pl miała 23,27 mln użytkowników (388,4 tys. mniej niż w marcu) i 4,18 mld odsłon, a YouTube przy 17,96 mln odwiedzających zanotował tylko 745,7 mln odsłon.
W skali miesiąca najwięcej użytkowników straciły YouTube (960,4 tys.), Cda.pl (923,9 tys.) i Grupa Ceneo.pl (768,9 tys.).
W serwisach i aplikacja Grupy TVN każdy użytkownik spędził w ciągu dnia średnio 42 minuty i 11 sekund.
Google.pl miało w kwietniu 22,62 mln użytkowników (669,2 tys. mniej niż miesiąc wcześniej) i 3,19 mld odsłon, a Google.com - 17,37 mln użytkowników (po wzroście o 1,62 mld) i 938,8 mln odsłon.
Onet.pl stracił 485,9 tys. użytkowników, wskutek czego jego przewaga nad WP.pl (zanotowała spadek o 27,6 tys.) zmniejszyła się poniżej 1 mln użytkowników.
Największe spadki liczby użytkowników oprócz YouTube’a, Cda.pl i Ceneo.pl zanotowały Blogspot.com (o 714,6 tys.) i Filmweb.pl (o 693,4 tys.).
Na o2.pl użytkownik każdego dnia spędzał przeciętnie 41 minut i 7 sekund, a na WP.pl - 35 minut i 5 sekund. Natomiast w przypadku ABCzdrowie.pl ten wskaźnik wynosił tylko 3 minuty i 22 sekundy, a w przypadku Filmwebu - 4 minuty i 47 sekund.
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska przed Onet-RASP. YouTube, Wikipedia i Filmweb mocno w dół (dane Gemius/PBI z kwietnia)