kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim

Maciek Data ostatniej zmiany: 2016-12-20 08:27:07

kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim

2016-12-19 09:03:46 - Maciek


Czołem,

Kto wie, na ile pomocne są wszystkie "systemy wspomagające jazdę" w
sytuacji, gdy trzeba podjechać pod bardzo śliską górkę?
Ja jestem wychowany na samochodach, w którym po prostu operuje się gazem i
sprzęgłem, a w ekstremalnych przypadkach i autem FWD pokonuje górkę na
wstecznym.

Tak się składa, że nikt z rodziny ani znajomych nie ma nowoczesnego auta z
napędem na jedną oś i *zaawansowanymi* systemami kontroli trakcji,
przyczepności, buksowania 8-] itp. Dlatego nie mogę po prostu zrobić próby.

--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl


Re: kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim

2016-12-19 09:54:09 - Artur Miller

W dniu 2016-12-19 o 09:03, Maciek pisze:
>
> Czołem,
>
> Kto wie, na ile pomocne są wszystkie "systemy wspomagające jazdę" w
> sytuacji, gdy trzeba podjechać pod bardzo śliską górkę?
> Ja jestem wychowany na samochodach, w którym po prostu operuje się gazem i
> sprzęgłem, a w ekstremalnych przypadkach i autem FWD pokonuje górkę na
> wstecznym.
>
> Tak się składa, że nikt z rodziny ani znajomych nie ma nowoczesnego auta z
> napędem na jedną oś i *zaawansowanymi* systemami kontroli trakcji,
> przyczepności, buksowania 8-] itp. Dlatego nie mogę po prostu zrobić próby.
>

a da się podjechać pod "bardzo śliską"? :)

a.


Re: kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim

2016-12-19 11:10:05 - Maciek

Dnia Mon, 19 Dec 2016 09:54:09 +0100, Artur Miller napisał(a):

> a da się podjechać pod "bardzo śliską"? :)

Ha, no coż - czasem jest tak, że np. przodem nijak, a tyłem jakoś idzie.
Albo auto jest na granicy utrzymania przyczepności i tylko kierowca dobrze
znający warunki i dany samochó wjedzie.

--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl


Re: kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim

2016-12-19 12:11:13 - Marek

On 19.12.2016 09:03, Maciek wrote:
>
> Czołem,
>
> Kto wie, na ile pomocne są wszystkie "systemy wspomagające jazdę" w
> sytuacji, gdy trzeba podjechać pod bardzo śliską górkę?
> Ja jestem wychowany na samochodach, w którym po prostu operuje się gazem i
> sprzęgłem, a w ekstremalnych przypadkach i autem FWD pokonuje górkę na
> wstecznym.
>
> Tak się składa, że nikt z rodziny ani znajomych nie ma nowoczesnego auta z
> napędem na jedną oś i *zaawansowanymi* systemami kontroli trakcji,
> przyczepności, buksowania 8-] itp. Dlatego nie mogę po prostu zrobić próby.
>
Mam akurat do domu stromy podjazd. Auto z ESP (Opel Meriva) nie daje
rady. Kola staja w miejscu i koniec jazdy.
W takiej sytuacji wjezdzam tylem - wtedy z wielkim bolem dam rade wjechac.

--
Marek
echo q...@k...csq | tr a-di-rs-ze-h a-z


Re: kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim

2016-12-19 12:34:35 - "J.F."

Użytkownik "Maciek" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:i...@4...n
et...
>Kto wie, na ile pomocne są wszystkie "systemy wspomagające jazdę" w
>sytuacji, gdy trzeba podjechać pod bardzo śliską górkę?
>Ja jestem wychowany na samochodach, w którym po prostu operuje się
>gazem i
>sprzęgłem, a w ekstremalnych przypadkach i autem FWD pokonuje górkę
>na
>wstecznym.

IMO - troche daja.
Raz widzialem w akcji ... w sytuacji, gdy przewidujac trudnosci przy
wyjezdzie zaparkowalem z po drugiej stronie, zeby przy ruszaniu miec
"z gorki",
auto z przeciwka po prostu ruszylo.
Ale moze przecenilem sytuacje, moze mial lepsze opony.

Ta kontrola trakcji w aucie z napedem na jedna os to pomaga glownie,
gdy z jednej strony masz lod.
Wtedy jedno kolo sie slizga, a drugie nie ciagnie i TCS/ASR moze
troche pomoc.

Bardziej zaawansowane systemy wymagaja napedu na 4 kola, a to jednak
inna klasa.
Ale tu faktycznia malo zaawansowany system moze popsuc trakcje takiej
"terenowki".


J.



Re: kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim

2016-12-19 14:17:02 - "J.F."

Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:o38f8g$1m8s$...@g...aioe.org...
>Mam akurat do domu stromy podjazd. Auto z ESP (Opel Meriva) nie daje

oprocz ESP ma tez TCS/ASR czy jak to sie tam nazywa, czy ta opcja za
doplata ?
(a to teraz tylko dodatkowy program w sterowniku ESP)

>rady. Kola staja w miejscu i koniec jazdy.

Masz tam jeszcze jakis automat ?

Bo przy recznej skrzyni kola raczej stanac w miejscu nie moga.

J.



Re: kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim

2016-12-19 15:09:57 - "Axel"



"J.F." wrote in message news:5857ddd4$0$15200$65785112@news.neostrada.pl...

>>Mam akurat do domu stromy podjazd. Auto z ESP (Opel Meriva) nie daje
>>rady. Kola staja w miejscu i koniec jazdy.

Vectra z ESP też nie dawała rady pod górkę na zbrylonym śniegu. Bez ESP
wyjechałbym na buksujących kołach.

> Masz tam jeszcze jakis automat ?
> Bo przy recznej skrzyni kola raczej stanac w miejscu nie moga.

Powiedz to głośno, może je jakoś przekonasz i nie będą się zatrzymywały ;-P
Samochód pod górkę zwalniał i zwalniał, aż się zaczynał zsuwać w dół
tyłem...

Natomiast ESP się kiedyś przydał, jak mi na mokrym zakręcie tyłem bujnęło na
nierówności. Samochód sie wyprostował, zanim zdązyłem zareagować.

--
Axel



Re: kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim

2016-12-19 16:34:28 - cef

W dniu 2016-12-19 o 14:17, J.F. pisze:

>> rady. Kola staja w miejscu i koniec jazdy.
>
> Masz tam jeszcze jakis automat ?
>
> Bo przy recznej skrzyni kola raczej stanac w miejscu nie moga.

Ja nie mogą jak mogą?
Stoją w miejscu w odniesieniu do drogi a jedynie
się obracają wokół własnej osi.



Re: kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim

2016-12-19 23:06:42 - Tomasz Pyra

Dnia Mon, 19 Dec 2016 09:03:46 +0100, Maciek napisał(a):

> Czołem,
>
> Kto wie, na ile pomocne są wszystkie "systemy wspomagające jazdę" w
> sytuacji, gdy trzeba podjechać pod bardzo śliską górkę?

To zależy co rozumiesz pod pomocne.
Można np. trzymać gaz do dechy, a samochód już sam na tyle będzie dozował
mocy (przejmując tak naprawdę kontrolę nad gazem), żeby koła nie buksowały.
A nawet w warunkach nierównej przyczepności między kołami napędzanymi może
za pomocą hamulca przyhamować to mniej przyczepne koło, powodując zgodnie z
zasadą działania dyferencjały przenieść moment obrotowy na to bardziej
przyczepne koło.

Natomiast nadal pozostają warunki w których buksowanie kół daje lepszy ciąg
niż niebuksowanie i taki system raczej tego nie zrozumie.


Re: kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim

2016-12-20 08:27:07 - Marek

On 19.12.2016 14:17, J.F. wrote:
> Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:o38f8g$1m8s$...@g...aioe.org...
>> Mam akurat do domu stromy podjazd. Auto z ESP (Opel Meriva) nie daje
>
> oprocz ESP ma tez TCS/ASR czy jak to sie tam nazywa, czy ta opcja za
> doplata ?
> (a to teraz tylko dodatkowy program w sterowniku ESP)
>
>> rady. Kola staja w miejscu i koniec jazdy.
>
> Masz tam jeszcze jakis automat ?
>
> Bo przy recznej skrzyni kola raczej stanac w miejscu nie moga.

Mam zwykly manual. Kola sie zatrzymuja i ESP wesolo sobie do mnie mruga.
Brakuje mi w aucie opcji wylaczenia ESP.


--
Marek
echo q...@k...csq | tr a-di-rs-ze-h a-z


Tylko na WirtualneMedia.pl

Zaloguj się

Logowanie

Nie masz konta?                Zarejestruj się!

Nie pamiętasz hasła?       Odzyskaj hasło!

Galeria

PR NEWS