Przy okazji jubileuszu 15-to lecia marki YTONG na polskim rynku, warto zadać sobie pytanie, jak zmienił się przez te lata rynek budowlany w Polsce. Pokusiliśmy się o analizę kilku wskaźników: liczby mieszkań oddanych do użytku, liczby mieszkań na nowo zawarte małżeństwa oraz powierzchnię oddanych do użytkowania domów na przestrzeni tych piętnastu lat.
W wyniku zmian będących efektem transformacji polskiej gospodarki, rozpoczętej w 1989 r., budownictwo mieszkaniowe znalazło się wśród branż, które w sposób wyraźny odczuły negatywne jej skutki. W 1995 r. oddano do użytku nieco ponad 67 tysięcy mieszkań - w tym około 32 tysiące domów jednorodzinnych. Pozytywne zjawiska gospodarcze notowane w kolejnych latach sprzyjały rozwojowi branży budowlanej w Polsce. Pomimo tego, iż w 2000 r. rozpoczął się kryzys gospodarczy, liczba nowych inwestycji w 2000 r. była większa niż w 1995 r. - oddano do użytku prawie 88 tysięcy mieszkań - w tym prawie 36 tysięcy domów jednorodzinnych.
Również w kolejnych analizowanych latach tj. zarówno w 2005 jaki i w 2009 r. odnotowano dużą aktywność inwestorów zainteresowanych zakupem własnego mieszkania lub budową domu. W 2009 r. oddano do użytku aż 160 tysięcy mieszkań - w tym prawie 72 tysiące domów jednorodzinnych. W ostatnich piętnastu latach nastąpił olbrzymi wzrost wolumenu rynku budowlanego, w tym segmentu budownictwa mieszkaniowego. W 2009 r. nowe mieszkanie nabyło prawie 2,4 razy więcej inwestorów niż w 1995 r.
Analizując wskaźnik prezentujący stosunek liczby mieszkań oddanych do użytkowania do liczby nowo zawartych w danym roku małżeństw obserwujemy ciągły wzrost tego wskaźnika od 1995 r. Przyjmując pewne uproszczenie, iż każde nowo wybudowane mieszkanie zostało nabyte przez nowo zawarte małżeństwo, w 1995 r. zaledwie co 3 młode małżeństwo mogło cieszyć się swoim nowym mieszkaniem. W kolejnych badanych latach tj. w 2000, 2005 i 2009 r. notowano wzrost liczby nowych inwestycji przy jednoczesnym takim samym pozytywnym trendzie liczby nowo zawieranych małżeństw. W efekcie tych zjawisk więcej niż co drugiego nowo zawierane małżeństwo w Polsce w 2009 r. mogło nabyć swoje nowe mieszkanie (wskaźnik liczby nowo zawartych małżeństw do liczby mieszkań oddanych do użytku w 2009 r. osiągnął wartość 1,6).
Wolumen rynku budownictwa jednorodzinnego w Polsce znacznie zwiększył się ostatnich 15 latach. Na ten pozytywny wynik wpływ miała nie tylko rosnąca liczba inwestorów indywidualnych, którzy realizowali plany budowy swojego własnego domu, ale również fakt, iż budowali oni domy, których przeciętna powierzchnia była coraz większa. Dynamika wzrostu przeciętnej powierzchni domów oddawanych do użytku w porównaniu do poprzednich 5 lat odnotowana w latach 2000 i 2005 wyniosła odpowiednio +7,2% i +8,9%. W 2009 r. wzrost ten był nieco mniejszy, ale mimo spowolnienia w branży budowlanej osiągnięto pozytywną dynamikę na poziomie +1%.
Przeciętna powierzchnia oddawanych do użytku domów wzrosła w 2009 r. w stosunku do 1995 r. o 22 m2 – powierzchnia ta pozwala na wygospodarowanie dodatkowego pokoju w domu jednorodzinnym.
Anna Waszczuk
Analityk Rynku Xella Polska Sp. z o.o.
Zapraszamy także do zapoznania się z kalendarium YTONG: 1995-2010.
###
Firma XELLA Polska Sp. z o.o. oferuje produkty marki YTONG, YTONG MULTIPOR, YTONG ENERGO i SILKA, stosowane w budownictwie mieszkaniowym. Produkcja materiałów odbywa się w 11 nowoczesnych zakładach na terenie całej Polski. Sprzedaż firma Xella prowadzi poprzez sieć dystrybucji na terenie całego kraju oraz w krajach takich jak: Litwa, Łotwa, Ukraina, obwód Kaliningradzki. W grupie zatrudnionych jest około 700 osób.
Więcej informacji w serwisach: www.xella.pl, www.budowane.pl, www.miastonoca.budowane.pl, http://www.termodom.pl/termodompasywny/, http://sklep.xella.pl, www.inspiracje.budowane.pl, www.multipor.budowane.pl, www.15latYTONG.pl oraz na blogach: http://blog.xella.pl/budujemy, www.ZdrowaBudowa.pl.