2 miliony Polek wykluczonych cyfrowo, 38 proc. nie ma dostępu do internetu
2 miliony Polek między 45. a 70. rokiem życia bardzo rzadko lub wcale nie korzysta z internetu, a jako główny powód podaje brak takiej potrzeby. Z tej grupy, 70 proc. kobiet nie chce podnosić swoich kompetencji cyfrowych - wynika z badania Kantar Public.
W Polsce żyje 6,7 mln kobiet między 45. a 70. rokiem życia i blisko 30 proc. z nich, czyli około 2 mln, rzadko lub w ogóle nie korzysta z internetu. Jako główne przeszkody ankietowane wskazały brak potrzeby (58 proc.), nieumiejętność obsługi komputera czy tabletu (26 proc.) lub brak tych urządzeń (24 proc.).
Internet służy kobietom wykluczonym cyfrowo głównie do wyszukiwania informacji na tematy zdrowotne (37 proc.), rozwijania zainteresowań (32 proc.), sprawdzania wiadomości i kontaktów z bliskimi (26 proc.). Tylko 1 proc. ankietowanych prowadzi w internecie swój blog lub fanpejdż, a 6 proc. udziela się w mediach społecznościowych.
60 proc. kobiet, które rzadko lub w ogóle nie korzystają z internetu, nisko oceniają swoje kompetencje cyfrowe. 70 proc. zaś nisko ceni swoje umiejętności związane z aktywnością w internecie – takie jak pisanie e-maili, wiadomości, odbieranie i wysyłanie zdjęć, dokonywanie płatności lub robienie zakupów przez internet. Cyfrowo wykluczone kobiety nisko cenią ponadto swoje umiejętności obsługi komputera (59 proc. wskazań), wyszukiwania informacji w sieci (57 proc.) oraz ich weryfikacji (50 proc.).
Motywacjami do częstszego korzystania z sieci są według deklaracji badanych utrzymywanie bliższych kontaktów z rodziną i przyjaciółmi (28 proc.), możliwość znalezienia informacji na tematy zdrowotne (26 proc.) i zdobycie wiedzy (26 proc.). 30 proc. ankietowanych nie umiało wskazać, co skłoniłoby je do częstszego korzystania z internetu.
Autorzy badania wskazują, że a7 na 10 przebadanych kobiet z grupy wykluczonych cyfrowo nie chce podwyższyć swoich kompetencji w zakresie korzystania z sieci. Niechęć ta nasila się wraz z wiekiem – w przedziale 45-49 lat kompetencji cyfrowych nie chce podnieść 59 proc. kobiet, podczas gdy w grupie 65-70 lat odsetek ten wynosi już 73 proc.
Badanie zostało przeprowadzone w maju 2017 roku przez Kantar Public na zlecenie Aasa Polska, metodą CATI (wywiady telefoniczne wspomagane komputerowo), na ogólnopolskiej grupie 1000 Polek w wieku 45-70 lat wykluczonych cyfrowo lub korzystających z internetu w małym stopniu (kilka razy w miesiącu bądź rzadziej).
Dołącz do dyskusji: 2 miliony Polek wykluczonych cyfrowo, 38 proc. nie ma dostępu do internetu