Większość Polaków sprzeciwia się zmianie systemu finansowania mediów publicznych
Tylko 26 proc. Polaków popiera przygotowywany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego projekt nowelizacji ustawy o abonamencie radiowo-telewizyjnym - wynika z badania przeprowadzonego przez Kantar Millward Brown na zlecenie Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej (PIKE).
Rząd od drugiej połowy roku planuje zmienić system finansowania mediów publicznych - Chcemy, aby fundament finansowania mediów publicznych był solidniejszy - zapowiedział wiceminister kultury Jarosław Sellin. Istotą tzw. ustawy abonamentowej jest przekazywanie Poczcie Polskiej - przez dostawców płatnej telewizji - danych o ich abonentach. Dzięki tym danym Poczta mogłaby skutecznie egzekwować od nich opłatę na rzecz TVP i Polskiego Radia.
Zrzeszająca sieci kablowe Polska Izba Komunikacji Elektronicznej zamówiła badanie dotyczące pomysłów zawartych w szykowanej przez rząd nowelizacji ustawy o abonamencie. Z badania wynika, że przeciwnych obowiązkowemu przekazywaniu danych o użytkownikach płatnej telewizji jest 69 proc. Polaków (w tym 49 proc. zdecydowanie). 26 proc. osób popiera decyzję rządu, a 5 proc. nie ma w tej kwestii swojego zdania.
Z badania wynika, że największe poparcie deklarują osoby o najniższym wykształceniu, ale i tak jest to tylko 39 proc. badanych. Poparcie to maleje wraz ze wzrostem wykształcenia - tylko 18 proc. osób z wyższym wykształceniem popiera takie rozwiązanie, a 77 proc. jest mu przeciwnych.
87 proc. badanych uważa, że dostawcy płatnej telewizji za wszelką cenę powinni chronić dane swoich klientów i pod żadnym pozorem nie powinni przekazywać ich danych podmiotom trzecim. Tylko 13 proc. jest przeciwnego zdania.
2/3 respondentów uważa, że przekazywanie danych przez dostawców płatnej telewizji Poczcie Polskiej, to naruszenie ich prawa do prywatności i ochrony danych osobowych.
Z kolei 62 proc. respondentów uważa, że Poczta Polska nie jest przygotowana do zarządzania ich danymi osobowymi.
51 proc. ankietowanych, uważa, że zaproponowane rozwiązania są niesprawiedliwe. Jak czytamy w badaniu, jest to związane z tym, że przekazanie danych obejmie tylko część Polaków, tych którzy korzystają z usług dostawców płatnej telewizji. Wielu badanych uważa, że będzie ona miała negatywny wpływ na odbiorców telewizji: zarówno tych korzystających z płatnego dostępu do sygnału (48 proc. wskazań), odbierających telewizję naziemną (36 proc.), a nawet użytkowników platform internetowych (32 proc.). Wpływ regulacji na media publicznie pozytywnie ocenia jedynie 35 proc. pytanych, a 49 proc. z nich uważa, że na zmianie ustawy media publiczne nie zyskają wcale (22 proc.) lub nawet stracą (28 proc.).
Z badania wynika, że projekt nowych uregulowań związanych ze ściąganiem abonamentu RTV jest powszechnie znany i Polacy interesują się nowymi propozycjami zmian: 65 proc. respondentów słyszało o projekcie nowelizacji ustawy abonamentowej, w tym także ponad połowa osób o najniższym wykształceniu i 64 proc. mieszkańców wsi.
- Badania te dobitnie pokazują, że przytłaczająca część Polaków jest przeciwna rozwiązaniom proponowanym w projekcie nowelizacji tzw. ustawy abonamentowej. Obawiają się o swoją prywatność i o to, że ich dane osobowe nie będą właściwie chronione. Ponad połowa Polaków, co jest naturalne, uważa też, że proponowane rozwiązania są po prostu niesprawiedliwe - mówi Jerzy Straszewski, prezes PIKE. - Dotyczą tylko jednej grupy użytkowników, a nie obejmują tych, którzy nie korzystają z płatnej telewizji” - dodaje.
Badanie zostało przeprowadzone przez Kantar Millward Brown na zlecenie Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej, metodą CATIbus, w dniach od 18 do 23 kwietnia 2017 roku na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków.
Dołącz do dyskusji: Większość Polaków sprzeciwia się zmianie systemu finansowania mediów publicznych