Zakazana reklama Calvina Kleina. Do wersji z aktorem z "The Bear" urząd nie ma uwag
Advertising Standards Authority zakazała kampanii marki Calvin Klein z udziałem piosenkarki i tancerki FKA Twigs, uznając ją za „nieodpowiedzialną i potencjalnie obraźliwą”. Orzeczenie zakwestionowała marka Calvin Klein. Artystka mówi, że to stosowanie podwójnych standardów. Innych w stosunku do kobiet, innych do mężczyzn.
Zakazane, czarno- białe, promujące kampanię zdjęcie autorstwa znanych fotografów Merta i Marcusa Piggottów, pokazuje nagą piosenkarkę, okrytą częściowo jeansową koszulą. Widać udo, część pośladka, biodro i część piersi. Hasło głosi: "Calvins or nothing".
ASA – reklama Calvina Kleina pokazuje modelką jako „stereotypowy obiekt seksualny”
Kompozycja nie spodobała się urzędowi ds. standardów reklamowych w Wielkiej Brytanii - Advertising Standards Authority (ASA), który zakazał kampanii marki z udziałem FKA Twigs.
Swoją decyzję argumentuje tak: „Kompozycja obrazu sprawia, że widzowie skupiają się na ciele modelki, a nie na reklamowanych ubraniach. Reklama wykorzystuje nagość, kierując uwagę na fizyczności modelki do tego stopnia, że prezentuje ją jako stereotypowy obiekt seksualny. Dlatego uznaliśmy tę reklamę za nieodpowiedzialną i stwierdziliśmy, że może być obraźliwa.”
Calvin Klein protestuje
Marka Calvin Klein, która znana jest z odważnych i prowokacyjnych kampanii, nie zgadza się z orzeczeniem ASA. Podkreśla podobieństwo reklamy do tych publikowanych w Wielkiej Brytanii od wielu lat. Wyjaśnia, że zdjęcie FKA Twigs pokazuje pewną siebie i silną kobietę w naturalnej i neutralnej pozie. I zaznacza, że artystka fotografię zaakceptowała przed publikacją.
Decyzja ASA wywołała sporo kontrowersji, zwłaszcza, że regulator nie miał żadnych uwag do zdjęć pokazujących mężczyzn – aktorów Aarona Taylora Johnsona (z Avengersów) i Jeremy'ego Allena White'a – triumfującego po roli w serialu „The Bear”).
Z oceną reklamy marki Calvin Klein nie zgadza się FKA Twigs
Przeciwko etykiecie "stereotypowego obiektu seksualnego” protestuje artystka:
Jestem dumna ze swojej fizyczności i wierzę, że sztuka, którą tworzę za pomocą mojego ciała, jest zgodna ze standardami kobiet takich jak Josephine Baker, Eartha Kitt i Grace Jones, które przełamały bariery tego, jak wygląda bycie silną i korzystanie z wyjątkowej, ucieleśnionej zmysłowości.
Już podczas ubiegłorocznej rozmowy z Rolling Stone artystka mówiła, że zdjęcia pokazują ją jako "silną kobietę" i chciałaby podzielić się nimi podzielić ze swoimi wnukami.
Kobietom nie podoba się takie traktowanie reklamy
Pod wpisem FKA na Instagramie uaktywniło się grono osób, które wspierają artystkę.
Mówią, że FKA pokazuje szacunek do ciała: „Należy przesłuchać ASA w sprawie nazywania jakiegokolwiek człowieka przedmiotem. Obdarowujesz mnie inspiracją, a przede wszystkim twój wyraźny szacunek dla ludzkiego ciała jest czymś, co warto podziwiać i celebrować.”
CZYTAJ TAKŻE: Wezwania do bojkotu Calvina Kleina za kampanię z ciężarnym transpłciowym mężczyzną
Pytają, kiedy kobiety przestaną być postrzegane jako obiekty seksualne. „Widzę ludzkie ciało, dyscyplinę, oddanie sztuce, siłę, odporność. Zastanawiam się, kiedy przestaną degradować ciała kobiet do obiektów seksualnych. Bądź silna, kochanie.”
Utwierdzaj,ą artystkę, że podjęła słuszną decyzję: „Jesteś prawdziwą artystką, ikoną i inspiracją dla tak wielu i nigdy, przenigdy nie powinieneś zmienić swojej narracji /postrzegać się jako obiekt.”
Dołącz do dyskusji: Zakazana reklama Calvina Kleina. Do wersji z aktorem z "The Bear" urząd nie ma uwag
Jeszcze niżej kładźcie głowy…