Zbożowy kryzys Wykopu potrwa kilka dni (opinie ekspertów)
Kryzys na Wykopie związany z wpisami o zbożu pokazuje siłę społeczności serwisu i zapewne potrwa parę dni. Administratorzy witryny zareagowali na tę sytuację w odpowiedni sposób - oceniają eksperci z agencji social mediowych pytani przez Wirtualnemedia.pl.
Panująca na Wykopie od niedzieli sytuacja to jeden z najbardziej spektakularnych kryzysów wizerunkowych w polskim internecie. Internauci zdenerwowani zablokowaniem niektórych użytkowników z powodu treści dotyczących jednej z moderatorek witryny dodają na nią tylko wpisy na temat zboża.
Justyna Dzieduszycka-Jędrach, dyrektor zarządzający 121 PR, zauważa, że Wykop padł niejako ofiarą broni, którą do tej pory udostępniał internautom w walce z innymi firmami. - Serwis jest kryzysogenny sam w sobie - nieraz zamieszczone tam negatywne wpisy o firmach czy markach wywołują ich kryzysy. W końcu taka sytuacja obróciła się przeciw samemu Wykopowi - ocenia Dzieduszycka-Jędrach.
W odpowiedzi na „zbożowy kryzys” komunikaty Wykopu są publikowane na profilu Michała Białka, dyrektora serwisu. Administratorzy nie zdecydowali się - jak na razie - zamieścić specjalnego oświadczenia stale widocznego np. na stronie głównej. Zdaniem Marty Szczepańskiej, dyrektor strategicznej agencji Socializer, przedstawiciele serwisu postępują odpowiednio. - Szybko, już w niedzielę, zamieścili oświadczenie, w którym przedstawili swoje stanowisko, to znaczy powody zablokowania niektórych osób. A w poniedziałek cały czas prowadzili dyskusję z użytkownikami - podkreśla Szczepańska.
>>> Kryzys na Wykopie: serwis kasuje i banuje, użytkownicy odpowiadają zbożem
Justyna Dzieduszycka-Jędrach zwraca uwagę, że taka strategia działania jest zgodna z profilem i wizerunkiem Wykopu. - Serwis jest postrzegany jako niepokorny, więc nie wiem, czy powinien w tej sytuacji reagować jak typowa korporacja: publikować oficjalne oświadczenie podpisane przez prezesa. Zamiast tego administratorzy postanowili zaryzykować i nie reagować w sposób formalny, sztywny, tylko postawić na żart i bezpośrednią komunikację z użytkownikami - opisuje Dzieduszycka-Jędrach. Jakub Prószyński, bloger i community manager w agencji Vis Services zgadza się, że niektórych użytkowników Wykopu pewnie bawi to, że serwis mruga do nich okiem. Jednak Prószyński zauważa też, że konkretny problem pozostaje niezałatwiony: kilkudziesięciu użytkowników jest od niedzieli zbanowanych. - Administracja powinna szybką cofnąć bany i wydać oświadczenie, w którym przeprasza użytkowników za tę sytuację - ocenia Prószyński.
Zdaniem Justyny Dzieduszyckiej-Jędrach ten kryzys jest jednak raczej zabawny niż poważny. - Nie wiąże się przecież z nieuczciwym postępowaniem czy stratami finansowymi ponoszonymi przez klientów - podkreśla ekspertka. - I właśnie śmieszność sytuacji, w której cały Wykop zdominowany jest przez treści o zbożu, motywuje pewnie wielu użytkowników do dodawania i „wykopywania” takich wpisów. Ale sądzę, że w ciągu paru dni im się to znudzi - dodaje.
Również Marta Szczepańska prognozuje, że wpisy zbożowe będą dominować na Wykopie nie dłużej niż przez kilka dni. - Tyle zazwyczaj trwają podobne akcje w social media - ocenia. - Tak naprawdę sądziłam, że już w poniedziałek sytuacja na Wykopie się unormuje. Jednak o weekendowym kryzysie serwisu poinformowało wtedy wiele mediów, co dodatkowo nakręciło tę akcję - zauważa Szczepańska.
Jakub Prószyński zaznacza przy tym, że społeczność Wykopu jest bardzo pamiętliwa. - Świadczy o tym chociażby przypomniany w weekend niefortunny komentarz moderatorki sprzed trzech lat, który stał się zarzewiem całego kryzysu - mówi Prószyński. - Dlatego teraz użytkownicy Wykopu będą bardzo nieprzychylnie nastawieni do moderacji w serwisie i na pewną wytkną każdy błąd czy wpadkę w tym zakresie - dodaje.
Nie ma jednak mowy o tym, że internauci na stałe odwrócą się od Wykopu. - Przecież nawet teraz nie grożą bojkotem serwisu, tylko wręcz przeciwnie - pokazują swoją siłę jako społeczności zgromadzonej na tej strony - zauważa Justyna Dzieduszycka-Jędrach. - Zresztą użytkownicy Wykopu nie mają za bardzo gdzie przejść. Nie ma w Polsce drugiego podobnie popularnego serwisu tego typu, z równie dynamiczną społecznością - puentuje Jakub Prószyński.
>>> Wykop odpowiada ws. zboża: niektóre bany niesłuszne, ale nie tolerujemy szykan
W marcu br. Wykop.pl zanotował 1,62 mln użytkowników, 41 mln odsłon i prawie 45 minut spędzonych na stronie przez przeciętnego użytkownika (według Megapanelu PBI/Gemius - zobacz szczegółowe wyniki). Jesienią ub.r. serwis przejęła Grupa Allegro (więcej o tym).
Dołącz do dyskusji: Zbożowy kryzys Wykopu potrwa kilka dni (opinie ekspertów)