Zalet sprzedaży ratalnej dla biznesu nie widzi ponad połowa firm handlowych i przemysłowych
Ponad połowa firm handlowych i przemysłowych nie jest zainteresowana udostępnianiem swoich produktów i usług na raty innym firmom - wynika z badania „Finasowanie zakupów firmowych". Co 10. przedsiębiorca w Polsce rezygnuje z zakupu towaru lub usługi z powodu zbyt wysokiej ceny - dodano.
Jak wskazuje badanie „Finasowanie zakupów firmowych” firmy faktoringowej NFG, która współpracuje z Krajowym Rejestrem Długów, 25 proc. mikro i małych przedsiębiorców oferujących towary lub usługi dla biznesu jest zainteresowanych możliwością sprzedaży na raty. W tym gronie większość stanowią sprzedawcy internetowi (37 proc.), firmy z branży transportowej (33 proc.) oraz budowlanej (29 proc.). Zdaniem ankietowanych przedsiębiorców, taka usługa zwiększyłaby sprzedaż B2B (24 proc.) oraz pomogła zdobyć nowych klientów (28 proc.). W największym stopniu są o tym przekonane firmy transportowe.
Zaznaczono, że w Polsce co 10. przedsiębiorca rezygnuje z zakupu towaru lub usługi z powodu zbyt wysokiej ceny, tracąc szansę na rozwój i zwiększenie konkurencyjności. Gdyby taką usługę lub towar rozłożyć na raty – nawet co trzecia mikro i mała firma zdecydowałaby się na zakup.
Zalet sprzedaży ratalnej dla biznesu nie dostrzegają natomiast firmy handlowe i przemysłowe. Ponad połowa z nich deklaruje, że nie jest zainteresowana udostępnianiem swoich produktów i usług na raty innym firmom.
Prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki zwrócił uwagę w rozmowie z PAP, że handel jest najbardziej zadłużonym sektorem polskiej gospodarki. "W Krajowym Rejestrze Długów jedna czwarta wszystkich firmowych dłużników to przedsiębiorstwa handlowe. Ich przeterminowane zaległości finansowe wynoszą 2,28 mld zł i w ciągu ostatniego roku wzrosły o niemal 9 proc. Ponad połowę z tej kwoty, czyli 1,1 mld zł, muszą oddać wierzycielom jednoosobowe działalności gospodarcze" – wskazał.
Zdaniem Emanuela Nowaka, eksperta NFG w Polsce wielu dostawcom raty kojarzą się głównie z zakupami konsumenckimi i dotyczą przede wszystkim towarów lub dóbr materialnych. Tymczasem sprzedaż ratalna usług może być "równie popularna co sprzedaż orzeszków". "Kupujący nie mają problemu z tym, żeby nabywać do firmy usługi na raty. Ta bariera funkcjonuje w głowach sprzedawców" - wskazał.
Nowak zwrócił uwagę, że wśród różnych elementów usługi ratalnej otrzymywanie płatności na czas, jest przez przedsiębiorców wskazywana jako najistotniejsza (52 proc.). Drugą ważną cechą usługi ratalnej jest dostęp przez internet, a kolejną minimum formalności. Z kolei najmniej istotny element to ten, że usługa ratalna jest bezpłatna. "Widać, że problemem numer jeden w sektorze MŚP wciąż pozostaje płynność finansowa i każda usługa, która jest w stanie w jakikolwiek sposób poprawić spłacalność w transakcjach B2B, cieszy się największym uznaniem przedsiębiorców" – podsumował Nowak.
Ogólnopolskie badanie „Finasowanie zakupów firmowych” przeprowadzono w I kwartale 2022 r. przez IMAS International na zlecenie firmy faktoringowej NFG na celowej próbie mikro oraz małych firm, techniką mieszaną CAWI oraz CATI. W sumie zrealizowano 501 wywiadów.
Dołącz do dyskusji: Zalet sprzedaży ratalnej dla biznesu nie widzi ponad połowa firm handlowych i przemysłowych