Zachowania zakupowe konsumentów i trendy na rynku detalicznym
Jak wynika z badania ShopperTrends przeprowadzonego przez ACNielsen, pozycja handlu tradycyjnego w Polsce jest wciąż silna.
Mimo że hipermarkety oraz sklepy tradycyjne mają podobny odseteklojalnych klientów (wydających najwięcej), te drugie majązdecydowanie więcej klientów regularnych (odwiedzających raz wtygodniu). Polacy najczęściej spośród krajów EuropyŚrodkowo-Wschodniej robią zakupy w sklepach handlu tradycyjnego -średnio co drugi dzień, podczas gdy w sklepach handlu nowoczesnego- raz w tygodniu.
Warto zauważyć znaczące zmiany w sposobie funkcjonowaniaplacówek handlowych w Polsce. W przypadku małych sklepów widaćrosnącą tendencję do organizowania się w sieci czy też grupyzakupowe. W przypadku wielkich graczy międzynarodowychnajważniejszym zjawiskiem wydają się być plany rozwoju: w kilkuformatach jednocześnie, w ramach jednej marki/szyldu. Jednocześnieprzejawiają oni większe zainteresowanie średnimi oraz małymiformatami sklepów.
Dynamiczny rozwój dyskontów to kolejny kluczowy trend na rynkuhandlu detalicznego w Polsce. Porównując do wyników z zeszłego rokusklepy dyskontowe zbudowały silniejsze relacje z klientami,znacznie wzrósł odsetek klientów odwiedzających okazjonalnie - 53%,oraz rozważających korzystać z dyskontów - 70%. Mimo to, sklepydyskontowe nie rozszerzyły jeszcze znacząco bazy klientówlojalnych.
W Polsce podobny odsetek osób deklaruje najwyższe wydatki wtradycyjnych sklepach spożywczych co w hipermarketach (około 1/3konsumentów). Odróżnia nas to od Słowacji i Czech, gdzie od 74% do80% osób wydaje najwięcej w placówkach handlu nowoczesnego. WPolsce jest najniższy w regionie, ponad dwukrotnie, odsetekkupujących, którzy najwięcej wydają w supermarketach.
Polacy poszczególne kategorie produktów kupują w innychplacówkach handlowych niż mieszkańcy krajów EuropyŚrodkowo-Wschodniej. Świeże owoce i warzywa 70% Polaków kupuje wsklepach handlu tradycyjnego, w szczególności w sklepachowocowo-warzywnych, podczas gdy ponad 3 Słowaków i Czechównajczęściej nabywa tę kategorię w placówkach handlu nowoczesnego,częściej w supermarketach niż hipermarketach. Pomimo, że napojegazowane kupuje się zarówno w Polsce jak i pozostałych krajachregionu w przeważającej części w sklepach handlu nowoczesnego, 1/3Polaków wciąż po napoje wybiera się do sklepów tradycyjnych. Dohipermarketów Polacy udają się natomiast po kategorie chemiczne.Proszki do prania kupuje tam najczęściej 54% Polaków.
3 Polskich konsumentów chętnie korzysta z promocji, ponad 20%deklaruje, że robiąc zakupy aktywnie szuka promocyjnych produktów.Odsetek ten wzrósł w porównaniu do zeszłego roku, co świadczy orosnącej wrażliwości Polaków na promocje. Jednocześnie jednakpromocje raczej rzadko bywają elementem decydującym o wyborzekonkretnego sklepu.
Znajomość marek własnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniejjest wysoka i sięga 89-98%. W Polsce odsetek osób, które deklarują,że znają przynajmniej jedną markę własną wynosi 89%. Mimo, żeznajomość marek własnych wzrosła w porównaniu do zeszłego rokuodsetek ten cały czas jest niższy niż w Słowacji czy Węgrzech.Również odsetek osób, które kupują marki własne jest w Polscenajniższy w regionie. Jednym z najważniejszych kryteriówrzutujących na postrzeganie, a w konsekwencji na kupowanieproduktów pod marką własną, jest kwestia jakości. W Polsce całyczas jeszcze dominuje opinia, że jakość marki własnej odbiega odjakości produktów markowych. Jedynie 35% konsumentów kupującychmarki własne uważa, że produkty te są porównywalnej jakości, coprodukty markowe, podczas gdy na rynku brytyjskim, który jestrynkiem rozwiniętym, aż 75% respondentów podziela to zdanie.
Najważniejszym czynnikiem, który decyduje o wyborze placówkihandlu nowoczesnego w Polsce, jak również na Węgrzech, jestlokalizacja sklepu. Hipermarket musi być zlokalizowany w pobliżumiejsca zamieszkania, aby był chętnie odwiedzany. Również znaczącywpływ na wybór sklepu cały czas mają ceny, jednak w powiązaniu zjakością produktów. Analizując czynniki w największym stopniuodpowiadające za decyzje dotyczące wyboru hipermarketu wrozwiniętych krajach Europy Zachodniej oraz tendencje w Polsce,obserwujemy, że wybór i jakość produktów oraz otoczenie sklepuwarunkujące szybkość i łatwość dokonywania zakupów staną sięwkrótce dominującymi elementami.
ShopperTrends to cykliczne badanie firmy Nielsen przeprowadzaneraz do roku ponad 50 krajach świata, w tym w większości krajóweuropejskich. W Polsce badanie zostało przeprowadzone po raztrzeci. Respondentami badania były osoby odpowiedzialne za zakupyproduktów spożywczych i higieny osobistej dla gospodarstwadomowego, mieszkające w 15 miastach, powyżej 100 000 mieszkańców, wwieku 18-65 lat. Badanie wykonano na próbie N=1000.
Dołącz do dyskusji: Zachowania zakupowe konsumentów i trendy na rynku detalicznym