Aż 77% finalistów międzynarodowego konkursu EY Entrepreneur of the Year deklaruje przyrost miejsc pracy w ich firmach w bieżącym roku – wynika z czwartej edycji Światowego Badania Nowotworzonych Miejsc Pracy przeprowadzonego przez firmę doradczą EY (EY Global Job Creation Survey). Ankietowani przedsiębiorcy optymistycznie oceniają perspektywy lokalnej (71%) i globalnej (66%) gospodarki. Co ciekawe, przedstawiciele rynków wschodzących – w tym Chin, Indii, czy Środkowego Wchodu są prawie dwukrotnie bardziej optymistyczni niż reprezentanci Francji, Australii czy Japonii.
W badaniu wzięło udział 201 finalistów międzynarodowego konkursu EY Entrepreneur of the Year. Druga grupa badanych składała się z ponad 2000 przedsiębiorców z całego świata. W trzeciej, znaleźli się młodzi ludzie w wieku 18-25 lat z 13 kluczowych rynków.
Optymistyczny jak Przedsiębiorca Roku
Ponad ¾ ankietowanych finalistów konkursu, którzy charakteryzują się wyjątkową innowacyjnością, charyzmą i pasją, planuje zwiększenie zatrudnienia w tym roku. Dla porównania, w przypadku pozostałych uczestników badania, niecała połowa ankietowanych (47%) deklarowała podobną chęć, podczas gdy 49% stwierdziło, że liczba pracowników nie ulegnie zmianie.
Znacznie mniej optymistyczni byli uczestnicy innego globalnego badania EY, Barometru Nastrojów Menedżerów (Capital Confidence Barometer). Wśród ankietowanych 1600 osób wysokiego szczebla kierowniczego z 54 krajów, tylko 29% stwierdziło, że w 2015 roku zwiększy zatrudnienie.
- Ten optymizm wśród laureatów konkursu EY World Entrepreneur of the Year nie dziwi. Podczas tegorocznego finału w Monte Carlo będąc członkiem jury przekonałem się, jaki potencjał drzemie w twórcach firm i jak bardzo są zdeterminowani, by osiągnąć sukces. Najlepszym przykładem jest tegoroczny zwycięzca, Mohed Altrad, który urodził się na syryjskiej pustyni, w jednym z beduińskich plemion, a obecnie stoi na czele grupy, której przychody sięgają 960 milionów USD, a firma zatrudnia około 7 tysięcy osób na całym świecie – mówi Ewald Raben, CEO Grupy Raben i Przedsiębiorca Roku 2012.
Ostrzeżenia na horyzoncie
Wśród najczęściej wymienianych zagrożeń biznesowych 31% ankietowanych przedsiębiorców wskazało negatywne warunki rynkowe, 28% rosnące koszty, a 23% brak rąk do pracy. Im większa firma, tym ten trzeci czynnik znajdował się wyżej w zestawieniu. Z kolei w Wielkiej Brytanii i Niemczech na pierwszym miejscu znalazła się biurokracja. Natomiast rynki wschodzące wskazały na rosnącą konkurencję na arenie międzynarodowej.
Przyszłość w jasnych barwach
Przedsiębiorcy są bardzo optymistyczni jeśli chodzi o ocenę perspektyw lokalnej i globalnej gospodarki. Tak uważa odpowiednio 71% i 66% badanych. Największy poziom zaufania deklarują przedstawiciele z Chin, Indii, Bliskiego Wschodu oraz Afryki Północnej. Dla porównania, najbardziej sceptyczni są przedstawiciele Francji, Australii i Japonii. Z kolei niemieccy przedsiębiorcy bardzo pozytywnie wypowiadali się o perspektywach własnej gospodarki, podczas gdy globalne nie są ich zdaniem tak optymistyczne.
Spokojni o talenty
W przedsiębiorstwach, które deklarują inwestycje w talenty, liczba zatrudnionych wzrośnie średnio o 17%. Największymi optymistami są przedsiębiorcy z Chin, Afryki Subsaharyjskiej, Indii i Meksyku. Z kolei najbardziej ostrożni są ankietowani z Brazylii i Japonii. Różnice między rynkami rozwiniętymi a gospodarkami wschodzącymi stopniowo się zacierają. To, co będzie decydowało o wzroście tych drugich, to coraz liczniejsza klasa średnia. Szybszy wzrost gospodarczy i korzystna struktura demograficzna będą procentować w ciągu kolejnej dekady.
Blisko połowa (47%) przedsiębiorców zamierza zatrudniać poza swoim rodzimym rynkiem. Głównym powodem będzie wejście na nowe rynki (55%) i zwiększenie produkcji (36%). Co ciekawe, to młodzi przedsiębiorcy, poniżej 35. roku życia, częściej deklarują inwestycje w nowe kadry niż ich starsi odpowiednicy. Najwięcej miejsc pracy ma szansę powstać na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej a także w Chinach i Indiach. – Chęć rozwijania biznesów zagranicą wskazuje na to, że dla przedsiębiorców z potencjałem i determinacją oraz odpowiednim wsparciem tworzą się szanse na skalę globalną. Na ich ekspansji zyskują nie tylko oni sami. W interesie rządzących, korporacji i mniejszych przedsiębiorców jest wspólne działania na rzecz tworzenia przyjaznych warunków dla rozwoju biznesu i powstawania nowych miejsc pracy - mówi Bartłomiej Smolarek, Partner w EY, audytor konkursu EY Przedsiębiorca Roku.
Zdaniem prawie ¾ badanych, firmy mają wystarczający dostęp do wykształconych, młodych kadr z odpowiednimi kompetencjami. Najrzadziej na brak talentów narzekają przedstawiciele rynków wschodzących, najczęściej, przedsiębiorcy z Japonii (51%), Niemiec (38%) i Brazylii (36%). Zdaniem ankietowanych, największe braki kompetencyjne w pokoleniu, które wejdzie na rynek pracy, dotyczą czytania i pisania oraz umiejętności technicznych.
Wsparcie na starcie
Przedsiębiorcy podejmują działania mające na celu pomoc młodym ludziom na rynku pracy. Zaledwie 14% badanych zadeklarowało, że nie wspiera zatrudnienia młodych. Co ciekawe, w Japonii ten odsetek wyniósł aż 38%. Co trzeci przedsiębiorca pomaga początkującym pracownikom poprzez mentoring lub współpracuje z lokalnymi szkołami tak, aby dopasować program nauczania do rynku pracy. Najwięcej, bo aż 41% badanych deklaruje, że organizuje staże i praktyki.
Młodzi optymistyczni
Także ankietowani młodzi ludzie są optymistycznie nastawieni do swoich szans na rynku pracy. 84% z nich pozytywnie ocenia szanse, najwięcej (97%) w Afryce Subsaharyjskiej, najmniej, bo zaledwie 54% w Japonii. - Na rynkach wschodzących firmy powstają często z braku alternatyw w postaci możliwości zatrudnienia za godziwą pensję, na wysokim stanowisku. Potwierdzają to także laureaci poprzednich światowych finałów EY World Entrepreneur of the Year m.in. Uday Kotak z Kotak Mahindra Bank (Indie), James Mwangi, Equity Bank Limited (Kenia) czy Olivia Lum z Hyflux Limited (Singapur) – mówi Barbara Górska, Dyrektor Konkursu EY Przedsiębiorca Roku.
Wśród ankietowanych, 91% młodych ludzi z Meksyku i 89% z Chin chce założyć swoją własną firmę. W ostatniej w tym zestawieniu – Japonii – taką wolę deklaruje 36%. Wśród branż, w których młodzi przedsiębiorcy najchętniej zaczęliby działalność, 18% wskazało dobra konsumpcyjne, technologię, a także media i rozrywkę. Do największych ich zdaniem barier w założeniu firmy należy brak finansowania, negatywne czynniki gospodarcze a także konkurencja i brak dobrych rad.
O badaniu:
W 2015 roku miała miejsce czwarta edycja badania EY Global Job Creation Survey. Badanie oparte jest na grupie 201 finalistów światowego konkursu EY Przedsiębiorca Roku z poprzednich edycji oraz 2 144 przedsiębiorców z całego świata. Osobno zbadano także grupę 2 807 młodych ludzi między 18. a 25. rokiem życia z 13 globalnych rynków. Wśród ankietowanych znaleźli się studenci, pracownicy podejmujący pierwszą pracę a także osoby poszukujące zatrudnienia. Badanie zostało przeprowadzone w marcu 2014 roku.
O konkursie:
Trwa 13. polska edycja międzynarodowego konkursu EY Przedsiębiorca Roku, który wyróżnia wiodących twórców firm umożliwiając nawiązanie wartościowych relacji biznesowych. Do konkursu można zgłaszać się bezpłatnie w trzech kategoriach - Produkcja i Usługi, Nowe Technologie/Innowacyjność oraz Nowy Biznes. Oceny kandydatur dokonuje niezależne od EY Jury pod przewodnictwem Ambasadora Jerzego Koźmińskiego, wybitnego ekonomisty, Prezesa Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.
Zgłoszenia przyjmowane są do 30 czerwca 2015 r. poprzez formularz na stronie www.przedsiebiorcaroku.pl
dostarczył infoWire.pl