SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Ponad miliard złotych na reklamę online w Polsce w pierwszym kwartale 2018 r.

W pierwszych trzech miesiącach tego roku, na reklamę online wydano 1,020 mld złotych - wynika z danych IAB Polska. To wynik o 16,5 proc. lepszy niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

W pierwszym kwartale br. połowę wydatków przeznaczono na display (+22,7 proc. rdr.). 31,3 proc. budżetów reklamowych wydano na SEM (wzrost o 9 proc. rdr.), a 15,6 proc. na ogłoszenia (wzrost o 20,5 proc.). Trend spadkowy w omawianym okresie odnotowano jedynie w odniesieniu do wydatków na reklamę email, gdzie przeznaczono o 17,4 proc. mniej środków niż rok wcześniej (2,5 proc. łącznych wydatków na promocję cyfrową) - wynika z cyklicznego badania IAB Polska/PwC AdEx.

Bardzo duży wzrost wydatków na promocję w social media

Znaczny wpływ na wzrost wydatków na reklamę online ma promocja w mobile (33 proc.), a także marketing w social media (40 proc.) i wideo online (33 proc.). W dużym tempie rośnie nadal reklama sprzedawana w modelu programmatic (31 proc.).

IAB Polska szacuje, że w tym roku łączne wydatki na reklamę online wyniosą 4 mld złotych.

- Warto zauważyć, że przełom roku 2018 i 2019 to prognozowany historyczny punkt zwrotny w obrazie rynku reklamowego, kiedy to łączne wydatki na wszystkie formaty reklamy cyfrowej powinny przekroczyć wydatki na telewizję. Pierwszy kwartał z tej perspektywy jest dobrym prognostykiem dla takiego scenariusza - oceniają autorzy raportu.

Jak realizowane jest badanie IAB AdEx?

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku. W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.
W badaniu uwzględniono przychody: Aegis Media, Agora, Cormedia, Eniro, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GG-Network, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, Havas Media, IDG, Infor Ekspert (częściowo szacowane), Interia.pl, IPG Mediabrands, LEADR, Media Impact, Money.pl, NetSprint, Novem, OMD, Pkt.pl, Polskapresse, Pracuj.pl, Re:define, SARE, Społeczności.pl, Ströer Digital, TradeDoubler (częściowo szacowane), TVN, TVP, Vivaki, ZPR Media. Szacunki oparte są na danych PwC oraz IHS. Od roku 2016 do analiz włączono także dane Gemius AdReal oraz Sotrender, które służą do kalibracji wydatków globalnych graczy. Dane zbierano do 13 lipca 2018 r.

Dołącz do dyskusji: Ponad miliard złotych na reklamę online w Polsce w pierwszym kwartale 2018 r.

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
?
no ciekawe jak wyestymowano programmatic
odpowiedź
User
Andrew Golara
Archaiczny split na kanały. Display? Ogłoszenia? Gdzie social?
odpowiedź
User
pavv
Znowu wydatki rosną a skuteczność spada
odpowiedź