ABC Bezpieczeństwa 2007
Podstawowym założeniem kampanii ABC Bezpieczeństwa jest poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.
1.Nazwa
Kampania ABC Bezpieczeństwa
2.Misja kampanii
Podstawowym założeniem kampanii ABC Bezpieczeństwa jest poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. W odróżnieniu od wielu kampanii reklamowych o podobnej tematyce stawiamy na bezpośrednie dotarcie do uczestników ruchu drogowego - zarówno do dzieci i młodzieży szkolnej, jak i potencjalnych oraz obecnych kierowców. Niezwykle istotne jest to, aby nie tylko informować o istniejących problemach i zagrożeniach, ale przede wszystkim instruować jak im zapobiegać oraz jak minimalizować ich skutki.
Przy wsparciu instytucji państwowych, władz lokalnych, organizacji pozarządowych, wielu firm oraz mediów organizatorzy pragną wykreować modę w społeczeństwie na bezpieczne zachowanie i odpowiedzialną postawę na drodze.
3.Cele kampanii
- Zapobieganie wypadkom drogowym i zmniejszenie ich liczby
- Edukacja pieszych, rowerzystów, kierowców
- Włączenie społeczeństwa do aktywnych działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego
4.Kanały komunikacji oraz zastosowane narzędzia:
- Identyfikacja wizualna - logo, ulotki, plakaty, bannery
- Media relations:
- Konferencja prasowa inaugurująca kampanię - odbyła się w nietypowym miejscu - w Szkole Podstawowej na warszawskim Bemowie, z udziałem dzieci - kwiecień 2007r.
- Konferencja prasowa w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego - sierpień 2007r.
- Śniadanie prasowe oraz Seminarium w Banku Światowym - podsumowanie działań 2007, naszkicowanie planów na lata 2008-2010 (Program ABC Bezpieczeństwa) - listopad 2007r.
Podczas śniadania prasowego z organizatorami spotkali się dziennikarze, którzy poznali ideę współpracy mediów, instytucji, władz samorządowych, firm i społeczeństwa w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Organizatorzy zaprezentowali także wnioski z kampanii ABC Bezpieczeństwa z roku 2007 oraz kierunki działań w ramach programu ABC Bezpieczeństwa na kolejne lata. Gościem specjalnym podczas śniadania prasowego oraz seminarium był pan Matti Järvinen z Finlandii, z Central Organisation for Traffic Safety (Liikenneturva).
Uczestnikami seminarium byli natomiast przedstawiciele polskich instytucji państwowych, firm prywatnych oraz osoby odpowiedzialne za marketing i promocję mediów ogólnopolskich.
Celem tego spotkania było przedstawienie wyzwań, jakie stoją przed systemem bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce oraz analiza obecnych problemów na poziomie współpracy: Instytucje - Firmy - Media - Społeczeństwo. - Eventy:
- Happening - kwiecień 2007r.
23 kwietnia w ramach Światowego Tygodnia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Kampanii ABC Bezpieczeństwa na ulicach Bemowa odbył się happening, w którym uczestniczyło 70 dzieci. Zgodnie z hasłem kampanii "Oddajmy dzieciom głos!" organizatorzy umożliwili wypowiedzenie się w kwestii bezpieczeństwa najmłodszym uczestnikom ruchu drogowego. Dzieci i młodzież - jako najbardziej zagrożona na polskich drogach grupa są bowiem głównymi odbiorcami kampanii ABC Bezpieczeństwa.
Młodzi uczestnicy akcji nieśli transparenty i skandowali hasła takie jak: "Chcę być widoczny na drodze!" czy "Kierowco, zwolnij!". Pod Ratuszem z dziećmi spotkał się zastępca Burmistrza Bemowa Mariusz Początek, który podziękował za akcję i przekazał upominki dla wszystkich uczestników. Na ręce Burmistrza dzieci złożyły podziękowania dla władz dzielnicy za aktywne działanie na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach.
- Kąciki ABC Bezpieczeństwa w sklepach Smyk - kwiecień 2007r.
W ramach Światowego Tygodnia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz kampanii ABC Bezpieczeństwa 28 kwietnia najmłodsi uczyli się podstawowych zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Postaci serialowe Jetix Play - Panda oraz Kot udały się do sklepów SMYK - w Galerii Mokotów oraz CH Arkadia. W kącikach ABC bezpieczeństwa milusińscy rysowali znaki drogowe, sygnalizatory świetlne oraz przejścia dla pieszych.
- ABC Bezpieczeństwa w Miasteczku Bezpieczeństwa Jetix pod Pałacem Kultury - kwiecień 2007r.
29 kwietnia w niedzielę ABC Bezpieczeństwa znalazło także swoje miejsce podczas imprezy zorganizowanej przez Jetix Play pod Pałacem Kultury.
Dla najmłodszych wybudowano specjalne miasteczko bezpieczeństwa, w którym pod kierunkiem Policjanta dzieci pokonywały specjalną trasę, ucząc się zasad bezpiecznego poruszania się po drodze. Liczne konkursy dotyczyły wiedzy o znakach drogowych oraz podstawowych zasad bezpieczeństwa.
- Piknik Motoryzacyjny przy sopockim Molo - sierpień 2007r.
Liczni uczestnicy Pikniku obejrzeli pokaz ratownictwa, który został przeprowadzony w sposób profesjonalny przez Stowarzyszenie Ratowników Medycznych Pomorza. Pomorzanie i wczasowicze brali udział w wielu konkursach z wiedzy na temat bezpieczeństwa z cennymi nagrodami. Angażowali się w zabawy na scenie oraz przy stoiskach partnerów kampanii. Obejrzeli również między innymi pokazy mody odblaskowej przeprowadzone wśród dzieci i młodzieży we współpracy z pomorską Policją. Muzycznymi atrakcjami Pikniku były występy lokalnego zespołu Soul Thunder oraz gwiazdy - Mezo i Kasi Wilk. W ten sposób w przyjemny i atrakcyjny sposób organizatorzy przekazywali uczestnikom Pikniku wiedzę, która może uratować życie.
- Strefa ABC Bezpieczeństwa na festynie rodzinnym Bądź bezpieczny w mieście - wrzesień 2007r.
Kampania ABC Bezpieczeństwa zaistniała również na miejskim festynie rodzinnym "Bądź bezpieczny w mieście" w dniach 8-9 września na Polu Mokotowskim. Najmłodsi uczestnicy pikniku wzięli udział w konkursach z wiedzy o bezpieczeństwie drogowym oraz w konkursach plastycznych. Organizatorzy zapewnili atrakcyjne nagrody w postaci między innymi bezpiecznych "gadżetów", czyli kamizelek oraz opasek odblaskowych. Nie zabrakło również atrakcji dla dorosłych, którzy obejrzeli najnowsze modele bezpiecznych samochodów i motocykli. Strefę ABC Bezpieczeństwa wsparli również aktorzy: Małgorzata Lewińska, Marek Siudym i Bartosz Obuchowicz. - Strona internetowa ABC Bezpieczeństwa - aktualności, opinie
ekspertów, dane, galeria zdjęć
- Kampanie spotowe w lokalnych stacjach radiowych (Radio Kolor w
Warszawie oraz Radio Eska Nord w Trójmieście) - ok. 120
spotów
- Ścisła współpraca z instytucjami - między innymi: Bank
Światowy, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Policja,
Urząd m.st. Warszawy, Urząd Marszałkowski Województwa
Mazowieckiego, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Urząd
Miasta w Sopocie, Dzielnica Bemowo m.st. Warszawy, Pomorska Rada
Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i inne.
- Szeroka współpraca z odpowiedzialnymi społecznie firmami komercyjnymi
5.Efekty - Program ABC Bezpieczeństwa
Rezultatem kampanii ABC Bezpieczeństwa prowadzonej w 2007 roku
jest stworzenie długofalowego Programu ABC Bezpieczeństwa
przewidzianego na lata 2008-2010, a także integrowanie instytucji,
firm prywatnych, mediów i społeczeństwa w celu wspólnego działania
na rzecz bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg.
Misją programu ABC Bezpieczeństwa jest wykształcenie długotrwałych
systemowych rozwiązań poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w
Polsce. ABC Bezpieczeństwa opiera się na dogłębnej analizie
zagadnień BRD oraz uwzględnia różnorodność odbiorców i aktywuje ich
do działania.
ABC Bezpieczeństwa to podstawa, a podstawa to współpraca. Misja
realizowana będzie poprzez łączenie, koordynację i promocję działań
profesjonalistów reprezentujących: merytorycznie przygotowane
instytucje, firmy finansujące i prowadzące ciekawe inicjatywy,
media kształtujące świadomość społeczną oraz samo społeczeństwo.
Program zakłada etapowe prowadzenie działań w okresie minimum 3
lat.
Cele Programu ABC Bezpieczeństwa:
- zmniejszenie liczby wypadków na polskich drogach
- zainicjowanie zmian legislacyjnych istotnych dla bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
- zmobilizowanie społeczeństwa do aktywnego udziału w kształtowaniu bezpieczeństwa ruchu drogowego
6.Partnerzy i Patroni
Patroni poszczególnych wydarzeń: Bank Światowy, Marszałek
Województwa Mazowieckiego, Urząd m.st. Warszawy, Dzielnica Bemowo
m.st. Warszawy, Marszałek Województwa Pomorskiego, Urząd Miasta w
Sopocie, Pomorska Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Zarząd
Transportu Miejskiego, Polski Związek Motorowy.
Patroni medialni: Radio Kolor, eDziecko, Eska Nord,
ArboMedia,
Partnerzy: Statoil Poland, AMS, Gdańsk Transport Company, Webasto,
Recaro Polska, Goetz Druk, Renault Zdunek, Center-Mot Ciągło Dealer
Peugeot, Stena Line, Battechnik.
Dołącz do dyskusji: ABC Bezpieczeństwa 2007