Zalando sprzedaje mniej, ale zyskowniej. Obcięło inwestycje i marketing
W zeszłym kwartale platforma e-commerce Zalando przy niewielkim spadku wartości sprzedaży i wpływów zwiększyło marżę i zysk operacyjny. Koncern o prawie połowę obciął wydatki inwestycyjne zmniejszył też budżet na marketing.
Wartość brutto produktów sprzedanych na Zalando wyniosła w minionym kwartale 3,72 mld euro, o 1,8 proc. mniej niż przed rokiem. Natomiast przychody firmy zmalały o 2,5 proc. do 2,55 mld euro.
Sprzedaż brutto w pionie modowym zmalała z 3,37 do 3,32 mld euro. W krajach niemieckojęzycznych nastąpił spadek z 1,6 do 1,51 mld euro, a na pozostałych rynkach (m.in. w Polsce) - z 1,77 do 1,71 mld. W tych pierwszych wypracowano 81,2 mln skorygowanego zysku operacyjnego, a w drugich - 29,4 mln.
Klienci rzadziej kupują na Zalando
Liczba aktywnych klientów Zalando zwiększyła się rok do roku z 49,3 do 50,5 mln, a średnia wartość jednorazowych zakupów - z 55,9 do 58,1 euro. Spadek sprzedaży wynika z tego, ż zakupy robiono rzadziej niż przed rokiem: kwartalna liczba zamówień zmalała z 67,8 do 63,2 mln, a w przeliczeniu na klienta - z 5,2 do 5.
Prawie połowę mniej na inwestycje
Zalando znacząco ograniczyło swoje główne koszty operacyjne. Kwartale wydatki na dostawy zmalały o 24,4 proc. do 624,7 mln euro, na marketing - o 6,8 proc. do 175 mln euro, a koszty administracyjne (m.in. pracowników) - o 4,8 proc. do 122,9 mln euro.
Jeszcze mocniej spadły nakłady inwestycyjne koncernu: w zeszłym kwartale o 47,4 proc. do 39,2 mln euro, a w całym półroczu o 45,4 proc. do 140,8 mln euro.
W efekcie kwartalna, skorygowana marża operacyjna Zalando poszła w górę z 3 do 5,7 proc., a skorygowany zysk operacyjny - z 77,4 do 144,8 mln euro. W ujęciu półrocznym zysk podskoczył z 25,6 do 144,1 mln euro.
Dołącz do dyskusji: Zalando sprzedaje mniej, ale zyskowniej. Obcięło inwestycje i marketing