SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

10 trendów komunikacyjnych na 2013 r. wg Siemensa

Eksperci Siemens Eneterprise Communications zaprezentowali dziesięć głównych zmian w rozwiązaniach komunikacyjnych i technologicznych, które ich zdaniem pojawią się w 2013 r.

Rok 2012 minął pod wpływem wzrostu mobilności społecznej i stale rosnącej popularności rozwiązań w chmurze. Te trendy mają wpływ na prognozy ekspertów Siemensa dla 2013 r., wraz z tematyką konsumeryzacji w IT oraz pojawieniem się technologii Big Data w komunikacji dla przedsiębiorstw.

10 trendów komunikacyjnych na 2013 r. wytypowanych przez ekspertów Siemens Enterprise Communications:

1. Wszystkie przeglądarki internetowe zainstalowane w 2013 r. będą miały wbudowaną możliwość komunikacji w czasie rzeczywistym (real-time communications)

WebRTC jest standardem HTML5, służącym do komunikacji w czasie rzeczywistym poprzez przeglądarkę internetową. Obecnie wiele się mówi o WebRTC, a posiadanie dźwięku i wideo wbudowanego do przeglądarki internetowej, wydaje się atrakcyjnym pomysłem dla wielu innowacyjnych firm. Sam WebRTC staje się coraz bardziej widoczny zarówno na rynku konsumpcyjnym, jak również biznesowym. Należy zakładać, że w niedalekiej przyszłości zachęci to dostawców rozwiązań komunikacyjnych do ogłoszenia intensywnego wsparcia WebRTC – najprawdopodobniej jako współdziałanie z istniejącą ofertą korporacyjną.

2. Social Media 1.0 – przesilenie i zmęczenie

W 2013 r. miliony użytkowników sieci społecznościowych będą coraz bardziej zmęczone olbrzymią ilością treści codziennie publikowanych w mediach społecznościowych. Przesilenie w social mediach objawi się zmianą ich modelu, teraz będą bardziej zorganizowane, wyselekcjonowane i produktywne. To nowe podejście może okazać się bardziej przydatnym i efektywnym rozwiązaniem dla użytkowników biznesowych.

Na pewno jakość działań w sieciach społecznościowych stanie się ważniejsza i będzie większym atutem niż ilość. To będzie dotyczyło wszystkich wskaźników medialnych dotyczących social mediów. Już teraz można zauważyć, że biznes żąda właśnie jakości, gdyż chce ograniczyć szum komunikacyjny. Ta tendencja będzie dominowała w podejściu do sieci społecznościowych w przyszłym roku.

3. Dysk = Chmura

Rozwiązania biznesowe i konsumenckie będą coraz bardziej mieszać się i przenikać. Dostawcy będą łączyli zabezpieczenia klasy korporacyjnej z prywatną przestrzenią dyskową w chmurze i rozwiązania do współdzielenia stanowiska pracy. Pracownicy będą mieli jeden punkt wejścia zarówno do swoich osobistych, jak i biznesowych danych. To będzie uzupełnione aplikacją, umożliwiającą rozpoczęcie działania w miejscu, w którym zostało przerwane, niezależnie od lokalizacji użytkownika, sieci czy urządzenia.

Prywatne chmury będą wypierać pamięć USB i e-mail jako preferowane metody przekazywania danych i miejsce ich wygodnego przechowywania. Ponadto są bardzo dobrym rozwiązaniem do sprawnego udostępniania treści w ramach zespołów roboczych.

4. Start komunikacji bliskiego zasięgu (NFC)

NFC zacznie mieć wpływ na bezkontaktowy handel mobilny, konsumenci zaczną dokonywać płatności i przeprowadzać transakcje za pomocą systemu inteligentnego zbliżenia telefonu. Ponadto będą też dzielić się treściami i wchodzić w interakcje za pomocą zintegrowanej komunikacji. Przykładem tych działań może być wymiana danych kontaktowych, zautomatyzowanie ustawień obecności, aktualizacji w mediach społecznościowych czy przekazywanie danych oraz nowe aplikacje bezpieczeństwa przez "tagi" NFC.

Co ciekawe, nowe modele smartfonów z klapką w obudowie aluminiowej będą sprzedawane konsumentom jako zapobiegające niepożądanej komunikacji zbliżeniowej.

5. Twój nowy samochód będzie również twoim osobistym asystentem (oczywiście bezpiecznym)

Standardowe wyposażenie nowych samochodów kupowanych w drugiej połowie 2013 r. będzie obejmowało nie tylko technologię Bluetooth, ale też wbudowaną stację dokującą w pulpicie nawigacyjnym dla tabletów lub smartfonów oraz zdublowanie ich zawartości i dostęp do niej poprzez wbudowany wyświetlacz LCD w aucie.

Pozytywnym efektem ubocznym będzie wbudowana automatyczna redukcja funkcji i działań rozpraszających kierowcę podczas jazdy. Zaawansowane technologie text-to-speech zmniejszą pokusę przeczytania wiadomości podczas jazdy, a speech-to-text pozwoli kierowcom odpowiedzieć na SMSy, zachowując obie ręce na kierownicy, a wzrok na drodze.

6. Globalny wzrost korzystania z e-maili

Ku zaskoczeniu wszystkich, korzystanie z poczty e-mail rośnie na całym świecie. Mimo prognoz z mediów społecznościowych, że forma tradycyjnych e-maili zaniknie, jest zupełnie odwrotnie. W rozpoczętym nowym roku właśnie tradycyjna poczta elektroniczna będzie głównym narzędziem komunikacji elektronicznej dla przedsiębiorstw, ze względu na zorganizowany charakter, możliwość kontroli oraz intuicyjną, powszechnie znaną i przyjazną formę użycia.

W 2013 r. nastąpi gwałtowny wzrost dodatków i wtyczek w systemach pocztowych, takich jak narzędzia do filtrowania czy podnoszące wydajność i efektywność korzystania ze skrzynki pocztowej. Jak na ironię, większość użytkowników biznesowych będzie nadal chciała otrzymywać podsumowania aktywności i newsów z mediów społecznościowych właśnie na swoje skrzynki poczty elektronicznej.

7. Archiwizacja zapisu komunikacji stworzy kolejne źródło rozwoju technologii Big Data

Każdy telefon, telekonferencja, czat tekstowy lub wideo czy sesja web collaboration jest potencjalnym strumieniem danych do zachowania i wykorzystania jako wartość biznesowa organizacji. Nagrywanie, transkrypcja, indeksowanie i tagowanie komunikacji stworzy nowy bodziec zwiększenia wydajności technologii Big Data.

Raz zorganizowana, przefiltrowana i przystosowana do przeszukiwania kontekstowa komunikacja stanie się łatwiejsza.  Obecnie użytkownicy coraz częściej mają problemy z ogarnięciem narastającego nadmiaru informacji i szumu komunikacyjnego. W przyszłości zaczną polegać na systemie, aby śledzić co jest istotne i aktualne, i wyciągać wcześniej ukryte treści i kontakty w celu poprawy jakości pracy zespołu i własnej efektywności.

8. Przekonanie użytkowników do korzystania to jedyne zadanie dla dostawców rozwiązań wideokonferencji

Technologicznie właściwie wszystko jest już dostępne. Mamy już oprogramowanie bazujące na serwerach do wideokonferencji (zwanych MCU - multipoint control unit), wiele serwisów wideokonferencyjnych w chmurze, w tym część za darmo, wystandaryzowane kamery wbudowane w laptopy, netbooki, tablety i smartfony. Większość tradycyjnych przeszkód na drodze do wszechobecności wideokonferencji szybko zniknie. Do końca roku 2013 nawet duże ekrany telewizyjne będą wyposażone w możliwości przeprowadzenia wideokonferencji.

Ostatnim wyzwaniem, które pozostanie, będzie zachęcenie użytkowników aby usiedli przed kamerą.

9. BYOD stanie się BYO"X"

Ostatnio rozpowszechnione i znane zjawisko BYOD (Bring Your Own Device – wykorzystanie prywatnych urządzeń mobilnych w środowisku pracy) będzie rozszerzać się na inne kategorie poza urządzeniami – własny system operacyjny, aplikacje, pamięć masową, czy chmurę (Bring Your Own: Operating System, Apps, Storage, Cloud). Połowa decyzji dotyczących rozwiązań IT w firmie będzie podejmowana przez użytkowników i działy biznesowe, czyli poza tradycyjnym technicznym działem IT obecnym w każdej korporacji.

Logiczną konsekwencją tego trendu dla zarządzania IT w firmach jest to, że już nie będzie centralnego źródła rozporządzeń, konfiguracji i zabezpieczeń. Zamiast skupiać się na scentralizowanej polityce administratorzy będą musieli stworzyć normy bezpieczeństwa i kontroli wykorzystania infrastruktury ponad różnorodnością BYO"X".

10. Firmy odkryją niewykorzystaną przewagę konkurencyjną, którą jest potencjał drzemiący w pracy wirtualnych zespołów.

Po latach restrukturyzacji, redukcji, cięcia kosztów, offshoringu i outsourcingu, w 2013 r. organizacje odkryją niewykorzystany potencjał zdecydowanego zwiększenia wydajności swoich zespołów roboczych poprzez efektywne wykorzystanie technologii i narzędzi kolaboracji. Usprawnienie zdalnej współpracy będzie miało olbrzymi wpływ na obecny styl pracy – gdzie odległe i rozproszone wirtualne zespoły staną się normą dla realizacji praktycznie wszystkich projektów i zadań roboczych, w tym strategicznych czy krytycznych dla organizacji. Zaś członkowie tych rozproszonych zespołów będą fizycznie pracować w różnych miejscach: w domu, biurze, czy hotelu oraz w różnych regionach świata.
 

Dołącz do dyskusji: 10 trendów komunikacyjnych na 2013 r. wg Siemensa

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl