Żywność wegańska coraz częściej na stołach Polaków
Produkty wegańskie w Polsce kupuje już 35 proc. Polaków w wieku 18-74 lata - wynika z najnowszego ogólnopolskiego badania Instytutu Badania Rynku i Opinii Społecznej IMAS prowadzonego w styczniu 2021r. Pomimo dużej liczby marek wegańskich na rynku są one dość dobrze rozpoznawane.
Po żywność wegańską sięga przynajmniej od czasu do czasu ponad 1/3 Polaków (kupujący i/lub konsumujący: 35 proc.).
Szczególną popularnością cieszą się produkty wegańskie wśród najmłodszych dorosłych - w wieku 18-24 lata ponad połowa sięga po żywność wegańską przynajmniej od czasu do czasu (51 proc.).
Klientów żywności wegańskiej można także spotkać częściej wśród kobiet (39 proc.), osób z wykształceniem wyższym (42 proc.), z regionu południowo-zachodniego (41 proc.), pracujących (39 proc.), z najwyższymi dochodami (powyżej 7,5tys. netto: 55 proc.).
61 proc. Polaków twierdzi że nie jada i nie kupuje takiej żywności. Korzystanie z żywności wegańskiej lub jej odrzucanie jest świadomym wyborem konsumenckim, tylko 4 proc. badanych zdeklarowało brak znajomości tego pojęcia.
Rośnie rozpoznawalność marek wegańskich
Marki wegańskie są spontanicznie przypominane przez 17 proc. Polaków i 38% klientów tej żywności. Ale po podpowiedzi nazwy, logo czy opakowania przykładowego produktu, rozpoznaje co najmniej jedną markę jako mającą produkty wegańskie aż 72% Polaków i niemal wszyscy (97%) klienci wege.
Najlepiej przypominane spontanicznie okazały się marki Lovege firmy Sante (2,4 proc.) oraz Alpro (2,1 proc.). W czołówce najlepiej rozpoznawanych marek znalazły się z kolei marki znanych producentów żywności konwencjonalnej posiadającej w swojej ofercie także grupę produktów wegańskich, jeden produkt wegański (Winiary 36,5 proc., Tarczyński 33,7proc., Bonduelle 29,6 proc., Knorr 26,6 proc., Pilos Lidl, Podravka, Develey (po 22 proc.), Vitanella Biedronka (19,9 proc.).
Najlepiej znane, po podpowiedzi marki i logo, typowo wegańskie marki to Alpro (24 proc.) i Wawrzyniec (19,3 proc.).
Interesujące jest dobre rozpoznanie jako mających w ofercie żywność wegańską także marek o wizerunku dalekim od tego rynku, a szczególnie marek mięsnych jak Tarczyński.
Klienci żywności wege generalnie lepiej znają niemal wszystkie podpowiadane marki, także te mające w swojej ofercie głównie żywność konwencjonalną. Jak widać jednak w zestawieniu w tabeli poniżej marki wege są zauważane także przez część rynku niezainteresowaną ich produktami, co pokazuje potencjał, jaki już obecnie uzyskują.
- Oferta produktów wegańskich pojawia się u znanych i dużych producentów, którym dzięki silnemu wizerunkowi marki łatwiej promować nowe produkty, nawet gdy jest to „próbny” jeden produkt lub jedna kategoria produktów wegańskich. Ponadto w Polsce rośnie liczba fleksitarian, czyli osób sięgających po mięso okazjonalnie, zastępujących je produktami wegańskimi. Należy również wziąć pod uwagę zwykłą chęć spróbowania czegoś nowego przez konsumentów, czegoś co może intrygować, czym można urozmaicić swoje menu lub zaskoczyć swoich gości - tłumaczy rosnącą popularność kategorii produktów wegańskich Katarzyna Łozińska-Wróbel, zajmując a się w IMAS rynkiem żywności ekologicznej.
Badania sondażowe Omnibus Online zostało przeprowadzone w styczniu ‘21 na n=1018 osobowej próbie Polaków w wieku 18-74 lata.
Dołącz do dyskusji: Żywność wegańska coraz częściej na stołach Polaków