Wykop ze stratą, chociaż zarobił nieco więcej z reklam
Spółka zarządzająca platformą społecznościową Wykop w zeszłym roku miała 123,3 tys. zł straty, bo przy niewielkim wzroście wpływów jej koszty podskoczyły o 62 proc. Ujemną rentowność zanotowała pierwszy raz od sześciu lat.
Przychody sprzedażowe Wykopu w roku finansowym od kwietnia ub.r. do marca br. wyniosły 4,02 mln zł, o 1,1 proc. więcej niż rok wcześniej (3,98 mln zł). Serwis zarabia wyłącznie z reklam, nie oferuje żadnych płatnych treści ani usług dla użytkowników.
Wykop od lat jest w czołówce najpopularniejszych platform społecznościowych w Polsce. W sierpniu br. odwiedziło go 2,66 mln internautów, spędzając średnio po 29 minut i 17 sekund (dane z Mediapanelu).
W Wykopie dwa razy więcej pracowników
Na działalność operacyjną Wykop w zeszłym roku finansowym przeznaczył 4,72 mln zł, co wobec 2,91 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 62,1 proc. Wydatki na usługi obce poszły w górę z 2,22 do 3,21 mln zł, na wynagrodzenia - z 575,8 tys. do 1,24 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - ze 101,8 do 228,9 tys. zł. Rok do roku zatrudnienie etatowe w spółce podwoiło się - z pięciu do dziesięciu pracowników.
Jej rentowność poprawiły wzrost pozostałych wpływów operacyjnych (głównie z dotacji) ze 165,7 do 611,4 tys. zł, spadek pozostałych kosztów operacyjnych z 260,5 do 109,6 tys. zł i wzrost wpływów finansowych z 39,4 do 76,8 tys. zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Mimo to wyniki rentowności zmalały poniżej zera: na poziomie sprzedażowym z 1,06 mln zł zysku do 701,9 tys. zł straty, na operacyjnym - z 966,7 tys. zł zysku do 200,1 tys. zł straty, a na poziomie netto - z 958,9 tys. zł zysku do 123,2 tys. zł straty.
100 proc. udziałów Wykopu należy do spółki AppVerk. Serwis w zeszłym roku na zakupy od niej przeznaczył 666,8 tys. zł, na koniec marca miał do spłaty wobec niej 2,06 mln zł pożyczek.
Poprzednio ujemną rentowność Wykop zanotował w roku finansowym od kwietnia 2016 do marca 2017 roku: przy 1,67 mln zł przychodów miał 184,1 tys. zł straty netto. Rok później osiągnął 2,24 mln zł wpływów i 302,8 tys. zł czystego zysku.
W kolejnych latach utrzymywał zysk, zwiększając stopniowo przychody. Od kwietnia 2018 do marca 2019 roku zanotował 2,39 mln zł wpływów i 41,7 tys. zł zysku netto, rok później zarobił na czysto 913 tys. zł przy 3,41 mln zł przychodów, a w roku finansowym od kwietnia 2020 do marca 2021 roku osiągnął 3,32 mln zł wpływów i 716,4 tys. zł zysku netto.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to okres od kwietnia ub.r. do marca br., a poprzedni - od kwietnia 2021 r. do marca ub.r.
Dołącz do dyskusji: Wykop ze stratą, chociaż zarobił nieco więcej z reklam